THE INFLUENCE OF THE TEACHER'S POSTURE ON THE CONSTRUCTION OF STUDENTS' SELF-ESTEEM IN THE CONTEXT OF THE POST-ASSESSMENT
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2132Keywords:
assessment of learning as an essential part of the teachingAbstract
Considering the evaluation of learning as an essential part of the teaching process, the work presented here sought to provoke reflection on the importance of the evaluative act in a welcoming perspective, especially in the natural moment of tension caused in students by the post-evaluation context. To do so, relevant discussions about the teacher's posture in the construction of students' self-esteem in the post-evaluation scenario were outlined. In this perspective, it was elected as the general purpose of the study to analyze the influence of the teacher's attitude in the process of building students' self-esteem in the context of post-evaluation of school learning. Furthermore, this article is a descriptive study of mixed approach, whose instruments of data collection were observations and questionnaires, being the field of investigation a Municipal School located in the Rural Zone of the city of Teresina-PI, Brazil, and having as target audience, students and teachers of the Elementary School of that school. All theoretical discussion around the theme was built from scholars such as Piaget (2014), Freire (1999), Ranghetti (2002), Haydt (1988), Hoffman (2009), among others. Finally, the final considerations of the work did not intend to close, but to provoke new investigations and reflections on the theme, considering that every study that intends to reflect teachers about their pedagogical practices, can promote reflected changes, adding to exchanges, studies and continuous planning and collaborating with the improvement of the quality of the teaching-learning process.
Downloads
References
AFONSO, Manuel. & AGOSTINHO, Simão. Avaliando Processo e Resultados em Contexto Escolar: Perspectivas Teóricas, Práticas e Desafios. Luanda: Editora Moderna, 2019.
ALFREDO, Francisco Caloia. Avaliação das Aprendizagens: Política, Concepções e Práticas na Formação de professores em Angola. Rio de Janeiro: Outras Letras, 2014.
AMADO, J. S. Interação pedagógica e indisciplina na aula. Porto: Asa, 2001. 480 p.
AMOR. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2020. Disponível em: <https://www.dicio.com.br/risco/>. Acesso em: 27/06/2022.
AQUINO, Júlio Groppa (org.). Alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Sumus,1996.
CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A Sala de Aula Inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2018. 144 p.
CHALITA. Gabriel. Aprendendo com os aprendizes (livro eletrônico): a construção de vínculos entre professores e alunos. São Paulo- SP. Cortez Editora, 2015, 128 p. Disponível em: Aprendendo com os aprendizes: a construção de vínculos entre professores e ... - Gabriel Chalita - Google Livros. Acesso: 07 de mar. 2022.
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto / John W. Creswell; tradução Luciana de Oliveira da Rocha. - 2. ed. - Porto Alegre: Artmed,2007. 248 p.
ESTEBAN, Maria Teresa. O que sabe quem erra? 2. ed. Petrópolis, RJ. De Petrus et Alli, 2013. 200 p.
FERREIRA, Maria Gabriela Ramos. Neuropsicologia e aprendizagem. Curitiba: Intersaberes, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. - 6. ed. - São Paulo: Atlas, 2008. 200 p.
GONSALVES, Elisa Pereira. Conversas sobre iniciação à pesquisa. Campinas, SP: Editora Alínea, 2001. 80 p.
HAYDT, Regina Celia Cazaux. Avaliação do processo ensino-aprendizagem. São Paulo: Ática, 1988. 159 p.
HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtivista. 34.ed. Porto Alegre: Mediação, 2009 (40 ed. atual. ortog.)104 p.
_______________________________ Avaliação e Educação Infantil: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação, 2012. 152p.
JARDIM, A. P. Relação entre Família e Escola: Proposta de Ação no Processo Ensino Aprendizagem. 2006.
f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Bandeirantes, 2006.
LAKATOS, Eva Maria.MARCONI, Marina de Andrade. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 5. ed. - São Paulo: Atlas, 2002. 282 p.
LUCKESI, Cipriano Carlos Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. - 9. ed. - São Paulo: Cortez, 2013. 182 p.
MENEZES, M. Azacont. Reflexões Sobre Educação. Luanda: Mayamba Editora, 2010.
MORAIS, Carlos Fernando de. Representações sociais de professores do ensino fundamental sobre afetividade na prática docente. 1ed. Rio de Janeiro: Gramma,2018.124p.
MORALES, Pedro. A relação professor-aluno: o que é, como se faz. 6 ed. São Paulo: Loyola, 2006. 167 p.
MORETTO, Vasco Pedro. Prova: um momento privilegiado de estudo – não um acerto de contas. 9ª ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2010. 186 p.
OLIVEIRA, Andreia Cristina do Carmo. et al. Relação escola, família e comunidade: Um estudo de caso. XV Encontro Latino Americano de Iniciação Científica e XI Encontro Latino Americano de Pós-Graduação – Universidade do Vale do Paraíba, 2011. Disponível em: em: http://www.inicepg.univap.br/home . Acesso: 30 mar. 2022.
PEREIRA, M. J. de A.; GONÇALVES, R. Afetividade: Caminho para a aprendizagem. Alcancead, [S. l.], v. 1, n. 1, 2010. DOI: 10.9789/2179-1430.2010.v1i1.%p. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/alcance/article/view/669. Acesso em: 15 set. 2022.
PIAGET, Jean. Relações entre a afetividade e a inteligência no desenvolvimento mental da criança. Tradução de Doralice Cavenaghi e Cláudio Saltini. Rio de Janeiro: Wack Editora, 2014.356p.
RANGHETTI, Diva Spezia. Afetividade. In: FAZENDA, Ivani. Dicionário em Construção: Interdisciplinaridade. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2002. p.87-89.
SABINO, Simone. O afeto na prática pedagógica e na formação docente: uma presença silenciosa. Sao Paulo: Paulinas, 2012.
SANTOS, Sandra Carvalho. O processo de ensino-aprendizagem e a relação professor-aluno: aplicação dos sete princípios para a boa prática na educação de ensino superior. São Paulo, 2001. Disponível em: https://www.sinprodf.org.br/wp-content/uploa ds/2012/01/tx_5_proc_ens_aprend.pdf. Acesso em: 1 jul 2022.
SOUSA, Ng. M. A Função Social da Escola e Suas Práticas Pedagógicas. Curitiba; Brasil: Fabiana Edições, 2016.
TAPIA, Jesus Alonso; FITA, Enrique Caturla. A motivação em sala de aula: o que é e como se faz. 7. ed. São Paulo: Loyola, 2006. 148p.
VERAS, Simone Oliveira; LIMA, Sérgio Ricardo de. OS INSTRUMENTOS UTILIZADOS PELOS PROFESSORES DE GEOGRAFIA NA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DOS ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL II. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 3, n. 11, p. e3112089, 2022. DOI: 10.47820/recima21.v3i11.2089. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/2089. Acesso em: 2 nov. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.