ACCESS AND RETENTION IN PUBLIC HIGHER EDUCATION: THE ROLE OF STUDENT ASSISTANCE FOR QUOTA STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i5.6425

Keywords:

Student Assistance, Quota Policy, Access and Retention in Higher Education, Dropout in Higher Education

Abstract

This article analyzes the importance of the National Student Assistance Program (NSAP) in ensuring the retention of quota students in Brazilian public higher education. The study begins with a historical contextualization of higher education in Brazil, highlighting its elitist and exclusionary foundations, followed by recent advances through quota and student assistance policies. Based on a bibliographic review of theses,  dissertations and scientific articles published between 2000 and 2023, we identify that although the Quota Law has significantly expanded access for students from public high schools, retention still faces significant challenges. Among the main obstacles are the still insufficient budget allocated to NSAP, the requirement of minimum academic performance to access aid, and the persistence of discriminatory practices. The analysis of the literature reveals that student assistance contributes to reducing dropout rates, improving academic performance, and increasing participation in academic activities for quota students. The article concludes that consolidating a consistent student assistance policy, articulated with the quota policy, is essential to ensuring equity and the effective democratization of public higher education in Brazil.

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Author Biographies

  • Diana Theodoro

    Doutoranda em Educação pelo PPGE-UFPR. Mestre em Psicologia pelo PPGP-UFPR (2013) e graduada em Psicologia pela UFPR (2004). Psicóloga na UFPR . Universidade Federal do Paraná.

  • Maria de Fatima Quintal de Freitas

    Professora Titular do Programa do Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná (UFPR), com Formação de Psicólogo (Universidade Paulista). Mestre e Doutora em Psicologia Social (PUC-SP, São Paulo).  Pós-doutorado em Psicologia Comunitária (Instituto Superior de Psicologia Aplicada-Lisboa, e   Universidade do   Porto; Portugal) e em Psicologia   Política (PUC-SP).  Pesquisadora CNPq (de 1996 a 2020). Professora Visitante Sênior Exterior (2020) pelo Programa CAPES/PRINT, no Centro de Investigação e Intervenção Social (CIIS) no Instituto Universitário Lisboa Portugal.  Professora Visitante (desde 1996) em Programas de Pós-Graduação em Psicologia de Universidades Nacionais do: México (Tijuana; México, Puebla), Chile (Santiago e Valparaíso), Espanha (Madrid), Uruguai (Montevidéu) e Argentina (Mar Del Plata).    Coordenadora    Núcleo    de    Psicologia    Comunitária, Educação    e    Saúde (NUPCES\CNPq –UFPR).

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Published

10/05/2025

How to Cite

ACCESS AND RETENTION IN PUBLIC HIGHER EDUCATION: THE ROLE OF STUDENT ASSISTANCE FOR QUOTA STUDENTS. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(5), e656425. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i5.6425