MESSIANISM AND ITS RELATION TO THE TEACHING OF HISTORY - SOME THOUGHTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i3.1221

Keywords:

Walter Benjamin, Education, History teaching

Abstract

This article aims to analyze, mainly, the function and importance of the set of theses collectively called “Benjaminian Messianism” in the general context of the teaching of History. To this end, a bibliographic review of some of the main books and articles by and about Walter Benjamin was carried out, seeking to determine the appropriate course of action for historians and professors of the discipline, in the light of Benjamin's theses, given the context of impoverishment of acts of narrative and with a gradually greater influence of the so-called “history of the winners”, supported by educational institutions and the hegemonic mentality about History in the social environment. With this analysis, it is targeted to demonstrate, in the first place, the constant presence of allusions and glorifications to the march of the winners in the current form of the teaching of History, as well as the possibility of thinking about said area in a different way, that is, keeping in mind the countless social groups subordinated by this process and, finally, the need for dialogue between such theses and the process of teaching the historical discipline at all levels. In this way, the article seeks to highlight the inevitable humanization of History through Benjamin’s messianism, as well as the indispensability of such  phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Henrique Bechtlufft Bade

Acadêmico de História da Universidade Católica de Petrópolis (UCP). Integrante do GEPETHE - Grupo de Estudos e Pesquisas em Teoria da História e Educação. Tem interesse de pesquisa nas áreas de Teoria e Filosofia da História. 

Leandro Couto Carreira Ricon, Universidade Católica de Petrópolis

Doutor em História Comparada pela UFRJ. Professor da Universidade Católica de Petrópolis nos cursos de História e Música e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Líder do GEPETHE - Grupo de Estudos e Pesquisas em Teoria da História e Educação.

 

References

BARROS, J. D. Teoria da História. Os paradigmas revolucionários. Petrópolis RJ. Editora Vozes. 2013

BARROS, J. D. Teoria da História. Acordes historiográficos: uma nova proposta para a teoria da história. Petrópolis RJ. Editora Vozes. 2011

BENJAMIN, W. Experiência e pobreza. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo SP. Editora Brailiense. 1987, pp. 114-119.

BENJAMIN, W. O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskow. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo SP. Editora Brailiense. 1987, pp. 197-221.

BENJAMIN, W. Sobre o conceito de História. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo SP. Editora Brailiense. 1987, pp. 222-234.

BENTIVOGLIO, J.; CUNHA, M. D. R. Walter Benjamin, testemunha da crise do Historicismo alemão durante a República de Weimar. In: BENTIVOGLIO, J.; LEITE, A. (orgs.). Walter Benjamin: testemunho e melancolia. Serra: Milfontes, 2019, p. 115–140.

BOLLE, W. "Um painel com milhares de lâmpadas": Metrópole & Megacidade. In: BENJAMIN, W. Passagens. Belo Horizonte: EdUFMG, 2018. 3v.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, v. 2, n. 19, p. 20–28, 2002.

LÖWY, M. Walter Benjamin: aviso de incêndio - Uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. São Paulo: Boitempo, 2005.

PALERMO, R. Uma organização itinerante: O Instituto de Pesquisa Social de Frankfurt. In: DE MASI, D. (org.). A emoção e a regra: Os grupos criativos na Europa de 1850 a 1950. 3. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1999, p. 259–282.

REBUÁ, E. Insólito Benjamin. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2019.

RICON, L. C. C. Das filosofias positivistas da história à educação histórica conservadora: Comte, Buckle e Durkheim. Revista En_Fil, v. 8, n. 11, p. 79–92, 2020.

RICON, L. C. C. História e Ensino: um ensaio a contrapelo. Boletim do Tempo Presente, v. 10, n. 02, p. 01–09, 2021.

SELIGMANN-SILVA, M. A atualidade de Walter Benjamin e de Theodor W. Adorno. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

Published

08/03/2022

How to Cite

Bade , L. H. B. ., & Ricon, L. C. C. . (2022). MESSIANISM AND ITS RELATION TO THE TEACHING OF HISTORY - SOME THOUGHTS . RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(3), e331221. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i3.1221