SOME CONTRIBUTIONS OF THE ELECTRONIC SPREADSHEET OF THE LIBRE OFFICE SOFTWARE IN THE TEACHING OF NUMERICAL CALCULUS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3002Keywords:
roots with numerical calculation methods requires time to describeAbstract
Finding roots with numerical calculation methods requires time to describe iteration by iteration, either manually or through some software, such as Scilab, which needs computational, even simple to know knowledge. On the other hand, Libre Office's spreadsheet allows for iterations to find a root of the function only with basic knowledge of the operation of a computer and spreadsheets. From this perspective, this research aimed to use the Libre Office spreadsheet to obtain an approximate value of the solution of a function, using the iterative method of bisection. For comparison, the bisection iterative process was developed in two distinct ways: first, manually and then by the Libre Office spreadsheet. The results showed that the best accuracy of the root sought was obtained via spreadsheet, due to the amount of decimal places used to approach the root by this procedure, than obtained manually due to the error of rounding
Downloads
References
ALVES, B. C. S. et al. Apostila de Libre Office Calc. Uberlândia: UFU, S/d.
BRITO, A. P. G.; OLIVEIRA, G. S.; SILVA, B. A. A importância da pesquisa bibliográfica no desenvolvimento de pesquisa qualitativas na área de educação. Carderno da Funcamp, v. 20, n. 44, p. 1-15, 2021.
CUNHA, F. G. M.; CASTRO, J. K. S. Cálculo Numérico. Licenciatura em Matemática. Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Fortaleza, 2010. 163 p.
JUSTO, D. A. R. et al. Cálculo Numérico. Um livro colaborativo. ed. Rio Grande do Sul. 2020.
LIBRE OFFICE. História do Libre Office Calc. Disponível em: https://pt-br.libreoffice.org/sobre-nos/historia-do-libreoffice. Aceso em: 26 set. 2022.
MINAYO, M. C. S. Pesquisa social. Teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
PERNAMBUCO. Universidade Federal do Vale do São Francisco. Cálculo Numérico. Prof. Jorge Cavalcanti. Pernambuco. 12 p. Disponível em: http://www.univasf.edu.br/~jorge.cavalcanti/1CN_motivacao.pdf. Acesso em: 06 jul. 2022.
SILVANO, M. F. G.; OLIVEIRA M. F. A utilização do excel como ferramenta didática: funções de primeiro e segundo grau no primeiro ano do ensino médio. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2018.
UNIR. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática. 2016. Disponível em: https://dmejp.unir.br/pagina/exibir/9744. Acesso em: 15 nov. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.