PLAY AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL AND METHODOLOGICAL RESOURCE IN CHILD DEVELOPMENT AND EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i3.1288

Keywords:

Ludic, Teaching and learning, Early childhood education

Abstract

This study aims to analyze the importance of play in child development and in the teaching and learning process in Early Childhood Education, thinking of play as a methodological strategy for the teaching and learning process. Through playful activities, the child shows different kinds of feelings, builds social relationships, and acquires knowledge. Thus, inserting play into the teaching and learning process is relevant for the child's integral development, because for the child to live is to play. The rescue of playfulness is a powerful and efficient methodology in Early Childhood Education; when it is worked in a playful way, the priority of the contents offered to the children is not lost. For this study. Methodologically, qualitative bibliographical research was used, listing the issues related to the theme: Play in child development and early childhood education. It is concluded that play promotes the awakening of emotions and affectivity generating motivations, interest and satisfaction, thus it is an indispensable pedagogical tool, because it is a facilitator element of their autonomy resulting significantly in the process of teaching and learning.

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Author Biographies

Ronualdo Marques, Universidade Federal do Paraná

Doutorando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (PPGFECT-UTFPR); Graduado em Pedagogia no Centro Universitário Internacional (UNINTER). Especialista em Filosofia Contemporânea pela Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras (FACEL). Especialista em Gestão Pública Municipal pela UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR); Especialista em Educação e Gestão Ambiental pela Faculdades Integradas do Vale do Ivaí (UNIVALE); Especialista em Educação Especial Faculdades Integradas do Vale do Ivaí (UNIVALE); Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO).

Diego Andrade de Jesus Lelis

Possui graduação em Geografia (Licenciatura) pelo Centro Universitário Claretiano-CEUCLAR (2014) e em Filosofia pelo Instituto Santo Tomás de Aquino-ISTA. (2016). Possui Especialização na área de Tutoria em Educação a Distância e EJA, em Educação Especial e Ensino Religioso, e em Geografia, História e Sustentabilidade pela Faculdade Futura. É Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná-PUCPR, membro Grupo de Pesquisa Criatividade e Inovação Docente no Ensino Superior (Cides) na mesma instituição e Bacharelando em Teologia pelo Centro Universitário Claretiano-CEUCLAR. É estudante licenciado para o treinamento de usuários do software de análise de dados qualitativos ATLAS.ti. Está doutorando em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação- PPGE da PUCPR.

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Published

24/03/2022

How to Cite

Marques, R., & Lelis , D. A. de J. . (2022). PLAY AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL AND METHODOLOGICAL RESOURCE IN CHILD DEVELOPMENT AND EARLY CHILDHOOD EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(3), e331288. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i3.1288