THE IMPORTANCE OF CUSTOMER SATISFACTION FOR COMPANY
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i3.1219Keywords:
Customer, Attendance, Population satisfaction, MarketplaceAbstract
The present work encompassed a descriptive and theoretical methodological study, based on bibliographical research of authors who are important to the subject in question, about the satisfaction that clients have in the service. Thus, this work addressed the history of service quality - and the consequent questions about the evolution of customer requirements, their selectivity, among other problems related to service quality -; its definition; customer satisfaction issues - and the intangibility of the value of service. The result was that the quality of the result in customer service is directly related to the anticipation of their needs. In this sense, the work sought to understand that value is sometimes intangible, and is not always associated with the physicality of the commodity. The theoretical construction of this project was elaborated through the bibliographic review methodology and to raise different researches, in order to analyze, investigate and study the different scientific knowledge on the proposed subject, with a pragmatic character, a formal and systematic method development process scientific. The methodology wants to discover answers to problems through the use of scientific procedures.
Downloads
References
ABREU, Claudia Buhamra. Serviço pós-venda: a dimensão esquecida do Marketing. Rev. adm. empres., São Paulo , v. 36, n. 3, p. 24-31, 2018.
BARRIE HOPSON & MIKE SCALLY. Atendimento ao cliente: 12 degraus para o sucesso. São Paulo: Ed. Nobel, 2015.
BARROS, Aidil J. da Silveira e LEHFELD, Neide A. de Souza. Fundamentos de metodologia científica: um guia para a iniciação científica. São Paulo: Ed. Makron Books, 2017.
BRUYNE, P.; HERMAN, J.; SCHOUTHEETE, M. de. Dinâmica da pesquisa em ciências sociais: os pólos da prática metodológica. Tradução de Ruth Joffily, prefácio de Jean Ladrière. Rio de Janeiro: F. Alves, 2019.
BOOG, Gustavo G. et al. Manual de treinamento e desenvolvimento. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2015.
CENTURIÃO, Alberto. Brasil – 500 anos de mau atendimento. São Paulo: Ed. Educador, 2018.
CHIAVENATO, Idalberto. Introdução à Teoria Geral de Administração. São Paulo: Ed. Campus, 2000.
CORDEIRO, João. Componentes da gestão estratégica nas empresas do sector automóvel. Rev. Portuguesa e Brasileira de Gestão, Lisboa , v. 8, n. 3, p. 55-65, 2018.
COSTA Ariana de Sousa Carvalho, SANTANA Lídia Chagas de, TRIGO Antônio Carrera. QUALIDADE DO ATENDIMENTO AO CLIENTE: UM GRANDE DIFERENCIAL COMPETITIVO PARA AS ORGANIZAÇÕES. 2018.
CROZATTI, Jaime. Modelo de gestão e cultura organizacional: conceitos e interações. Cad. estud., São Paulo , n. 18, p. 01-20, Aug. 2019.
Cultura de consumo e significados das marcas. Rev. adm. empres., São Paulo , v. 52, n. 5, p. 577, Oct. 2012.
D'ANGELO, André Cauduro; SCHNEIDER, Heleno; LARAN, Juliano Aita. Marketing de relacionamento junto a consumidores finais: um estudo exploratório com grandes empresas brasileiras. Rev. adm. contemp., Curitiba , v. 10, n. 1, p. 73-93, mar. 2016.
FALCONI, Vicente. TQC – Controle da Qualidade Total. 5 ed. Belo Horizonte: Fundação Christiano Ottoni, 2019.
FONSECA, João José Saraiva. Metodologia da Pesquisa Científica. 2019.
GARVIN, David. Gerenciando a qualidade: a visão estratégica e competitiva. Rio de Janeiro: Ed. Qualitymark, 2020.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Organizadores). Métodos de pesquisa. Universidade Aberta do Brasil – UAB. Universidade Federal de Rio Grande do Sul – UFRGS. Curso de Graduação Tecnológica. Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2019.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 3ª. ed. São Paulo: Atlas, 1991.
GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar. 13ª edição revisada. Rio de Janeiro: Record, 2017.
KOTLER, Philip. Administração de Marketing: análise, planejamento, implementação e controle. São Paulo: Atlas, 2018.
LINDON, Denis; LENDREVIE Jacques; LÉVY Julien; DIONÍSIO, Pedro, RODRIGUES VICENTE, Joaquim. MERCATOR XXI: Teoria e prática do Marketing. Ed. Dom Quixote, 2018.
LOVELOCK, C., WIRTZ, J. Services Marketing: People, Tecnology, Strategy, 2017.
LOPES, José Luís Pessoa, Fundamental dos Estudos de Mercado: Teoria e prática. Ed. Edições Sílabo, 2ª Ed. 2018.
MATTAR, F.N. Pesquisa de marketing: metodologia, planejamento. 5ª ed. São Paulo: Editora Atlas, 2019.
MAXIMIANO, A.C.A. Teoria geral da Administração: escola cientifica na economia globalizada. São Paulo: Ed. Atlas, 2018.
PALADINI, Edson Pacheco. Gestão de Qualidade. São Paulo: Atlas, 2018.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Educação, sujeito e história. Ed. Olho d'Água, 2002.
SCHMIDT, Alberto Souza; MELO, Pedro Antônio; SILVEIRA, Elisabeth F. Gomes; BELTRAME, Thiago F. Programa Brasileiro de Qualidade e Produtividade: O caso do GesPública, 2017.
TRIEBNIGG, A; LINDON, Denis; LENDREVIE Jacques; LÉVY Julien; DIONÍSIO, Pedro, RODRIGUES VICENTE, Joaquim. MERCATOR XXI: Teoria e prática do Marketing. Ed. Dom Quixote, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.