PLAYING AND RELEARNING EVERY DAY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1590

Keywords:

Criativa. Lúdico. Aprendizagem., Creative. Ludic.Learning.

Abstract

Through all the evidence surrounding education, the new needs of contemporary technological times require the ability to reinvent, adapt, accommodate, assimilate and balance and have never been more necessary in the face of modernizing teaching methodologies, focusing on the majority purpose of learning with ludicity. Aiming to develop essays that show a successful, creative, significant, active, playful experience in teacher training in a practical way. The methodology of this study aims to demonstrate an experience carried out in the pedagogical week that occurred at the municipal school Professora Luzanira Maria da Costa Cruz. The results of these dialogical actions are reflected in the satisfaction of those involved in leaving traditional passivity and reflecting on methodological action in the dialectics of teaching and learning. Thinking paths, methods that can be tested to improve creative classes, practices, active conditions produce knowledge from interactionist poetry, music, folklore, games, prior knowledge and reality. With a single objective of promoting learning with mediating techniques, the teacher being an innovator, a provocateur, a researcher, a daring experimentalist, seeking its apex in acquiring a pedagogy that transforms from simple to complex, ludically.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carlos Alexandre Firme de Oliveira
    Graduated in Pedagogy from the State University of Vale do Acaraú (2003), he is a specialist in Literacy from the Potiguar University (UnP), 2010. Master in Education (2021) from the University of Santa Cruz do Sul - UNISC. He is currently a primary school teacher at the Municipality of Macaíba and Parnamirim. He has experience in the field of Education, with an emphasis on Meaningful Learning and Active Methodologies, Reading and Interactive Poetry, he developed projects and productions in the area of ​​Information and Communication Technology (Educational Robotics and Scientific Dissemination Articles) working mainly on the following topic: evaluation, learning, psychology and literacy in the 9-year Elementary School.
  • Anne karoline Oliveira Dantas

    Professora Pedagoga no Ensino Fundamental no municipio de Parnamirim e Ceará- mirim no Estado do Rio Grande do Norte. - UNIFACEX

  • Ângela de Souza Silva

    Professora Pedagoga no Ensino Fundamental no municipio de Parnamirim. Especialista em Pisicopedagogia, e em Formação e mediação de Leitura. UNIVERSIDADE POTIGUAR UNP

  • Christianne Donata Dantas Teixeira

    Educadora física nos Municípios de Parnamirim e Ceará-Mirim no Estado do Rio Grande do Norte.UNIFACEX

  • Cícero Rogério Martins Cruz

    Professor Pedagogo no Ensino Fundamental no Município de Parnamirim e Coordenador Pedagógico na Secretária de Educação e Cultura do Estado Rio Grande do Norte. UVA

  • Eliana Macedo Morais

    Professora Pedagoga no Ensino Fundamental no Município de Parnamirim- RN - Universidade Vale do Acaraú

  • Eliane Karla Malveira da Silva

    Professora Pedagoga no Ensino Fundamental nos Municípios de Parnamirim e Natal no Estado do Rio Grande do Norte-RN. Universidade Vale do Acaraú

     

  • Patrícia Camila Medeiros da Cunha Silveira

    Professora Pedagoga no Ensino  Fundamental nos municípios de Parnamirim e Natal no Estado do Rio Grande do Norte- RN. - UFRN

  • Leila Cristina da Silva Severiano

    Professora Pedagoga no Ensino Fundamental no Município de Parnamirim, no Estado do Rio Grande do Norte-RN - Universidade Vale do Acaraú

  • Rosemary Freitas Araújo

    Professora Pedagoga no Ensino Fundamental no Município de Parnamirim e na Secretária de Educação  do Estado do Rio Grande do Norte. Universidade Vale do Acaraú

References

AMARAl, Tarsila Operários. 1933. Pintura à óleo,150 cm X 205 cm.

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel, São Paulo: Moraes,1982.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum- BNCC.

Disponível em<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em Maio de 2019.

COLOMER, Teresa. CAMPS, Anna. Ensinar a ler ensinar a compreender. Porto Alegre,

Artmed, 2002.

BRASIL. Constituição de 1988. Disponível emhttp://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em Fevereiro de 2022.

DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. Disponível em<https://www.google.com.br/books/edition/Educa%C3%A7%C3%A3o_e_Sociologia/HnmWDwAAQBAJ?hl=pt-BR&gbpv=1&printsec=frontcover . Acesso em Fevereiro de2022.

FREIRE, Paulo, A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. Coleção polêmicas do nosso tempo. São Paulo: Autores Associados, Cortez,1983.

FUNDAÇÃO BRADESCO.Conceitos de aprendizagem Criativa. Disponível emhttps://www.ev.org.br/cursos/conceitos-de-aprendizagem-criativaAcesso em Fevereiro de 2022.

INSTITUTO NACIONAL BRASILEIRO DE ESTUDOS EDCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA.(INEP). CENSO ESCOLAR.2019. Brasília,MEC. Disponível em< https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_basica_2019.pdf> Acesso em Fevereiro de 2022.

KRENAK, Ailton. Idéias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2015. Disponível em:https://culturapolítica2018.files.wordpress.com/2019/09/ideias-para-adiar-o-fim-do-mundo.pdf.Acesso em: maio 2021.

OLIVEIRA, Carlos Alexandre Firme de. Uma Experiência de arte poética no Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul-Rio Grande do Sul-RS, 2021

SAVIANI, Dermeval. Educação brasileira: estrutura e sistema. 9 ed. Campinas: Autores Associados, 2005.

WESTBROOK, Robert B. JOHN DEWEY. Ministério da Educação. Brasília: Ministério da Educação, 2010.

GRATIOT-ALFANDERY, Héléne. (org)Elaine Dias. Henry Wallon. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

MUNARI, Alberto. Jean Piaget. Tradução e Organização; Daniele Saheb. Recife: Fundação Joaquim Nabuco. Editora Massangana, 2010.

RBAC, Rede Brasileira de Aprendizagem Criativa. Disponível em<https://www.aprendizagemcriativa.org/pt-br> Acesso em Fevereiro de 2022.

RIBEIRO, Darcy. Frases sobre Educação. Disponível em < https://pgl.gal/darcy-ribeiro-antropologo-da-educacao-documentario-da-serie-grandes-educadores/darcy-ribeiro-frase-sobre-a-educacao/> Acesso em Fevereiro de 2022.

Published

21/06/2022

How to Cite

PLAYING AND RELEARNING EVERY DAY. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(6), e361590. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1590