THE COGNITIVE RESPONSE TO HATE SPEECH, CLINICAL AND FUNCTIONAL INCIDENCES IN CHILDREN UP TO 14 YEARS OF AGE, IN THEIR SOCIAL RELATIONSHIPS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i1.6109Keywords:
Behavioral Cognitive Therapy.Abstract
This study investigated how hate speech affects the emotional and cognitive development of children up to 14 years old, analyzing their clinical and functional responses in social interactions. Conducted in public schools in Everett (USA) and Betim (Brazil), the study involved teachers, administrators, and parents to assess the outcomes on the psychological well-being and academic performance of children exposed to hostile speech. The results indicate that hate speech is associated with symptoms such as anxiety, low self-esteem, and social withdrawal, as well as negatively impacting academic performance and peer relationships. These findings highlight the need for preventive programs and public policies that promote safe and inclusive environments for children's development.
Downloads
References
BASTOS, Mauricio Canto. "Emoção Cognição" questões a partir de duas perspectivas. Rio de Janeiro: [s. n.], 1991.
BEZERRA, Giovani Ferreira; ARAUJO, Doracina Aparecida de Castro. Sobre a linguagem: considerações sobre a atividade verbal a partir da psicologia histórico-cultural. Temas em Psicologia, v. 21, n. 1, p. 83-96, 2013. Disponível em: https://dx.doi.org/10.9788/TP2013.1-06 DOI: https://doi.org/10.9788/TP2013.1-06
BORGES, A. T. Como evoluem os modelos mentais. Ensaio Pesquisa Em Educação Em Ciências, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 66–92, 1999. https://doi.org/10.1590/1983-21171999010107 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21171999010107
BORGES, A. T. Um estudo de Modelos Mentais. Investigações em Ensino de Ciências (online), v. 1, n. 3, 1997. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/.
CHAUÍ, Marilena. Convite a Filosofia. São Paulo: Ática, 2000.
COLLINS, A.; GENTNER, D. How people construct mental models. In: HOLLAND, D.; QUINN, N. (Eds.), Cultural models in language and thought. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. p. 243–265. Disponível em: https://doi.org/10.1017/CBO9780511607660.011 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511607660.011
GRAMSCI, A. Cartas do cárcere. Tradução: Luiz S. Henriques. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005. v. 1.
GRAMSCI, A. Escritos políticos. Tradução: Carlos N. Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004. v. 2.
LAZARUS, R. S. Cognitive and coping processes in emotion. In: WEINER, B. Cognitive Views orHuman Motivation. New York. Academic Press, 1974. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-741950-3.50006-9
MARTINS, M. F. Gramsci, os intelectuais e suas funções científico-filosófica, educativo-cultural e política. Pro-posições, v. 22, n. 3, p. 131–148, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-73072011000300010 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73072011000300010
MAYER, R. E. Models for understanding. Review of Educational Research, v. 59, n. 1, p. 43-64, 1989. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543059001043
MIGUEL, F. K. Psicologia das emoções: uma proposta integrativa para compreender a expressão emocional. Psico-usf, v. 20, n. 1, p. 153–162, 2015. https://doi.org/10.1590/1413-82712015200114 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-82712015200114
MUSSIO, S. C. Um olhar autoritário em Bakhtin: O estudo do enunciado como forma de diálogo. Soletras, São Gonçalo, n. 30, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.12957/soletras.2015. DOI: https://doi.org/10.12957/soletras.2015.16522
NEUFELD, C. B.; CAVENAGE, C. C. Conceitualização cognitiva de caso: uma proposta de sistematização a partir da prática clínica e da formação de terapeutas cognitivo-comportamentais. [S. l.: s. n.], 2010.
NISKIER FLANZER, S. Sobre o ódio. Interações, v. Xll, n. 22, p. 215-229, 2006.
OLIVEIRA, de Luiz Fernandes; COSTA, da Ricardo Cesar Rocha. Sociologia: o conhecimento humano para jovens do ensino técnico profissionalizante. Petrópolis, RJ: Catedral das letras, 2005.
ORSO, Paulino Jose. O “descolamento” e a inversão da realidade. [S. l.: s. n.], 2022. Disponível em: https://www.histedbr.fe.unicamp.br/colunas/artigos/o-descolamento-e-a-inversao-da-realidade
PEREIRA, Douglas Rodrigo; COELHO JUNIOR, Nelson Ernesto. O ódio em análise. Jornal de Psicanálise, v. 52, n. 96, p. 49-62, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010358352019000100005&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 07 jul. 2024.
PETTER, M. M. T. Linguagem, língua, linguística. São Paulo: Contexto, 2006.
RAMOS, R. A. R. S. A perspectiva de Darwin sobre as expressões emocionais dos bebês: contribuições para o desenvolvimento de práticas educativa. Educação E Filosofia, v. 37, n. 79, p. 291–314, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v37n79a2023-64793 DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v37n79a2023-64793
SPEISMAN, J. C.; LAZARUS, R. S.; MORDKOFF, A; DAVISON, L. Experimental reduction of stress based on Ego-defense theory. Journal of abnormal and Social Psychology, v. 68, p. 367-380, 1964. DOI: https://doi.org/10.1037/h0048936
TORISU, Edmilson Minoru; FERREIRA, Ana Cristina. A teoria social cognitiva e o ensino-aprendizagem da matemática: considerações sobre as crenças de autoeficácia matemática. Ciências & Cognição, v. 14, n. 3, p. 168-177, 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S180658212009000300014&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 26 maio 2024.
VAN DIJK, T. A. Context: a multidisciplinary theory. [S. l.: s. n.], 2008
VASCONCELOS, Ana. Sociologia. São Paulo: Rideel, 2009. (Coleção base do Saber).
VIEIRA JUNIOR, Niltom; DUARTE, Colvara, Laurence. Os modelos mentais de alunos em relação a vetores em duas e três dimensões: uma análise da dinâmica da aprendizagem e da inadequação das avaliações tradicionais. Ciências & Cognição, v. 15, n. 2, p. 55-69, 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S180658212010000200006&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 02 jun. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.