CHALLENGES AND BENEFITS OF BILINGUALISM: AN EXPLORATION IN COGNITIVE AND SOCIAL CONTEXTS, WITH A FOCUS ON BRAZILIAN BILINGUAL SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i11.6861Keywords:
Bilingual Education. Brazil. Teacher.Abstract
The article "Challenges and Benefits of Bilingualism: An Exploration in the Cognitive and Social Contexts, with a Focus on Brazilian Bilingual Schools" conducts a literature review on the development and implementation of bilingualism in schools, with an emphasis on the cognitive and social contexts, especially in the Brazilian context. Bilingualism in schools has become an object of growing interest, especially in the diverse context of Brazil, which has a rich linguistic and ethnic diversity. This scientific article involved an in-depth search for understanding the challenges and benefits associated with Bilingual Education, a critical analysis of academic studies in the cognitive and social contexts, focusing on some Brazilian bilingual schools. The research addresses theories, studies and educational practices related to bilingualism, providing an in-depth view of these elements in the educational scenario of Brazil. The article also discusses the pedagogical and political implications of bilingualism in Brazil, considering the historical, sociolinguistic and educational aspects that influence this reality.
Downloads
References
BLOOMFIELD, L. Linguistic aspects of science. Philosophy of Science, v. 2, n. 2, p. 499-517, 1935. DOI: https://doi.org/10.1086/286392
ETHNOLOGUE. EBERHARD, David M.; SIMONS, Gary F.; FENNIG, Charles D. (eds.). Ethnologue: Languages of the World. Twenty-third edition. Dallas, Texas: SIL International, 2020. Online version: http://www.ethnologue.com. Acesso em 20 jan. /2024.
LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
LIMA, Ademar dos Santos. A situação sociolinguística e de letramento em língua nheengatu dos professores e alunos das escolas indígenas do município de Manaus, Amazonas. [S. l.: s. n.], 2023.
MACNAMARA, J. Bilingualism in the modern world. Journal of Social Issues, v. 23, p. 1-7, 1967. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1967.tb00571.x
MEGALE, Antonieta et al. Desafios e práticas na educação bilíngue. São Paulo: Fundação Santillana, 2020. v. 2.
MEGALE, Antonieta. Educação Bilíngue No Brasil. [S. l.: s. n.], 2019.
TAVARES, Jaqueline Rocha et al. Representações de professores de inglês da escola pública sobre o livro didático e recursos de apoio: um estudo de caso em Manaus. S. l.: s. n.], 2021.
WEINREICH, Uriel. Languages in contact. Haia: Mouton, 1953.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.








