FAMILY AND COMMUNITY MEDICINE IS THE SPECIALTY OF THE FUTURE? DOCUMENTARY AS A PEDAGOGICAL TEACHING PROPOSAL FOR THE MEDICAL COURSE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i12.7036Keywords:
Family and Community Medicine., Educational Product., Medical Education., Primary Health Care. Student Perception.Abstract
Primary Health Care (PHC) and, consequently, Family and Community Medicine (FCM), are essential pillars of Brazil's Unified Health System (SUS), demanding professionals trained for a person-centered and socially contextualized approach. This investigation stems from a Professional Master's Dissertation at the Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO) and aimed to analyze Medical students' perception of FCM and to evaluate the impact of an audiovisual Educational Product (EP) – the documentary "Family and Community Medicine: is it the specialty of the future?" – as a pedagogical mediation tool. The methodology, using a qualitative exploratory approach, employed a pre- and post-test model, applying semi-structured questionnaires to 75 Medical course. Initially, the pre-documentary diagnosis revealed that the specialty's low prestige was intrinsically linked to extrinsic factors, such as "Remuneration and working conditions" (48%) and "Social recognition" (42.7%). After the intervention, the qualitative analysis demonstrated a significant re-signification, with FCM being perceived mainly as the "specialty of the future". The justifications clustered into three axes of valuation: the focus on bonding and comprehensive care, the strategic vision for the SUS (as the system's coordinator), and the commitment to collective health (promotion and prevention). It is concluded that the EP proved to be an effective tool in transforming student perception, overcoming prestige barriers and aligning future physicians with the humanized and strategic principles of PHC in Brazil.
Downloads
References
ANJOS, M. B.; RAS, G.; PEREIRA, M. V. Análise de livre interpretação como uma possibilidade de caminho metodológico. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 12, n.3, p.27-39, 2019. ISSN 1983-7011. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/index.php/ensinoesaudeambiente. Acesso em: 8 maio 2025. DOI: https://doi.org/10.22409/resa2019.v12i3.a29108
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BENJAMIN, W. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. São Paulo: Brasiliense, 2012.
BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. CÂMARA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR. Resolução CNE/CES n 3, de 20 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e dá outras providências. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, n. 117, p. 8, 23 jun. 2014. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15761-rces003-14&category_slug=junho-2014-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 16 nov. 2025.
BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. CÂMARA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR. Resolução CNE/CES n 3, de 20 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e dá outras providências. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, n. 117, p. 8, 23 jun. 2014. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15761-rces003-14&category_slug=junho-2014-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 16 nov. 2025.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
GOHN, M. G. O perfil do educador. In: No fronteiras: universos da educação no formal. São Paulo: Itaú Cultural, 2007. p. 19-43.
LOPES, J. M. C.; DIAS, L. C. Princípios da medicina de família e comunidade. In: GUSSO, G.; LOPES, J. M. C.; DIAS, L. C. (org.). Tratado de medicina de família e comunidade: princípios, formação e prática. Porto Alegre: Artmed, 2019.
NEY, M. S.; RODRIGUES, P. H. A. Fatores críticos para a fixação do médico na Estratégia Saúde da Família. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 38, n. 101, p. 308-320, abr./jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/hK3L3XFwYvV5Zg9T5W6M4cQ/?lang=pt. Acesso em: 26 jul. 2025.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.








