STRATEGIES FOR INCLUSION AND DIGITAL LITERACY AND THE COUNTERTEMPO OF PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i6.485

Keywords:

thematic approach of this article aims to analyze programs and public policies

Abstract

The thematic approach of this article aims to analyze programs and public policies that have been implemented and reflect on the need for innovative strategies for inclusion and digital literacy. Inclusion in the broadest sense has been used as a weapon for elite domination over minorities, discourses on inclusion are beautiful while segregation and power relations perpetuate in all spheres of society, including educational institutions. The pandemic effect showed much more exclusion and social inequality and this research emerged with the intention of mapping what has been done by digital inclusion in order to favor literacy. Inclusion and literacy are imbriated because one does not happen without the other, both need effective public initiatives and lifelong training, especially for education professionals who must take ownership of emerging technologies. It is not possible to develop a full and emancipatory citizenship if it does not live up to legitimate democracy, a democracy that provides for empowerment strategies for social and cultural valorization henceforth access to connectivity, respect for diversity and exchanges for educational qualification.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Magda Schmidt Brasil, FUNIBER

    [1] Graduada em Pedagogia pela ULBRA, Pós-Graduada em Neuropsicopedagogia clínica, Mestranda em Educação pela Universidade Internacional Iberoamericana. Porto Rico. Já atuou como professora de rede privada e como supervisora pedagógica na rede pública da cidade de Esteio no RS. E mail: magda.brasil@gmail.com.

  • Maria Clotildes Felix Gabry , FUNIBER

    Graduada em Pedagogia pela UNESC-RO,Pós graduação em Alfabetização pela Universidade Federal de RO.Atua na SEDUC-RO,Coordenadoria Regional de Rolim de Moura, na Coordenação dos Anos  Iniciais e Finais.Coordenou PNAIC e atualmente Tempo de Aprender. Mestranda em Educação pela Universidade Internacional Iberoamericana. Espanha .E-mail:gabryclotildes@gmail.com

  • José Ferreira de Oliveira

    Graduado em Enfermagem pela UNICSUL – Universidade Cruzeiro do Sul – SP. Especialista em Enfermagem Obstétrica pela Faculdade Santa Marcelina. Especialista em Centro Cirúrgico e Licenciado pela Universidade Nove de Julho – SP. Mestrando em Educação pela FUNIBER – UNINI. Docente na Formação de Profissionais de Nível Médio Técnico em Enfermagem pelo SENAC – SP. Email: ferreiramagem@gmail.com

Published

22/07/2021

How to Cite

STRATEGIES FOR INCLUSION AND DIGITAL LITERACY AND THE COUNTERTEMPO OF PANDEMIC . (2021). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(6), e26485. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i6.485