MOTION BIOMECHANICS: CONCEPTS APPLIED IN PRACTICE

Authors

  • Regis Godoy Barros
  • Luciana Meneghetti
  • Karina de Oliveira Gonçalves UNIFESP

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i8.654

Keywords:

Electives, Interdisciplinarity, Integral Education

Abstract

This article is an experience report on the preparation and application of the Elective - Biomechanics of Movement curricular component. The elective is a curricular component belonging to a diversified part of the curriculum that combines knowledge from different areas, promoting interdisciplinarity. The Biomechanics of Movement relates knowledge and skills in Physics and Physical Education, promoting experimentation and deepening the objects of knowledge. For the modification of the elective, skills that can be related to two areas of knowledge were raised, such as biomechanics, in addition to the technology involved in sports, also showing applied physics. Classes were given to high school students at a state school belonging to the Integral Education Program (PEI). The formation of the elective had the participation of students from the three grades of high school, grouped in a mixed way. The students chose to study the concepts of biomechanics and speed by using the bicycle, equipment that is widely used for them as a means of transport and leisure. The elective was held between April and July online (videoconference), with a face-to-face meeting in May, for data collection and photographic records. The results obtained were important, as they motivated students and promoted relevant learning of the educational objects selected in the elective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Karina de Oliveira Gonçalves, UNIFESP

    Mestre e Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP. Licenciada em Física pelo IFSP. Professora Coordenadora do Núcleo Pedagógico da Diretoria de Ensino de Taboão da Serra, São Paulo, Brasil.

     

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos et al. Estratégias de ensinagem. Processos de ensinagem na universidade. Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula, v. 3, p. 67-100, 2004.

ARAÚJO, Mauro Sérgio Teixeira de; ABIB, Maria Lúcia Vital dos Santos. Atividades experimentais no ensino de física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de ensino de física, v. 25, p. 176-194, 2003.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.

FERRARINI, Rosilei; SAHEB, Daniele; TORRES, Patricia Lupion. Metodologias ativas e tecnologias digitais: aproximações e distinções. Revista Educação em Questão, v. 57, n. 52, p. 1-30, 2019.

FODRA, Sandra Maria. O projeto de vida: escolas do Programa Ensino Integral. In: Association for Moral Education Conference Proceedings. 2016.

HALL, Susan J. Biomecânica Básica. Rio de Janeiro, RJ: Ed. 2005.

LOVATO, Fabricio Luís; MICHELOTTI, Angela; DA SILVA LORETO, Elgion Lucio. Metodologias ativas de aprendizagem: uma breve revisão. Acta Scientiae, v. 20, n. 2, 2018.

MARQUES, Alenilson Santos; MARQUES, Jamille Santos. O PAPEL DA TECNOLOGIA EDUCACIONAL NA TRANSMISSÃO DE CONHECIMENTO NA PANDEMIA DA COVID-19. Scientia Generalis, v. 2, n. 1, p. 65-76, 2021.

MORENO, Fernando. Física en el deporte. 2019.

NORDIN, Margareta; FRANKEL, Victor H. Biomecánica básica del sistema musculoesquelético. McGraw-Hill, 2004.

PASSOS, Ricardo Pablo et al. ANÁLISE BIOMECÂNICA DA LARGADA NOS 100 METROS NO ATLETISMO. Revista CPAQV–Centro de Pesquisas Avançadas em Qualidade de Vida| Vol, v. 9, n. 1, p. 2, 2017.

PIETROCOLA, M. (Org.). Ensino de Física: conteúdo, metodologia e epistemologia em uma concepção integradora. 3. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2006.

SÃO PAULO (Estado). Currículo Paulista. São Paulo: SEE, 2019 P.28.

Disponível em: < https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista.

Acesso em: 09 jul. 2021.

SÃO PAULO (Estado). Plano Estadual de Educação.

Disponível em:

https://www.fde.sp.gov.br/PagePublic/Interna.aspx?codigoMenu=324&AspxAutoDetectCookieSupport=1 .

Acesso em: 23 jul. 2021.

SECRETARIA DA EDUCAÇÂO; Material de Apoio ao Programa Ensino Integral do Estado de São Paulo - Diretrizes do Programa Ensino Integral: Caderno do Gestor; São Paulo, 2014.

Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/342.pdf

Acesso em: 23 jul. 2021.

TAVARES, Romero. Aprendizagem significativa. Revista conceitos, v. 10, n. 55, p. 55-60, 2004.

Published

25/09/2021

How to Cite

MOTION BIOMECHANICS: CONCEPTS APPLIED IN PRACTICE . (2021). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(8), e28654. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i8.654