EDUCATION IN CONTEXT: TEACHING EXPERIENCES AND PRACTICES

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Junea Graciele Rodrigues Dantas de Brito

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1396

Keywords:

discuss education in context: teaching experiences

Abstract

The objective was to discuss education in context: teaching experiences and practices. Empirical knowledge comes from the personal life story of each teacher and is knowledge generated by teachers in their daily practice. Based on this question, we searched for possible sources of empirical knowledge and its possible relationship with teacher training, teaching practice and its performance in schools, seeking to find ways to qualify teaching practice. The literature review method allows the inclusion of experimental and non-experimental research, the combination of obtaining empirical and theoretical data, can lead to the definition of concepts, identification of gaps in the research field, theoretical review and analysis of research methods on a certain theme. The development of this method requires resources, knowledge and skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

    Must University

  • Junea Graciele Rodrigues Dantas de Brito

    Formada no CEFAM de Carapicuíba-Centro de Formação para o Magistério; graduada no Curso Normal Superior- Uniararas / Fundação Hermínio Ometto; graduada em Artes Visuais pela FAMOSP- Faculdade Mozarteum de São Paulo; pós-graduada em Psicopedagogia Institucional, na área da Educação pela FALC- Faculdade da Aldeia de Carapicuíba e Educação Especial com Ênfase em Deficiência Mental, na área da Educação pela FALC- Faculdade da Aldeia de Carapicuíba e Mestranda em Educação pela Fundação Universitária Iberoamericana – Porto Rico.

References

BEZERRA, N. P. X.; VELOSO, A. P.; RIBEIRO, E. Ressignificando a prática docente: experiências em tempos de pandemia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 323917, 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2018.

GOIÁS. Documento Curricular para Goiás Ampliado. Goiás: Governo do estado de Goiás, 2019.

IMBERNÒN, Francisco. Qualidade no ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. (trad. Silvana Cobucci Leite) – São Paulo: Cortez, 2016.

JUNGES, F. C.; KETZER, C.; OLIVEIRA, V. M. Formação continuada de professores: Saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 88-101, 2018

LIMA, M. C., AZEVEDO, S. D. DE., & NASCIMENTO, A. L. R. do. (2020). Currículo e práticas docentes durante a pandemia de 2020. Itinerarius Reflectionis, 16(1), 01–20.

LOPES, T. M.; TORRES, M. N.; MENEZES, I. História da formação de professores no Ceará: da escola normal aos ambientes virtuais de aprendizagem. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 2, n. 3, p. e233724, 2020.

MELO, Junior Ribeiro de. Formação docente e a prática pedagógica: Os saberes docentes diante da prática pedagógica. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 05, Ed. 11, Vol. 17, pp. 139-152. Novembro de 2020.

PAIVA, C. M. F. A Identidade Docente na Educação Profissional: como se forma o professor. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 16, 2012, Campinas. Anais...Campinas: UNICAMP, 2012, p. 14-25.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

26/04/2022

How to Cite

EDUCATION IN CONTEXT: TEACHING EXPERIENCES AND PRACTICES. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(4), e341396. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1396