USE OF REACTIVE TARGETS FOR SHOOTING TRAINING IN THE MILITARY POLICE OF THE STATE OF PARANÁ
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i7.6660Keywords:
firearms training, Shooting training. Reactive Target. Sport shooting. Police shooting. Police training. Curricular syllabus.Abstract
This article examines the importance of firearms training for military police officers, with a focus on the use of reactive targets in comparison to static and moving targets. It is based on the premise that effective police training must go beyond shooting techniques, integrating motor, cognitive, and emotional factors essential for real-life armed confrontations. The study, grounded in literature review and practical observation, demonstrates that reactive targets offer a more realistic training environment by requiring quick responses, decision-making under stress, and emotional control. The article also discusses the stages of shooting training, the various types of targets, and the significance of neuromotor responses to specific stimuli. It concludes that incorporating reactive targets into training represents a significant advancement in the preparation of military police officers, highlighting the need to update training curricula to include these elements, aiming for a more comprehensive and operationally aligned professional formation.
Downloads
References
BRASIL. Matriz Curricular Nacional para a formação em Segurança Pública. Brasília: Secretaria Nacional de Segurança Pública - SENASP, 2014.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Resolução CFP nº 01, de 21 de janeiro de 2022. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/resolucao-n-1-de-21-de-janeiro-de-2022-376060371. Acesso em: 28 maio 2025.
CUNHA, Pedro Alexander Beron de et al. Transtorno de estresse pós-traumático em policial militar. Saúde e Desenvolvimento Humano, v. 7, n. 2, p. 07-18, 2019. Disponível em: https://rpcd.fade.up.pt/_arquivo/RPCD_vol.6_nr.1.pdf#page=108. Acesso em: 4 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.18316/sdh.v7i2.3674
DRISKELL, J.; SALAS, E.; JOHNSTON, J. Does stress lead to a loss of team perspective? [S. l..]: Group Dynamics, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/232517202_Does_Stress_Lead_to_a_Loss_of_Team_Perspective. Acesso em: 20 jun. 2025.
LUFT, Caroline; ANDRADE, Alexandro. A pesquisa com EEG aplicada à área de aprendizagem motora. Rev Port Cien Desp, v. 6, n. 1, p. 106-15, 2006. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/3674/pdf. Acesso em: 8 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.5628/rpcd.06.01.106
MAGILL, R. A.; ANDERSON, D. Motor Learning and Control: Concepts and Applications. [S. l.]: McGraw-Hill, 2017.
MASTERS, R.; POOLTON, J. Advances in implicit motor learning. In: HODGES; WILLIAMS. Skill Acquisition in Sport. [S. l.]: Routledge, 2012. Disponível em: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780203133712-13/advances-implicit-motor-learning-richard-masters-jamie-poo-lt. Acesso em: 8 jun. 2025.
MENEZES, Rodrigo. Atire bem: Fundamentos detalhados do tiro de pistola. 2 ed. Vitória: Rodrigo Menezes, 2022.
MENEZES, Rodrigo. Cognição e combate: Fundamentos cognitivos do tiro de combate. Vitória: Rodrigo Menezes, 2022.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Basic Principles on the Use of Force and Firearms by Law Enforcement Officials. Havana: ONU, 1990.
RIBEIRO, Roberto. Introdução à biomecânica aplicada aos fundamentos de tiro: Biomecânica do tiro. Rio de Janeiro: Letras Virtuais, 2024.
SCHMIDT, Richard A.; LEE, Timothy D. Motor Learning and Performance: From Principles to Application. 5th ed. [S. l.]: Human Kinetics, 2011.
VOLCHAN, Eliane et al. Estímulos emocionais: processamento sensorial e respostas motoras. Brazilian Journal of Psychiatry, v. 25, p. 29–32, dez. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbp/a/z6FYNxN9C3z6TFsqvgFv4ds/#. Acesso em: 4 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-44462003000600007
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.