DEMOCRATIC MANAGEMENT IN THE PUBLIC SCHOOL: THE SCHOOL COUNCIL AND THE PEDAGOGICAL POLITICAL PROJECT AS INDICATORS OF PARTICIPATIVE MANAGEMENT
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2826Keywords:
democratic management, Political-pedagogical project, School councilAbstract
This work seeks to analyze the implementation of the School Council and the construction of the Political-Pedagogical Project (PPP) in public schools in order to minimize State interference and strengthen democratic and administrative management and, consequently, pedagogical and participatory emancipation. , in the involvement of its educational agents. School Councils, when equipped with directive functions, become co-responsible for the educational process, since joint discussions generate collective actions and the involvement of all, making decisions more legitimized and supported by those involved. Another indicator of a democratic and participatory management is the joint elaboration of the Political-Pedagogical Project of the educational institution, because when collectively constructed, which has the freedom, respecting the current legislation, to elaborate its plan with its own identity, making this document a guide for the educational actions that guide school activities, now also in the New High School, which in the new elective and training components, meet the needs of students also in the particularities of each region where they live. understanding that participatory administration does not occur spontaneously, it needs to be provoked and built by all those who belong to the school community. protagonists of discourses and practices, not only as implementers of ideologies, but as public policies to be implemented.
Downloads
References
AGUIAR, Márcia Ângela da Silva. Projeto político pedagógico: retrato da escola em movimento. Brasília: CNTE, 2004.
BRASIL, Constituição Federal de 1988. Jusbrasil. https://www.jusbrasil.com.br/topicos/10650554/artigo-206-da-constituicao-federal-de-1988
FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. São Paulo: Cortez, 1997.
GADOTTI, Moacir. Perspectivas atuais da educação: um estudo introdutório. São Paulo: Cortez, 1994.
GADOTTI, M.; ROMÃO, J. E. Autonomia da escola: princípios e propostas. São Paulo: Cortez, 1997.
HORA, Dinair Leal da. Gestão democrática na escola: artes e ofícios da participação coletiva. Campinas: Papirus, 1994.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2001.
PARO, Vitor Henrique. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã, 2001.
PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 1997.
PEREIRA, Sueli Menezes. Refletindo sobre a democratização da gestão escolar a partir das relações entre educação e trabalho. Revista de Administração Educacional. Recife, v. 2, n. 6, p. 139-153, jul/dez. 2000.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, sobre educação e política. 31ª ed. Campinas: Autores Associados, 1997.
VASCONCELOS, Celso dos Santos. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político pedagógico. 7ª ed. São Paulo: Libertad, 2000.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto Político Pedagógico da escola: uma construção possível. 11ª ed. Campinas: Papirus, 1995.
VEIGA, I. P. A.; RESENDE, L. M. G. Escola: projeto político pedagógico. Campinas: Papirus, 19
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.