USE OF ACTIVE METHODOLOGIES TO IMPROVE MATHEMATICS LEARNING IN ELEMENTARY EDUCATION I – CONTRIBUTION TO PUBLIC SCHOOL IN CAREIRO-AM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.3996

Keywords:

Teaching-learning. Active Methodology. Mathematics

Abstract

This work aims to assist teachers and students with regard to the use of Active Methodologies to improve the learning of mathematics for students of a public school in the interior of Amazonas. Through observations, a large gap in the knowledge of mathematics was found, especially in the post-pandemic period, where several factors contributed to the impaired teaching and learning, making it necessary to take a deeper look at the problem. With a vision focused on the case and the proposition of solutions, this project proposes the use of active methodologies that tend to expand mathematical knowledge through the use of gamification, digital platforms and applications as pedagogical tools that can generate better learning for students in this curricular component with emphasis on the four operations (sum, subtraction, multiplication and division), which are the basis of mathematics. The proposal in question was built for the students of the 5th year of Elementary School I, who, after experiencing the internship in a Public School at this level of education, in the municipality of Careiro-AM, detected the difficulties of the students and the need to develop in the students a new point of view in relation to mathematics, seeing it not only as a curricular component, but as something that is part of their lives and that, through digital environments, applications and games focused on mathematics, assists in the cognitive process in expansion and thus corroborate in the process of teaching learning of mathematics awakening in the student the pleasure of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Karen Moreira Nogueira

    Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho-AM - NESCA/UEA.

  • Ediel Moreira Alves

    Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho-AM - NESCA/UEA.

  • Lusandra Nascimento de Andrade

    Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho-AM - NESCA/UEA.

  • Naison da Silva Simões

    Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho-AM - NESCA/UEA.

  • Cássia Cardoso de Menezes

    Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho-AM - NESCA/UEA.

  • Sueli Fernandes Brasil

    Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior Careiro Castanho-AM - NESCA/UEA.

  • Luiz Sergio de Oliveira Barbosa

    Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST University, Flórida, USA. Professor na Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

  • Ivone Conrado de Souza

    Pedagoga e Pós-graduada em Psicopedagogia e Didática do Ensino Superior. Pedagoga da Secretaria Estadual de Educação e Desporto Escolar (SEDUC/AM).

References

ABNT.ABNT, NBR. 6023–Informação e Documentação–Referências–Elaboração. Associação Brasileira de Normas Técnicas, Rio de Janeiro, Brasil, 2002.

ALVES, Dieime Machado; DOS SANTOS CARNEIRO, Raylson; DOS SANTOS CARNEIRO, Rogerio. GAMIFICAÇÃO NO ENSINO DE MATEMÁTICA: UMA PROPOSTA PARA O USO DE JOGOS DIGITAIS NAS AULAS COMO MOTIVADORES DA APRENDIZAGEM. Revista Docência e Cibercultura, v. 6, n. 3, p. 146-164, 2022.

COUTINHO, Clara; LISBÔA, Eliana. Sociedade da informação, do conhecimento e da aprendizagem: desafios para a educação no século XXI.Revista de Educação. v. XVIII, n. 1, p. 5-22. 2011.

DOS SANTOS, Lupi et al. Metodologias ativas no processo de ensino e aprendizagem de Matemática nos anos finais do Ensino Fundamental: mapeamento de produções científicas. Revista de Educação Matemática (REMat), v. 19, n. 1, p. 1-13, 2022.

DA SILVA, Reury Rabynne Alves; COUTINHO, Ana Emília Victor Barbosa. O uso da plataforma Khan Academy para o ensino de matemática no Brasil: um mapeamento sistemático. RENOTE, v. 18, n. 2, p. 101-110, 2020.

MANOEL DA SILVA, Marcos; KEMCZINSKIA, Avanilde; DOS SANTOS, Guilherme Mendes Tomaz. O uso das metodologias ativas nas áreas de matemática e ciência da computação: um mapeamento sistemático da literatura. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 15, n. 1, p. 36-46, 2022.

PAIVA, Marlla Rúbya Ferreira et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. SANARE-Revista de Políticas Públicas, v. 15, n. 2, 2016.

PEREIRA, Silvanis dos Reis Borges; DOS SANTOS, George França. Um olhar crítico sobre a qualidade do acesso à internet, da interatividade e a qualidade da aprendizagem. Humanidades & Inovação, v. 6, n. 9, p. 202-211, 2019.

PEREIRA, Maria da Conceição; SILVA, Tânia Maria da. O Uso da Tecnologia na Educação na Era Digital. Revista Saberes em Rede, Cuiabá-MT, n. 3, p. 85-94, jul./dez., 2013

PIAGET, Jean. Desenvolvimento e aprendizagem. Studying teaching, p. 1-8, 1972.

REZENDE, Denis Alcides. Planejamento de Sistemas de Informação E Informática: Guia Prático Para Planejar a Tecnologia Da Informação Integrada Ao Planejamento Estratégico Das Organizações. Editora Atlas SA, 2000.

ROMANELLO, Laís Aparecida. O celular como recurso didático nas aulas de Matemática: a visão do professor. Encontro Brasileiro de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 20, 2016.

VEIGA, André Barroso da. Produção de recursos educacionais digitais para o ensino técnico em audiovisual. 2019.

Published

07/09/2023

How to Cite

USE OF ACTIVE METHODOLOGIES TO IMPROVE MATHEMATICS LEARNING IN ELEMENTARY EDUCATION I – CONTRIBUTION TO PUBLIC SCHOOL IN CAREIRO-AM. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(9), e493996. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.3996