THE WEBQUEST METHODOLOGICAL TOOL AS A TEACHING AND LEARNING SUPPORT FOR PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION (EPT).
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1712Keywords:
WebQuest, Teaching and Learning, Professional EducationAbstract
A model of Professional and Technological Education (EPT) committed to an integral and emancipatory education proposal should be concerned with enabling students to a conscious social insertion, which will provide opportunities for the problematization and transformation of the excluding reality imposed by the interests of capital. This work aims to discuss the WebQuest methodological tool, as a possibility of teaching and learning support within the scope of PtSD. For this purpose, a bibliographical investigation was carried out in research databases such as Scientific Electronic Library Online - SciELO; Google Scholar; Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations - BDTD; and CAPES (CAPES Portal) periodicals. It is expected to be able to contribute to the improvement of teaching and learning in PTS, from the purpose of reflections on the possibility of using a methodological tool that can add opportunities for dynamic teaching process and greater meaning to learning.
Downloads
References
AGUIAR, Rosilândia Ferreira de. Docência na Educação Profissional e Tecnológica: influência da formação no processo ensino-aprendizagem. Orientador: Olgamir Francisco de Carvalho. 2016. 129 p. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Brasília, Faculdade de Educação, Departamento de Pós-Graduação, Mestrado Profissional em Educação, Brasília, 2016. DOI http://dx.doi.org/10.26512/2016.03.D.20266. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/20266. Acesso em: 6 maio 2022.
ARAÚJO, Júlio César. Internet & ensino: novos gêneros, outros desafios. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.
AZEVEDO, Marcos Cruz de. WebQuests na formação continuada de professores de matemática. Duque de Caxias: Unigranrio, 2011. Disponível em: http://tede.unigranrio.edu.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=163. Acesso em: 3 mar. 2022.
BARATO, Jarbas Novelino. A alma da WebQuest. In: CAPELLA, Sebastià; BARBA, Carmen (Orgs.). Computadores em sala de aula: métodos e uso. Trad. de Alexandre Salvaterra. Porto Alegre: Penso, 2012. p. 103-116.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Educação Profissional e Tecnológica (EPT). 2021. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/educacao-profissional-e-tecnologica-ept. Acesso em: 3 abr. 2022.
BRASIL. Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação no contexto escolar: possibilidades. Base Nacional Comum Curricular. 2022. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/193-tecnologias-digitais-da-informacao-e-comunicacao-no-contexto-escolar-possibilidades. Acesso em 04 de abr. 2022.
CARVALHO JÚNIOR, José de Ribamar; MARTINS, Silvana Neumann. A percepção dos alunos sobre o uso de webquest no desenvolvimento da leitura hipertextual. Revista Exitus. v. 9, n. 2, 2019. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/866. Acesso em: 20. abr. 2022.
CIAVATTA, Maria. Ensino Integrado, a Politecnia e a Educação Omnilateral. Por que Lutamos?. Revista Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 187-205, jan-abr 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9303/6679. Acesso em: 6 maio 2022.
DE CARLI, Daniel; SOARES, Eliana Maria do Sacramento. Reflexões sobre a lousa digital como recurso pedagógico a partir da abordagem sociointeracionista. RENOTE, Porto Alegre, v. 11, n. 3, 2013. DOI: 10.22456/1679-1916.44704. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/44704. Acesso em: 8 abr.
DODGE, Bernie. WebQuests: a technique for internet-based learning. Trad. de Jarbas Novelino Barato. The Distance Educator, San Diego, v. 1, n. 2, p. 10-13, 1995.
ECHALAR, Adda Daniela Lima Figueiredo; PEIXOTO, Joana. Programa Um Computador Por Aluno: o acesso às tecnologias digitais como estratégias para a redução das desigualdades sociais. Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas Educacionais, Rio de Janeiro, v. 25, n. 95, p. 393-413, abril/junho 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v25n95/1809-4465-ensaio-S0104-40362017002501155.pdf. Acesso em: 11 mai. 2020.
FREIRE, Paulo. The politics of education: culture, power, and liberation [A política de educação: cultura, poder e libertação]. Bergin and Garvey, Westport, CT, 1985.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17º ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
IANNI, Otávio. O mundo do Trabalho. Revista São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 8, ed. 1, p. 2-12, jan-mar 1994. Disponível em: http://produtos.seade.gov.br/produtos/spp/v08n01/v08n01_01.pdf. Acesso em: 14 abr. 2022.
LARSEN, Steen. Aspectos sociais e psicológicos das novas tecnologias educacionais. Trad. de Jarbas Novelino Barato. 1988. Disponível em: https://jarbas.wordpress.com/038-palestra-de-steen-larsen/. Acesso em: 30 mar. 2022.
LUCENA, J. M. V. M. de.; AVELINO LEAL, D. . Educação, Ensino e Tecnologia e as Identidades Amazônicas (Education, Teaching and Technology and the Amazonian Identities). Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 6, n. ed. especial, p. e131820, 2020. DOI: 10.31417/educitec.v6ied.especial.1318. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1318. Acesso em: 6 maio 2022.
MORAIS, J. de M.; SOUZA, A. P.; COSTA, T. A RELAÇÃO TEORIA E PRÁTICA: INVESTIGANDO AS COMPREENSÕES DE PROFESSORES QUE ATUAM NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 1, n. 12, p. 111–124, 2017. DOI: 10.15628/rbept.2017.5720. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/5720. Acesso em: 6 maio 2022.
MOREIRA, Marco Antônio. Linguagem e aprendizagem significativa. In: Conferência de encerramento do IV Encontro Internacional sobre Aprendizagem Significativa, Maragogi, AL, Brasil. 2003. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/~moreira/linguagem.pdf. Acesso em 8 abr. 2022.
OLIVEIRA, Pablo Roberto Fernandes de; MEDEIROS, Angélica Felix. Webquest na prática. [S.l.]: i5LAB, 2020. Edição Kindle.
REIS, Angislene Ribeiro Silva et al. O uso das Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação Profissional e Tecnológica. Educação & Tecnologia, [S.l.], v. 23, n. 3, fev. 2020. ISSN 2317-7756. Disponível em: https://www.periodicos.cefetmg.br/index.php/revista-et/article/view/937/879. Acesso em: 6 maio 2020.
ROBERTO, Joceli Pereira; MARQUES, Welisson. O Dualismo do Ensino Brasileiro no Ensino Médio Integrado. Revista Triângulo, Uberaba, vol.11, n.1, pp.20-32, 2018. https://doi.org/10.18554/rt.v0i0.2690. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/2690. Acesso em: 13. mar. 2022.
ROCHA, LUCIANO ROBERTO. Concepção de pesquisa no cotidiano escolar: possibilidades de utilização da metodologia WebQuest na educação pela pesquisa. Orientador: Glaucia da Silva Brito. 2007. 182 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2007. Disponível em: http://www.ppge.ufpr.br/teses/M07_rocha.pdf. Acesso em: 12 abr. 2022.
SILVA, João Batista do Carmo; SOUZA, Reliane Wanzeler de; SILVA, Benilda Miranda Veloso; CRUZ, Geanice Raimunda Baia; PEREIRA, Dilma Cardoso. EDUCAÇÃO PROFISSIONAL NA AMAZÔNIA: LIMITES E PERSPECTIVAS PARA CONSTRUÇÃO DE UMA EDUCAÇÃO EMANCIPADORA. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 6, p. 39275-39290, 2020. DOI https://doi.org/10.34117/bjdv6n6-463. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/11933/9995. Acesso em: 8 abr. 2022.
SILVA, Robson Freitas da; SOUZA, Sarah Correia de; LIMA, Maria Francisca Morais de. Papel das Metodologias Ativas na Formação Humana Integral na Educação Profissional e ecnológica. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, Espírito Santo, v. 2, ed. 2, p. 80-91, 2018. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/413/367. Acesso em: 8 abr. 2022.
SILVA, S. F. da. A metodologia WebQuest como pesquisa orientada na produção de aulas de matemática. In: SIED/ENPED, 2016, São Carlos, SP. Anais. São Carlos: UFSCar. Disponível em: http://www.sied-enped2016.ead.ufscar.br/ojs/index.php/2016/article/view/1432. Acesso em: 03 maio. 2022.
TEIXEIRA, Alexandre Navarro. O uso das tecnologias da informação e comunicação como facilitador no processo de aprendizagem no ensino técnico integrado ao médio. Orientador: Vânia Cristina Pires Nogueira Valente. 2017. 132 p. Mestrado Profissional em Mídia e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Bauru, 2017. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/150754. Acesso em: 4 abr. 2022.
TORRES, Patrícia L.; IRALA, Esrom A. F. Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. In: TORRES, Patrícia L. (Org.) Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento [Coleção Agrinho]. Curitiba: SENAR - PR, 2014. p.61-94. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/271136311_Aprendizagem_colaborativa_teoria_e_pratica. Acesso em: 6 maio 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.