CRITICAL ENVIRONMENTAL EDUCATION AND ELEMENTARY EDUCATION IN ANAJÁS-PA
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i12.6932Keywords:
Amazonian space. Marajó. Critical education.Abstract
This article, part of the professional master's dissertation currently underway at PROFCIAMB-UFPA, aims to analyze the environmental perceptions of elementary school students in the final years of the Major Paiva Municipal Elementary School in Anajás, Pará, Marajó Island, Pará, based on observations of solid waste disposal and collection in the region. The methodology essentially involved a bibliographical survey of disposal practices and educational initiatives contextualized within the Amazon region, based on Critical Environmental Education and the Sustainable Development Goals (SDGs 11 and 12), aiming to foster youth empowerment and the transformation of sustainable practices. The expected results include increased socio-environmental awareness, changes in attitudes, and the consolidation of schools as agents of environmental transformation in the municipality.
Downloads
References
ACSELRAD, H. Ambientalização das lutas sociais – o caso do movimento por justiça ambiental. Estudos Avançados, v. 24, n. 68, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/hSdks4fkGYGb4fDVhmb6yxk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 maio 2025.
COSTIN, C. Educar para um futuro mais sustentável e inclusivo. Estudos Avançados, v. 34, n. 100, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/VLC3SCvmSvBbKK3F3YWN5qz/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 mai. 2025.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GUERRA, A. de L. e R. et al.; Pesquisa qualitativa e seus fundamentos na investigação científica. Revista de Gestão e Secretariado, v. 15, n. 7, p. e4019, 2024. DOI: 10.7769/gesec.v15i7.4019. Disponível em: https://ojs.revistagesec.org.br/secretariado/article/view/4019. Acesso em: 15 nov. 2025.
LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F da. AS MACROTENDÊNCIAS POLÍTICO-PEDAGÓGICAS DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL BRASILEIRA. Ambiente & Sociedade, v. XVII, n. 1, p. 23-40 jan./mar. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/asoc/a/8FP6nynhjdZ4hYdqVFdYRtx/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 abr. 2025.
LEAL, M. V. S; DIAS, M. C; PONTES, A. N. A educação ambiental ecosófica: uma proposta ecoespiritual para espaços formais de ensino. Ensino e Tecnologia em Revista, v. 8, n. 3, 2024. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/etr/article/view/19389. Acesso em 28 maio 2025.
LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.
OLIVEIRA, E. C. M. A. de; AVELAR, K. E. S.; FERREIRA, R. D. P. Educação Ambiental e gestão de resíduos sólidos: uma revisão integrativa. Caderno Pedagógico, v. 22, n. 8, p. e17634, 2025. DOI: 10.54033/cadpedv22n8-290. Disponível em: https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/cadped/article/view/17634. Acesso em: 15 nov. 2025.
ORGANIZAÇÕES DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU Brasil). Sobre nosso trabalho para alcançar os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável no Brasil. [S. l.]: ONU, 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 27 maio 2025.
PREFEITURA MUNICIPAL DE ANAJÁS (PA). Plano Municipal de Saneamento Básico – PMSB: volume III. Anajás: Prefeitura Municipal de Anajás. Disponível em: https://anajas.pa.gov.br/wp-content/uploads/2021/05/vol-III.pdf. Acesso em: 13 nov. 2025.
REIGOTA, M. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2010.
SILVA, J. B.; PINTO, E. C. B. PINHEIRO. M. F. D. Análise do PPP da Escola Bosque, Belém, Pará. Revista Contemporânea de Educação, v. 13, n. 28, set./dez. de 2018. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/14746. Acesso em: 02 jun. 2025.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.








