USE OF NEUROEDUCATIONAL STRATEGIES NOT TEACHING TRIGONOMETRY AT A PUBLIC UNIVERSITY OF THE STATE OF ALAGOAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i2.1100

Keywords:

research aimed to verify whether the use of

Abstract

This research aimed to verify whether the use of three teaching methods pointed out by neuroeducation as effective for learning mathematics really were able to improve the level of knowledge of 20 students from a public university in Alagoas in trigonometry. The choice of this topic was due to the great failure of the Fundamentals of Mathematics II discipline, which aims to study this topic. The research had a quasi-experimental design, quantitative approach with explanatory scope, with a longitudinal cut, in which we carried out an educational intervention for a period of three months. As data collection we use a pre-test and a post-test. The result we obtained was that the average of correct answers for the pre-test and post-test questions rose from 57.19% to 76.48%. Thus, we conclude that the methods used can collaborate in the teaching-learning process of trigonometry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Nicolau Brandão

Universidade Estadual de Alagoas

Dr. Elielson Magalhães Lima

Universidade Estadual de Alagoas

References

ARCAVI, A. The role of visual representations in the learning of mathematics. Educational Studies in Mathematics, v. 52, p. 215-241, 2003.

BASSANEZI, R. C. Modelagem Matemática: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2015.

BOALER, J. Mentalidade Matemáticas: estimulando o potencial dos estudantes por meio da matemática criativa, das mensagens inspiradoras e do ensino inovador. Tradução de Daniel Bueno. Porto Alegre: Penso, 2018.

BOALER, J. et al. Seeing as Understanding: The Importance of Visual Mathematics for our Brain and Learning. Journal of Applied & Computational Mathematics, v. 5, n. 5, p. 1-6, 2016.

BRAVO VALDIVIESO, L. El aprendizaje de las matemáticas: Piscologia cognitiva y neurociencias. Arequipa, p. 11-29, 2016.

CARVALHO, F. A. H. D. Neurociências e educação: uma articulação necessária na formação docente. Trabalho, Educação e Saúde, 8, n. 3, 2010. 537-550.

COSENZA, R. M.; GUERRA, L. B. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DEHAENE, S.; COHEN, L. Towards an anatomical and functional model of number processing. Mathematical Cog, 1995.

FALCO, M.; KUZ, A. Comprendiendo el Aprendizaje a través de las Neurociencias, con el entrelazado de las TICs en Educación. Revista Iberoamericana de Educación en Tecnología y Tecnología en Educación, n. 17, Junho 2016. 43-51. Disponivel em: <http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/54200>. Acesso em: 2020.

GUILLÉN, J. C. Neuroeducación en el aula: De la teoría a la prática. Barcelona: Createspace Independent Publishing Platform, 2017.

MENEGHELLI, J.; POSSAMAI, J. P. Resolução de Problemas e o software GeoGebra: um caminho para a compreensão das funções seno e cosseno. Educação Matemática Pesquisa, v. 21, n. 2, p. 491-512, 2019.

MENON, V. Arithmetic in the Child and Adult Brain. The Oxford Handbook of Mathematical Cognition, p. 1-23, 2014.

MORA, F. Neuroeducación: Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Allianza Editorial, 2017.

MORIN, E. O Método III: o conhecimento do conhecimento. 5ª. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.

ONUCHIC, L. D. L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, 25, n. 41, 2011. 73-98.

PARK, J.; BRANNON, E. M. Training the Approximate Number System Improves Math Proficiency. Psychol Sci, p. 1-10, 2013.

ROTTA, N. ; BRIDI FILHO, A.; BRIDI, R. D. S. Plasticidade cerebral e aprendizagem: abordagem multidisciplinar [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Penso, 2018.

TOKUHAMA-ESPINOSA. T. N. The scientifically substantiated art of teaching: a study in the development of standards in the new academic field of neuroeducation (mind, brain, and education science). Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação, Capella University, Mineápolis, Minesota, 2008.

Published

30/01/2022

How to Cite

Nicolau Brandão, D., Ruíz-Díaz Morales, D., & Magalhães Lima, E. (2022). USE OF NEUROEDUCATIONAL STRATEGIES NOT TEACHING TRIGONOMETRY AT A PUBLIC UNIVERSITY OF THE STATE OF ALAGOAS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(2), e321100. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i2.1100