EDUCATION FOCUSED ON MULTIPLE INTELLIGENCES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i2.1086Keywords:
multiple intelligences and their significanceAbstract
The multiple intelligences and their significance in the educational field is to understand the diverse multiplicity of the human being respecting their distinct related potentialities, of subjecting them to a paradigm of formation that allows the individual capacity of each being within its conditions and perspectives in view of the nine intelligences developed from piaget's idea and based on Gardner's studies. Aiming to identify in the literature answers to understand the possible intellectual forms of each person, as special as it may be, to learn according to their abilities, focusing on the potential, we can understand that the intrapersonal success of individuals will be more conducive to happen, bringing meaning to their learning, so it is fundamental the use of the subject in education. Use of bibliographic analyses, whose approach on the theme in question, seeking to refer us in the biography confabuland the philosophies of the authors in showing their views on a salutary subject contemporary society. As a result, we can point out the discovery of preponderant elements, add to clarify the importance of using this literature to improve and, including these assumptions in school agendas, it is essential to believe that multiple intelligences are of paramount value for the development of people, respecting their individualities democratically and, enhancing their abilities in a plural and inclusive way. We differ, the differences that must be considered in the school environment and in the integral human formation of beings in cultural, historical and social construction.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel, São Paulo: Moraes, 1982.
BRASIL, Ministério da Educação-MEC. Conheça a História da Educação Brasileira. Disponível em < portal.mec.gov.br/acessibilidade-sp-940674614/3371-institucional/83591-conheça-a-evolucao-da-educacao-brasileira> Acesso em Março de 2020.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum- BNCC. Disponívelem<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em Maio de 2019.
BRITO, R. Rodrigo de. Quem é Howard Gardner e o que é teoria das Inteligências múltiplas. Disponíveis< https://www.inteligenciadevida.com.br/pt/conteudo/quem-e-howard-gardner-especialistas-em-educacao/> Acesso em Outubro de 2021.
COLOMER, Teresa. CAMPS, Anna. Ensinar a ler ensinar a compreender. Porto Alegre, Artmed,2002.
Da Vinci Leonardo. O Significado do Homem Vitruviano. Disponível em <https://www.significados.com.br/homem-vitruviano/ >Acesso em Outubro de 2021.
FREINET, Célestin. A educação pelo trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1998. Publicada originalmente em 1947.
FREIRE, Paulo, A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. Coleção polêmicas do nosso tempo. São Paulo: Autores Associados, Cortez, 1983.
GARDNER, Howard. Estruturas da Mente: A teoria das Inteligências Múltiplas. Tradução Sandra Costa Porto Alegre: Artmed, 2002. Disponível em >https://docero.com.br/doc/xs1enc> Acesso Outubro de 2021.
GARDNER, Howard. Howard Gardner, o Cientista das inteligências múltiplas. Nova Escola. Reportagem de Márcio Ferreira. São Paulo, Outubro de 2008. Disponível emhttps://novaescola.org.br/conteudo/1462/howard-gardner-o-cientista-das-inteligencias-multiplas. Acesso Outubro de 2021.
GOLEMAN, Daniel. Inteligência Emocional a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4133507/mod_resource/content/2/Inteligencia-emocional-Daniel-Goleman.pdf acesso em Outubro de 2021.
IVIC, Ivan, COELHO, Edgar Pereira (org). Lev Semionovich Vygotsky. Recife, Massangana, 2010.
BAIÃO, Lidiane de Paiva Mariano. CUNHA, Rodrigo Gontijo. Doenças e/ou Disfunções ocupacionais no meio docente: uma revisão de literatura. Disponível em <https://www.metodista.br/revistas/revistas-izabela/index.php/fdc/article/viewFile/344/338> Acesso em 16 de outubro de 2021.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio do conhecimento: pesquisa: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo, Hucitec, 2013.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários a educação do futuro. Tradução de Catarina Elonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2 ed. São Paulo, Cortez, Brasília –DF UNESCO ,2000.
MUNARI, Alberto. Jean Piaget. Tradução e Organização; Daniele Saheb. Recife: Fundação Joaquim Nabuco. Editora Massangana, 2010.
GRATIOT-ALFANDERY, Héléne. (org)Elaine Dias. Henry Wallon. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
WESTBROOK, Robert B, Anísio Teixeira, José Eustáquio Romão, Verone Lane Rodrigues ( Org). JOHN DEWEY. Coleção Educadores. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
Ministério da Educação. Brasília 2010.
OLIVEIRA, Carlos Alexandre Firme de. Uma Experiência de arte poética no Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Santa Cruz do Sul , Santa Cruz do Sul- Rio Grande do Sul-RS, 2021.
ZILBERMAN, Regina. (org). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre, Mercado Aberto, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.