EXTENSION IN TIMES OF PANDEMIC - THE EXPERIENCE OF THE MINUTE HEMATOLOGY PROJECT
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v2i8.634Keywords:
Extension, Hematology, PandemicAbstract
The three pillars of the university, represented by teaching, research and extension, were impacted by the Sars-Cov-2 pandemic. The need for social distancing imposed on the academic community new ways of teaching and learning through remote learning. New adaptations were necessary to make it possible to build knowledge and realization of research and extension projects. In this context, the Hematology Minute Extension Project was created with the objective of to share information in the area with the community and to assist students in their education in health. The objective of this work is to report the experience of the project's extension students and all the activities that were developed during the pandemic. The following activities were realized: elaboration of educational videos, elaboration of carousel posts, discussion of clinical cases in a remote environment and realization of practical activities in the laboratory with small groups. Hematology Minute performs its objectives as an extension project in the sharing of information and student learning. Future actions are planned with the community, promoting blood donations, increasing awareness of common disorders such as anemia, visits to blood centers and reference centers in the treatment of cancer.
Downloads
References
BORGATO, J. S.; PANIAGO, M. C. L. Os vídeos didáticos no contexto da Educação online na era da cibercultura: desafios e possibilidades. Série-Estudos, v. 23, n. 47, p. 201–221, 2018. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v23i47.1115
BRAME, C. J. Effective Educational Videos. Vanderbuilt University Center for Teaching, 2015. Disponível em: <http://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/effective-educational-videos/>.
CARDOSO, M. C. et al. Utilização Das Redes Sociais Em Projeto De Extensão. Expressa Extensão, v. 26, n. 1, p. 551–558, 2021. https://doi.org/10.15210/ee.v26i1.19640
COSTA, F. V. et al. Uso de estratégias inovadoras no ensino de hematologia: uma experiência na educação médica. Research, Society and Development, v. 9, n. 5, p. 1–18, 2020. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i5.3181
DOURADO, A. S. S.; GIANNELLA, T. R. Ensino Baseado em Simulação na Formação Continuada de médicos: análise das Percepções de alunos e Professores de um Hospital do rio de Janeiro. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 4, p. 460–469, 2014. https://doi.org/10.1590/S0100-55022014000400007
FELISBERTO, L. C. da C. et al. O Caminho se Faz ao Caminhar: Novas Perspectivas da Educação Médica no Contexto da Pandemia. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, n. suppl 1, p. 1–8, 2020. https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200422
HASSAN, S.; NADZIM, S. Z. A.; SHIRATUDDIN, N. Strategic Use of Social Media for Small Business Based on the AIDA Model. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 172, p. 262–269, 2015. https://doi.org/10.1016/J.SBSPRO.2015.01.363
LAGE, G. M. L. et al. Desafios do Ensino Remoto Frente a Pandemia da Covid-19. Recima21 - Revista Científica Multidisciplinar, v. 2, n. 7, p. 1–6, 2021. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i7.519
MELO, C. B. et al. Ensino remoto nas universidades federais do Brasil: desafios e adaptações da educação durante a pandemia de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 11, p. 1–19, 2020. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i11.9866
MELO, C. B. et al. A extensão universitária no Brasil e seus desafios durante a pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, p. 1–12, 2021. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i3.12991
NUNES, R. K. S. et al. Desafios E Adaptações Da Extensão Universitária Em Tempos De Pandemia: Relato De Experiência. Revista Ciência Plural, v. 7, n. 1, p. 211–223, 2021. https://doi.org/10.21680/2446-7286.2021v7n1ID23003
PEIXOTO, J. M. et al. Processos de Desenvolvimento do Raciocínio Clínico em Estudantes de Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 42, n. 1, p. 75–83, 2018. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v41n4RB20160079
SILVA, C. C. S. C. da; TEIXEIRA, C. M. de S. O Uso Das Tecnologias Na Educação: Os Desafios Frente À Pandemia Da Covid-19. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 9, p. 70070–70079, 2020. https://doi.org/10.34117/bjdv6n9-452
SILVA, H. F. da. 101 hemogramas: Desafios Clínicos para o Médico. 1. ed. Salvador: SANAR, 2018.
SIQUEIRA, A. J. B. et al. Impacto da COVID-19 nos cursos da área da saúde: perspectiva de alunos e professores. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. 1–16, 2020. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.8099
SO, H. Y. et al. Simulation in medical education. Journal of the Royal College of Physicians of Edinburgh, v. 49, n. 1, p. 52–57, 2019. https://doi.org/10.4997/jrcpe.2019.112
SOARES, T. L. F. de S.; DE SANTANA, Í. S.; COMPER, M. L. C. Ensino remoto na pandemia de COVID-19: lições aprendidas em um projeto de extensão universitário. Dialogia, n. 36, p. 35–48, 2020. https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18396
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.