CONSUMER RELATIONS AND FINANCIAL MANAGEMENT AGAINST THE PANDEMIC OF COVID-19 IN THE LIGHT OF DOCTRINE AND JURISPRUDENCE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.1113Keywords:
Consumer Relation; Financial Management; Covid-19.Abstract
This course conclusion work aims to analyze consumer relations and financial management in the face of the covid-19 pandemic in the light of doctrine and jurisprudence. Another objective is to demonstrate how the relationship between the financial management of companies in the face of consumer relations works, as well as to make an analogy of jurisprudential and doctrinal positions with what is currently being lived in times of the covid-19 pandemic. Therefore, a qualitative and descriptive approach will be used through literature review and data collection in theses, dissertations and especially in scientific articles. It was observed during the research that the sectors most affected by covid-19 were: health, education and aviation. It was also noted that companies have sought many alternatives with differentiated financial management to get out of the crisis and that the principles of consumer relations have been invoked to try to solve the problems caused by the pandemic. It was concluded that, regarding the positions to try to reverse the losses of covid-19, it is observed that the Chief Executive, has shown a great concern to try to save the Brazilian economy with the injection of billions of reais in the air sector, which should also be invested in health and education with at least equal concern, and health should still be a priority at this time, seeking to save as many lives as possible. However, the economic maintenance of the country is very important.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
ALMEIDA, Fabrício Bolzan De. Direito do Consumidor Esquematizado.7ª ed. São Paulo: Saraiva, 2019.
BRASIL, Agência. Planos de saúde se negam a manter serviços a inadimplentes durante pandemia. 2020. Link disponível em <https://economia.uol.com.br/noticias/redacao/2020/04/25/operadoras-planos-de-saude-ans-coronavirus.htm>. Acessado em 14 de jun. de 2921.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.
______.LEI Nº 12.741, DE 8 DE DEZEMBRO DE 2012. Dispõe sobre as medidas de esclarecimento ao consumidor, de que trata o § 5º do artigo 150 da Constituição Federal; altera o inciso III do art. 6º e o inciso IV do art. 106 da Lei nº 8.078, de 11 de setembro de 1990 Código de Defesa do Consumidor. Disponível em:< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011 2014/2012/lei/l12741.htm>. Acessado em: 16 jun.2021.
______.LEI Nº 8.078, DE 11 DE SETEMBRO DE 1990.Dispõe sobre a proteção do consumidor e dá outras providências. Disponível em:< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8078.htm>. Acessado em: 14 jun.2021.
______.LEI Nº 9.656, DE 3 DE JUNHO DE 1998. Dispõe sobre os planos e seguros privados de assistência à saúde. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9656.htm>. Acessado em: 3 jun.2021.
______.LEI No 7.347, DE 24 DE JULHO DE 1985. Disciplina a ação civil pública de responsabilidade por danos causados ao meio-ambiente, ao consumidor, a bens e direitos de valor artístico, estético, histórico, turístico e paisagístico (VETADO) e dá outras providências Disponível em:< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7347orig.htm#:~:text=LEI%20No%207.347%2C%20DE%2024%20DE%20JULHO%20DE%201985.&text=Disciplina%20a%20a%C3%A7%C3%A3o%20civil%20p%C3%BAblica,VETADO)%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias. >. Acessado: 15 jun.2021.
CARPENA, Heloisa. As escolas, o novo coronavírus e a velha revisão contratual.2020 Disponível em:< https://www.conjur.com.br/2020-abr-15/garantias-consumo-escolas-coronavirus-velha-revisao-contratual. Acessado em: 14 jun.2021.
Coelho, Fábio Ulhoa Novo manual de direito comercial : direito de empresa / Fábio Ulhoa Coelho. -- 31. ed. rev., atual. e ampl. -- São Paulo : Thomson Reuters Brasil, 2020
FREITAS, Nelson Adriano; BRENDA, Lyana. Impacto do coronavírus nas rela-ções de consumo.2020. Disponível em:< https://www.migalhas.com.br/depeso/322429/impacto-do-coronavirus-nas-relacoes-de-consumo Acessado em: 14 jun.2021.
GAIZO, Flavio Viana Del. A DEFINIÇAO DE DIREITOS METAINDIVIDUAIS E O MICROSSISTEMA DA TUTELA COLETIVA.2020. Disponível em:< https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:9k0ZZDZLCTQJ:https://www.pucsp.br/tutelacoletiva/download/ARTIGO-4-flavia-viana.pdf+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br>. Acessado em: 4 jun.2021.
NETTO, Felipe Braga. Manual de Direito do Consumidor à luz da Jurisprudência do STJ. 15ª ed. Salvador: Juspodivm, 2020.
NEVES, Daniel Amorim Assumpção; TARTUCE, Flávio. Manual de Direito do Consumidor - Volume Único: Direito Material e Processual - Volume único. 6ª ed. São Paulo; Método, 2017.
NUNES, Rizzato. Curso de direito do consumidor. - 13ª ed. São Paulo: Saraivajur, 2019.
RIBEIRO, Felipe.COVID19 | A crise do setor aéreo em meio à pandemia do novo coronavírus. 2020. Disponível em:< https://canaltech.com.br/negocios/colapso-companhias-aereas-162031/ >.Acessado em: 14 jun.2021.
SARMENTO, Daniel; SOUZA NETO, Cláudio Pereira de. Direito constitucional: teoria, história e métodos de trabalho. Belo Horizonte: Fórum, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.