HISTORICAL SOURCES OF WORLD WAR II (1939-1945) IN EDUCATIONAL PRACTICES IN VOCATIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION (EPT)

Authors

  • Maria do Carmo Campos Ferreira
  • Wanderson Michel de Farias Pantoja

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1731

Keywords:

Personal Heritage, Teaching and Learning, History

Abstract

With the emergence of the Annales school, the concept of historical sources was resized and thus the most varied types of objects were considered: newspapers, letters, photographs, drawings, inventories, diaries, magazines, films, maps, architectural ensembles, among others. This article presents parts of the personal archive of a former World War II combatant (1939-1945) as a possibility of use in educational practices in Professional and Technological Education - EPT. Historical sources are conceptualized as everything produced by men or the vestiges that suffer interference from men and that allows us to access the human past. This teaching resource when teaching History provides students with the development of skills related to reading, analysis, contextualization and interpretation of various sources and testimonies from the past and present. Therefore, the historical sources of a personal archive can contribute to the contextualization of teaching and learning of Professional and Technological Education – EPT.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria do Carmo Campos Ferreira

    Instituto Federal do Amapá - Campus Santana

     

  • Wanderson Michel de Farias Pantoja

    Instituto Federal do Amapá - Campus Laranjal do Jari

     

     

References

BARROS, José D’Assunção. Fontes Históricas: introdução aos seus usos historiográficos. Rio de Janeiro: Vozes, 2019.

BRODBECK, Marta de Souza Lima. Vivenciando a História – Metodologia de ensino da História. 1ª ed. Curitiba: Base Editorial, 2012.

CANO, Márcio Rogério de Oliveira. (coord.); OLIVEIRA, Regina Soares de; ALMEIDA, Vanusa Lopes de; FONSECA, Vitória Azevedo. História. Blucher, São Paulo: 2012. 6 v. (A reflexão e a prática no ensino).

CIAVATTA, Maria. Ensino iintegrado, a politecnia e a educação omnilateral: por que lutamos? Revista Trabalho e Educação, v.23, p.187-205, 2014.

CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Trabalho Necessário, S.I ano 3, n.3, 2005.

MOURA, Dante Henrique. Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral ? Educação Pesquisa, São paulo, v. 39, n.3, p.705-720 ,jul/set. 2013.

OLIVEIRA, Ana Fernanda Inocente. O sentido da história para a École des Annales. Tese (Doutorado em Sociologia). 2014. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara.

PEREIRA, Nilton Mullet; SEFFNER, Fernando. O que pode o ensino de história ? Sobre o uso de fontes na sala de aula. Anos 90, Porto Alegre,v 15. N. 28, p.113-128, dez. 2008.

PINSKY, Jaime: PINSKY, Carla. Por uma História prazerosa e consequente. In: KARNAL, Leandro (Org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2010.

RAMOS, Marise Nogueira. História e Política da Educação Profissional. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014.

ROSA, Michele Rossoni. Educação histórica, fontes históricas e novas tecnologias: descompassos e possibilidades. Ágora, Porto Alegre: Ano 2, jul/dez. 2011.

Published

28/07/2022

How to Cite

HISTORICAL SOURCES OF WORLD WAR II (1939-1945) IN EDUCATIONAL PRACTICES IN VOCATIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION (EPT). (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(7), e371731. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1731