THE JOB MARKET FOR WOMEN IN THE TECHNOLOGY FIELD: AN ANALYSIS OF THE PROFILE OF FEMALE GRADUATES FROM UFERSA CAMPUS PAU DOS FERROS-RN
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5829Keywords:
Employability, Information Technology, ChallengesAbstract
The inclusion of women in the labor market, particularly in areas historically dominated by men, such as Information Technology (IT), has been an ongoing challenge. Despite the barriers faced throughout history, women have made remarkable contributions to technology. This paper aims to analyze the professional and academic profile of female graduates from the IT courses at the Federal Rural University of the Semi-Arid (UFERSA), Pau dos Ferros Campus. To achieve this, three research questions were established: aspects of employability (RQ1), the contribution of academia to the training of the graduates (RQ2), and gender challenges in the IT market (RQ3). The adopted methodology was a mixed approach, involving questionnaires administered to 23 female graduates, including both objective and subjective questions. The results revealed a high employability rate, with many graduates securing jobs while still in college. The academic training was deemed positive, particularly highlighting projects and internships as important factors in preparing for the job market. However, challenges such as balancing family responsibilities with a career in IT, along with a lack of support in some cases, still persist.
Downloads
References
BACELAR, A. S.; CAMPOS, A. C.; SANTOS, L. T.; NASCIMENTO, T. B. P.; REZENDE, D. C. Gênero e Construcionismo Social: Os Desafios das Mulheres na Tecnologia da Informação. Revista de Administração IMED, Passo Fundo, v. 11, n. 1, p. 1-23, jan./jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.18256/2237-7956.2021.v11i1.4364
CALITZ, A. P.; CULLEN, M.; FANI, D. The influence of culture on women’s IT career choices. In: Conference on e-Business, e-Services and e-Society. Cham: Springer International Publishing, 2020. p. 345-357. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-45002-1_30
CAMARGO, F. P. et al. Relações de poder entre gêneros no ambiente organizacional: uma análise da representação feminina nas empresas de Tecnologia da Informação (TI) de Porto Alegre – RS. Ciência da Informação em Revista, v. 6, n. 2, p. 51-69, 2019. DOI: https://doi.org/10.28998/cirev.2019v6n2d
CARVALHO, F. P. et al. Investigando a Relação entre Academia e Indústria de Tecnologia da Informação: Uma Revisão Sistemática da Literatura. Revista Concilium, v. 23, n. 21, p. 11–35, 2023. DOI: https://doi.org/10.53660/CLM-2385-23S12
CONSTANTE, M. da C.; TRIERWEILLER, A. C.; VEFAGO, Y. B. A DESIGUALDADE DAS MULHERES NO MERCADO DE TRABALHO NA ÁREA DE TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO. Administração de Empresas em Revista, [S. l.], v. 2, n. 28, p. 289-316, mar. 2022. ISSN 1676-9457.
CUNHA, U. F. C. da. Mulheres nas Ciências Exatas e Tecnologias: percepções de concluintes do Ensino Médio de distintos ambientes socioeducacionais de Palmas/TO. 2019. 90f. Dissertação (Mestrado em Ciências do Ambiente) – Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2019.
CURSINO, A. R.; MARTINEZ, J. F. P. Análise Estatística e Regressão das Mulheres nos Cursos de TI nos Anos de 2009 a 2018. Sociedade Brasileira de Computação, Porto Alegre, p. 21-31, 2021. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15838
DANTAS, V.; FIGUEIREDO, R.; MEDEIROS, S.; COSTA, T. et al. Perfil profissional das egressas dos cursos de computação da universidade federal da paraíba - campus IV. Anais do XIII Women in Information Technology, p. 79–88, 2019. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2019.6715
FEITOSA, Y. S.; ALBUQUERQUE, J. S. Evolução da mulher no mercado de trabalho. Business Journal, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1-17, 2019. DOI: https://doi.org/10.6008/CBPC2674-6433.2019.001.0005
FERNANDES, C. D. F. Desdobramentos do Curso de Bacharelado Interdisciplinar em Tecnologia da Informação na Universidade Federal Rural do Semi-Árido Campus Pau Dos Ferros: Uma Visão dos Discentes. Mossoró RN: Universidade Federal Rural do Semi-Árido, 2023.
FERREIRA, J. V. C.; SOUSA, R. R. de. A empregabilidade dos discentes em cursos de graduação em Tecnologia da Informação. Revista Concilium, v. 23, n. 3, p. 835–858, 2023. DOI: https://doi.org/10.53660/CLM-881-23B30
FINGER, A. F., BORDIN, A. S., Mello, A. V. de. Perfil das egressas dos cursos de computação da unipampa: Uma análise da formação acadêmica e da atuação profissional. Anais do XIV Women in Information Technology (WIT), Cuiabá, Sociedade Brasileira de Computação, p. 100–109, 2020. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11280
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. Censo da Educação Superior 2020: notas estatísticas. Brasília: INEP, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 1 out. 2024.
JUNIOR, E. W. R.; RODRIGUES, A. C.; SILVA, I. A. R.; FERREIRA, G. M. A inserção da mulher no mercado de trabalho na área da tecnologia. INVEST Revista Eletrônica da Faculdade Invest de Ciências e Tecnologia. v. 3, n. 1, 2021.
LIMA, M. P. As mulheres na Ciência da Computação. Revista Estudos Feministas, v. 21, p. 793-816, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2013000300003
MATOS, R. L. O.; FILHO, O. S.; KIOURANIS, N. M. M. A. Linha de Abastecimento: Reflexões sobre a Educação das Meninas na Área das Ciências Exatas e da Computação. REnCiMa, v. 10, n. 3, p. 18-36, 2019. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v10i3.1999
MOURA, A. J. M. de. STEMarias: o uso da gamificação para inserção de jovens mulheres nas áreas STEM. 2020. 123f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão de Processos Institucionais) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020.
NUNES, L. H. C. et al. Perfil dos egressos de computação do interior da amazônia no mercado de trabalho. Anais do XIV Women in Information Technology. 2020. p. 254-258. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11305
OLIVEIRA, F. B. M. L. D.; SILVA, W. N. D. O impacto das novas tecnologias sobre o mercado de trabalho no setor bancário brasileiro. 2020. Trabalho de Conclusão do Curso (Bacharelado em Sistemas de Informação) – Instituto de Computação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2020.
QUEIROZ, L. R. et al. Habilidades dos profissionais formados em cursos superiores de tecnologia requeridas pelo mercado de trabalho. Revista Concilium, v. 22, n. 4, 2022. DOI: https://doi.org/10.53660/CLM-287-304
REVELO. Retrato da desigualdade de gênero em tecnologia 2018. ITForum, 2018. Disponível em: https://itforum.com.br/estudoretratadesigualdadedegeneroemtecnologia/#:~:text=Os%20dados%20da%20Revelo%20mostram,R%24%206%2C3%20mil. Acesso em: 1 out. 2024.
SAMPAIO, C. M.; VENTURINI, M. A. D.; BORGES, V. D. A.Incentivos à participação feminina na área da ciência da computação. Revista alomorfia, v. 4, n. 2, p. 25-44, 2020.
SANTOS, B. M. P. et al. “Mulheres no mercado de trabalho: uma perspectiva teórica e histórica”. Anais do V Encontro Internacional de Gestão, Desenvolvimento e Inovação, Campo Grande: UFMS, 2021.
SILVA, V. L. da et al. Mulheres em empresas de tecnologia: análise e desafios da carreira tecnológica no estado de Pernambuco. 2021. 74f. TCC (Curso) – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA, Jaboatão dos Guararapes, 2021.
SOUZA, S. O. de. Mulheres no ramo científico e o olhar e experiência de Marília Goulart. 2022. 67f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Universidade Federal de Alagoas, Instituto de Química e Biotecnologia, Maceió, 2022.
UPWIT. Mulheres líderes na tecnologia: como promover a equidade de gênero e reter talentos nas empresas. [S. l.: s. n.], 2018. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0BxIlULBUvYsec1JQeWJ0VXcxbGM/view?resourcekey=0i9mCLMJbWJJlLtgLLpuPw. Acesso em: 01 out. 2024.
VIEIRA, C.; SOARES, A.; RIBEIRO, S. Incentivos à igualdade de gênero: estudo de caso de uma comunidade formada somente por mulheres da área de tecnologia. In: Anais do 11° Women in Information Technology (WIT2017). SBC, 2017. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2017.3401
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.