ETHICS IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i10.6879Keywords:
ethics in education; academic environment; ethical culture.Abstract
This article investigates how ethical challenges manifest themselves in everyday relationships within the educational environment. The study considered the roles of faculty, university faculty, and students. The main objective is to understand how ethics manifests itself in everyday academic life and what barriers prevent its full realization. Thus, the study addresses issues ranging from individual conduct such as plagiarism and passivity to structural problems such as prejudice and lack of resources. To this end, qualitative, exploratory, and descriptive research was adopted, based on a bibliographical survey. Observation of the data indicates that ethics in teaching is a complex subject that requires an integrated view of the responsibilities of all participants. It is clear that ethics needs to go beyond formal discourse, consolidating itself as a daily attitude and a collective commitment within the academic community. The conclusion is that the formation of a strong ethical culture depends on effective cooperation between the university, faculty, and students, with the strengthening of dialogue, solidarity, and student empowerment being essential. Thus, ethics is not seen simply as a criterion for behavior, but rather as the essential foundation for the growth of analytical, informed, and socially engaged individuals.
Downloads
References
AIRES, João Paulo. O plágio e a integridade em pesquisa: uma revisão sistemática no Brasil. Revista Ensino e Pesquisa, v. 17, n. 2, p. 125-145, 2019. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/ensinoepesquisa/article/download/2660/1882/7463. Acesso em: 2 set. 2025. DOI: https://doi.org/10.33871/23594381.2019.17.2.2660
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Saberes docentes e formação inicial de professores. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 251-263, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000200007
AMORIM, D. M. Ética e educação: implicações a partir da revisão bibliográfica. Periagoge, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1-15, 2022. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/periagoge/article/view/14789/11698. Acesso em: 2 set. 2025.
AVILÉS, J. M. Bullying: el maltrato entre iguales. Agressores, víctimas y testigos en la escuela. Salamanca: Amarú Ediciones, 2006.
BANKS, J. A. Cultural diversity and education: foundations, curriculum, and teaching. 6. ed. New York: Routledge, 2015. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315622255
BARBOSA, F. D. D.; MARIANO, E. F.; SOUSA, J. M. Tecnologia e educação: perspectivas e desafios para a ação docente. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 9, p. 70070-70079, 2020.
BARCELOS, V. Avaliação na educação de jovens e adultos: uma proposta solidária e cooperativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S2175-62362014000200008
BASTOS, M. J. A importância da ética na educação. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 264-276, jul. 2017. Disponível em: https://nucleodoconhecimento.com.br/educacao/etica-na-educacao. Acesso em: 2 set. 2025. DOI: https://doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/etica-na-educacao
BOURDIEU, P. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.
CORTINA, A. Cidadãos do mundo: para uma teoria da cidadania. São Paulo: Loyola, 2005.
DOMINGUES, Ivan. Ética, ciência e tecnologia. Kriterion – Revista de Filosofia, Belo Horizonte, v. 45, n. 109, p. 5-32, jan./jun. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-512X2004000100002
FANTE, C. Fenômeno bullying: como prevenir a violência e educar para a paz. 2. ed. Campinas: Verus, 2005.
FRANCISCO, M. V.; LIBÓRIO, R. M. C. Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 200-207, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722009000200005
FRANCO, M. A. R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/288236353. Acesso em: 3 set. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIBBONS, M. et al. The new production of knowledge: the dynamics of science and research in contemporary societies. London: Sage Publications, 1994.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
MORAN, J. M. Mudanças e inovações no ensino: o uso das tecnologias digitais. 3. ed. São Paulo: Loyola, 2015.
MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. São Paulo: USP, 2015. Disponível em: https://moran.eca.usp.br/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 10 set. 2025.
NUNES, Elisabete Borges Leal Lins Pimentel; RÊGO, Carolina de Almeida. A responsabilidade social universitária e a avaliação das instituições de ensino superior. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 20, n. 3, p. 605-627, dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/wLhnRvgyQ8RMBzBhg8zcFmf/?lang=pt. Acesso em: 10 set. 2025.
PALMEIRA, R. L.; RIBEIRO, H. L.; SILVA, R. S. As metodologias ativas de aprendizagem e seu impacto no ensino superior. HOLOS, Natal, v. 36, n. 2, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/download/10810/pdf. Acesso em: 10 set. 2025. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2020.10810
PINEAU, G.; BRUN-BONCOUR, G. Ethics in higher education: balancing professional and academic formation. Journal of Academic Ethics, Dordrecht, v. 16, n. 1, p. 45-60, 2018.
PRENSKY, Marc. Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, v. 9, n. 5, p. 1-6, 2001. Disponível em: https://www.periodicos.capes.gov.br/index.php/acervo/buscador.html?task=detalhes&id=W2097210817. Acesso em: 10 set. 2025. DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816
SANTOS, J. V. T. A verdadeira igualdade. Revista da Escola Superior de Guerra, Rio de Janeiro, v. 20, n. 40, p. 11-20, 2003. DOI: https://doi.org/10.47240/revistadaesg.v20i43.356
SILVA, A. P. da. Metodologias ativas para o engajamento dos alunos da geração Z. Revista Educação e Tecnologia, Recife, v. 10, n. 2, p. 34-47, 2020.
SILVA, M. R. Formação ética para a cidadania: reorganizando contingências na interação professor-aluno. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 349-358, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572011000200004&lang=pt. Acesso em: 10 set. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572011000200004
SILVEIRINHA, M. F. A supervisão da prática pedagógica: desafios e possibilidades. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 3, p. 517-532, 2011.
SOARES, A. L. B. O uso das metodologias ativas por meio dos recursos tecnológicos no processo do ensino e aprendizagem. Revista Científica, 7 mar. 2024. Disponível em: http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/repositorio/article/view/1659. Acesso em: 10 set. 2025.
VERAS, M. F. A. S. Acolhimento do mal-estar da comunidade universitária na Universidade Federal da Bahia. Revista Edgar Digital, Salvador, v. 12, n. 1, 2018.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.








