KAHOOT! A PLAYFUL RESOURCE FOR TEACHING AND CHECKING LEARNING IN SPANISH
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.5862Keywords:
Ludic. Kahoot!. Verification of learning. Spanish language.Abstract
The work deals with the use of the playful element in the production of didactic materials for the teaching of the Spanish language. It reinforces the importance of the teacher as the author of his own didactic material and proposes a reflection on the use of information technologies as a resource for teaching and verification of learning. The objective of this research is to verify the learning of the Spanish language in basic education through the application of a quiz, on the virtual platform Kahoot!, with students in the 1st year of high school in a public school in the state education network of the State of Rio Grande do Sul, in the city of Porto Alegre, in the year 2021, year of the Covid-19 pandemic. The results obtained showed that Kahoot! can work as a playful resource for verifying learning, because through the reports generated by the Kahoot! platform itself, it was possible to see that in some questions of the quiz the rates of correct answers are higher in certain subjects and lower in others. The analysis of the percentages of errors and successes can work as a guide for the teacher to identify possible failures in the learning processes, thus enabling a readjustment in their planning and pedagogical objectives.
Downloads
References
ALMEIDA, Paulo Nunes de. Língua portuguesa e ludicidade: ensinar brincando não é brincar de ensinar. Mestrado em língua portuguesa. 2007. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP, São Paulo, 2007. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/14465/1/Paulo%20Nunes%20de%20Almeida.pdf. Acesso em: 28 ago. 2020.
BANDEIRA, Denise. Materiais didáticos. Curitiba: IESDE, 2009.
BANDEIRA, Denise. Material didático: Criação, mediação e ação educativa. Curitiba: Intersaberes, 2017.
BARROS, Cristiano Silva de; MARINS-COSTA; Elzimar Goettenauer de. Elaboração de materiais didáticos para o ensino de espanhol. In: (Coord.). Espanhol: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. p. 85-118.
BIZELLO, Aline et al. Gêneros Textuais Didáticos e Análise de Materiais Didáticos de Letras. Porto Alegre: Grupo A, 2020.
CAPORALE, B. E. C. Sociolinguística. Porto Alegre: Grupo A, 2016. Disponível em: https://app.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788569726876/. Acesso em: 29 ago. 2021.
CHRISTENSEN, C.; HORN, M.; STAKER, H. Ensino Híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Maio de 2013. Disponível em: https://porvir.org/wp- content/uploads/2014/08/PT_Is-K-12-blended-learning-disruptive-Final.pdf. Acesso em: 25 out. 2021.
COLL, C.; MONEREO, C. (Org.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010.
CRESPO, Natália Deus de Oliveira; CRESPO, Larissa Codeço. Ferramentas Digitais para o Ensino: O Ensino Remoto Emergencial em Evidência. Recife: Even 3 Publicações, 2020. DOI: https://doi.org/10.29327/521556
DEMO, Pedro. O porvir: desafios da linguagem do Século XXI. Curitiba: Intersaberes, 2012.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. Tradução: João Paulo Monteiro. São Paulo: Perspectiva, 2019.
KAHOOT. Disponível em: https://kahoot.com/schools-u/. Acesso em: 20 set. 2021.
KLEIN, Fabiana Olga Konzen. O lúdico como forma de resgatar o gosto pelo aprender. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel) - Universidade Federal da Fronteira Sul, Cerro Largo, 2016. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/359/1/KLEIN%20.pdf. Acesso em: 26 jan. 2020.
QUEIROZ, Joelma de Pontes Silveira. A importância do uso da tecnologia como ferramenta pedagógica na sala de aula. CIET:EnPED, São Carlos, maio 2018. ISSN 2316-8722. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/102. Acesso em: 10 set. 2021.
RANGEL, E. O. Avaliar para melhor usar avaliação e seleção de materiais e livros didáticos. In: BRASIL. MEC. Salto para o Futuro. TV Escola: Materiais didáticos: escolha e uso. Boletim, 14 ago. 2005. Disponível em: http://tvbrasil.org.br/fotos/salto/series/151007MateriaisDidaticos.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.
RIO GRANDE DO SUL. Proposta de Emenda à Constituição nº 270/2018 - Justificativa. Porto Alegre: Assembleia Legislativa, 2021. Disponível em: http://proweb.procergs.com.br/temp/PEC_270_201802112021213308_jus.pdf?02/11/2021%2021:33:09. Acesso em: 02 out. 2021.
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Orientações à rede pública estadual de educação do Rio Grande do Sul para o modelo híbrido de ensino 2021. Disponível em: https://educacao.rs.gov.br/upload/arquivos/202103/031540542021orientacoesaredepublicaestadual-de-educacao-do-rio-grande-do-sul-para-o-modelo-hibrido-de-ensino.pdf. Acesso em: 15 out. 2021.
SANTOS, Jovania Maria Perin. Produção de materiais didáticos para o ensino de português como língua estrangeira. Curitiba: Intersaberes, 2020.
SANTOS, Santa Marli Pires dos. O lúdico na formação do educador. 6 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
SILVA, Eliana Eduardo da; BICALHO, Juliana Mara Flores. TECNOLOGIAS DIGITAIS: AS MÍDIAS DIGITAIS E O ENSINO HÍBRIDO. Anais do CIET:EnPED: 2020 - (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias - Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância), São Carlos, ago. 2020. ISSN 2316-8722. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1519. Acesso em: 08 out. 2021.
SILVA, Marcos Ruiz da. Ludicidade. Curitiba: Contentus, 2020.
YIN, Robert. K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.