PEDAGOGIZING: EDUCATING AND PLAYING UNDER EMMI PIKLER'S APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.1059

Keywords:

Autonomy, Development, Pedagogy , Education

Abstract

This work sought to present a study on the education and creation of babies, understanding them as subjects of their own history. By developing a literature review of articles that would enable a better understanding of Emmi Pikler's studies on the act of pedagogy, this research had the main objective of pointing out the importance of an autonomous child development and, as specific, to analyze the possibility of a more affectionate care and autonomous devoted to raising babies, as well as treading a path of study that understands sudden intervention as a traumatic event in full child development. A descriptive qualitative methodology was used, whose function was to elucidate the initial hypothesis of this research, that is, it is possible to educate a child autonomously, intervening with affection without frustrating the full child development. In order not to develop a specific study, the bibliographic reference exposes the main foundations of the Pikler approach, thus understanding the care, the relevance of free movement and autonomy, as well as how much freedom to play enables full child development in early childhood . Here, the notability of the adult during development is also assumed, since it must refrain from intervening while establishing a favorable environment for the baby to develop their own experiences. Thus, the conclusion is the importance of specific specializations based on Emmi Pikler's approaches, training both pedagogues and educational assistants in order to provide a healthy environment for child development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandra Maria de Araujo

Universidade Paulista - UNIP

Rosangela de Albuquerque Maranhão

Universidade Paulista - UNIP

Taciana Patrícia da Silva

Universidade Paulista - UNIP

José Eduardo Silva

Doutorando em Biometria e Estatística Aplicada pela UFRPE. Universidade Federal Rural de Pernambuco

References

ANDRÉ, S.; SILVA, A. M. de P. Freire e Pikler: diálogo sobre a autonomia e a formação de professoras da primeiríssima infância. In: II Congresso Internacional Paulo Freire: o legado global. 2018.

ARRUDA, G. R. da S.; NASCIMENTO, A. M. do. Quem são os bebês? perspectivas e possibilidades para a construção de um conceito. Educ. foco, Juiz de Fora, v. 24, n. 3, p. 981-1018, Mai/ago 2019.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Edição revista e ampliada. São Paulo: Edições 70, 2016.

BOWLBY, J.. Apego: a natureza do vínculo. 3. ed. São Paulo: Martin Fontes, 2009.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 15 nov. 2021.

BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 04 nov. 2021.

CHOKLER, M. H. La aventura dialógica de la infancia. Buenos Aires: Cinco, 2017.

CICCONE, A.. A ritmicidade nas experiências do bebê, sua segurança interna e sua abertura para o mundo. In: ARAGÃO, Regina Orth de; ZORNIG, Silvia Abu-Jamara. Continuidade e descontinuidade no processo de subjetivação. São Paulo: Escuta, 2018, p. 15 – 28.

DALLEDONE, G. C.; COUTINHO, Â. S.. As contribuições da abordagem Pikler-Lóczy para a constituição de uma pedagogia para os bebês: uma análise dos princípios orientadores. Zero-a-seis, v. 22, n. 41, p. 47-72, 2020.

DA SILVA, Claudionor Renato; DE CÁSSIA LEIVA, Juliene; DA COSTA, Jéssica Fônseca. Metodologias em educação especial/educação infantil a partir do atendimento educacional especializado (AEE). Revista Uniaraguaia, v. 14, n. 3, p. 1-13, 2020.

FALK, J. Abordagem Pikler: educação infantil. 3. ed. São Paulo: Omnisciência, 2017.

FALK, J. Educar os três primeiros anos: a experiência de Lóczy. 3. ed. São Paulo: Junqueira & Marin, 2018.

KÁLLÓ, É.; BALOG, G. As Origens do brincar livre. São Paulo. Editora Omnisciência. São Paulo. Tradução: Taís Cesca, 2017.

KELLETER, R. F.; CARVALHO, R. S. de. Contribuições da Abordagem Pikler para se Pensar a Inclusão na Creche: notas sobre a Formação de Professores de Educação Infantil. RELACult-Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, v. 5, 2019.

LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 13ed. São Paulo: Ícone, 2017.

MELIM, A. P. G.; ALMEIDA, O. A.. A abordagem de Emmi Pikler: olhares sobre contextos educativos para bebês e crianças pequenas. Revista Entreideias, Salvador, v. 8, n. 2, p. 95-110, maio/ago. 2019.

MIRANDA, E. S.; DE LA IGLESIA, Y. R. Editorial Reunina. Revista de Educação da Unina, v. 2, n. 2, 2021.

NACHIF, M. E.; ALMEIDA, O. A.; MELIM, A. P. Diálogos com Rousseau e Emmi Pikler para Pensar a Educação da Criança de Zero a Três Anos. Revista de Educação da Unina, v. 2, n. 2, 2021.

PEREIRA, A. S. et al. Metodologia da pesquisa científica. UFSM. https://repositorio. ufsm. br/bitstream/handle/1/15824/Lic_Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica. pdf, 2018.

PIKLER, E. Moverse en libertad: desarrollo de la motricidad global. 8. ed. Madrid: Narcea, 1969.

PINO, A. As marcas do humano: às origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev. S. Vigotski. 1ª ed. São Paulo: Editora Cortez, 2018.

SILVA, I. D. Quando a criança chega ao mundo, que mundo chega à criança? Abordagem Pikler-Lóczy e a docência na educação infantil. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2019.

SILVA, J. E. et al. Análise da evolução de esporotricose empregando modelo de regressão em casos de felinos de Timbaúba / PE – Brasil. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento , v. 10, n. 1, pág. e51310112082-e51310112082, 2021.

SILVA, L. de A.; MÜLLER, F. A construção social do tempo no cotidiano de bebês na família e na creche. Revista Brasileira de Sociologia, v. 5, n. 9, p. 87-111, 2017.

SILVA, M. da C. et al. Desenho e arte na educação infantil e papel avaliativo do psicopedagogo: estudo sistemático da literatura. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 2, n. 6, p. e26437-e26437, 2021.

SOARES, C. V.; DICKEL, A. Além de fraldas e mamadeiras: contribuições da abordagem de Emmi Pikler à educação infantil. Universidade de Passo Fundo. Faculdade de Educação – FAED, 2020. Disponível em: http://repositorio.upf.br/handle/riupf/1835. Acesso em: 04 nov. 2021.

SOARES, S. M. Vínculo, movimento e autonomia. São Paulo. Editora Omnisciência. São Paulo. 2018.

SZALONTAI, A. “Olha o Márcio caminhando sozinho, que lindo!”: aprendizados sobre motricidade livre dos bebês durante a fase final da formação em Pedagogia. UFRS, 2018. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/181457/001075178.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 02 nov. 2021.

WINNICOTT, D. W. A criança e seu mundo. Rio de Janeiro, 2017.

Published

31/12/2021

How to Cite

de Araujo, A. M., Maranhão , R. de A., Silva , T. P. da, & Silva, J. E. (2021). PEDAGOGIZING: EDUCATING AND PLAYING UNDER EMMI PIKLER’S APPROACH. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(1), e311059. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.1059