ARTICULATIONS ON THE TEACHING OF SEXUALLY TRANSMITTED INFECTIONS (STIs) IN THE INVERTED CLASSROOM
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1447Keywords:
Hybrid teaching, Flipped classroom, Teaching, Sexually transmitted infectionsAbstract
With the arrival of the 21st century, new processes and ways of communicating have emerged. In modern society, technological devices have shortened distances, we travel in a few clicks, receive and share information at a speed never seen before. In this context it is noticeable that the way of teaching and learning has also changed, thinking about education is to be consonant and inserted in this scenario. Moran (2000) states that many ways of teaching today are no longer justified. Therefore, there are reflections about the methodologies that are still used in the classroom and the way they depart from the reality of a student increasingly surrounded by technological innovations and information and restless with a static classroom and outside his world. In despite of these views, the present paper aimed to contemplate, through an experience report, the possibilities of discussing Sexually Transmitted Infections (STD), from hybrid teaching, with the Flipped Classroom approach. The pedagogical intervention took place in 11th grade biology classes. As a result, it was possible to measure, through the comparison between quizzes, the evolution in biological and social concepts within the suggested proposal. It is concluded, therefore, that the insertion of active methodologies, such as the Flipped Classroom, makes it possible to better explore time and space, enabling gains in communication between teacher and student in order to maximize the apprehension of the content.
Downloads
References
BERBEL, N. A. N. (2011). As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, 32(1), 25-40.
BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, v. 114, 2016.
BRÊTAS, J. R. D. S. OHARA, C. V. D. S., JARDIM, D. P., & MUROYA, R. D. L. (2009). Conhecimento sobre DST/AIDS por estudantes adolescentes. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 43(3), 551-557.
DAMIANI, M. F.; ROCHEFORT, R. S.; CASTRO, R. F.; DARIZ, M. R.; PINHEIRO, S. S. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, 45, 57-67, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/3822. Acesso em 4 agosto/2021.
DE ANDRADE, A. V. C., BRINATTI, A. M., & DA SILVA, S. L. R. O uso do Google Forms como instrumento de revisão de competências em Física Experimental em um curso de Licenciatura em Física. Revista Tecnologias na Educação, Ano 10, Número/Vol. 25, 2018.
FRANCO, M. V. A.; DANTAS, O. M. A. Pesquisa Exploratória: Aplicando Instrumentos De Geração De Dados–Observação, Questionário E Entrevista. Anais... In: XI Congresso nacional de educação-EDUCERE. 2013. p. 1-16.
JOSÉ MANUEL MORAN. Educação híbrida: Um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L; TANZI NETO, A; TREVISANI, F. M. Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Penso Editora, 2015, página 28-42.
MANZATO, A. J.; SANTOS, A. B. A elaboração de questionários na pesquisa quantitativa. 2012.
MINAYO, M. C. S. (org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Rio de Janeiro: Vozes, 1994.
MORAN, J. M. (2000). Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. Informática na educação: teoria & prática, 3(1).
SILVA, R. F. D.; CORREA, E. S. Novas tecnologias e educação: a evolução do processo de ensino e aprendizagem na sociedade contemporânea. Educação e Linguagem, ano, 1(1), 23-25, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.