NEW HIGH SCHOOL AND ITS IMPORTANCE FOR THE YOUNG STUDENT OF THE 21st CENTURY : CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1342

Keywords:

presented here has the general

Abstract

The article presented here has the general objective of analyzing the challenges and opportunities arising from the implementation of New High School (NEM) in view of the young student of the 21st century. It refers to a systematic literature review, in databases in the author's perception and correlated with the results of the bibliographic search of online publications of books, theses, dissertations and articles published between 2014 and 2022. From the study, it was possible to identify that although there are contrary opinions, the vast majority of studies point out that the proposal to implement the NEM came as a response to the decontextualization of the old high school, since it did not meet the expectations of young people, it was not attractive, while the NEM brings a proposal that leads young people to think, to be a researcher, creative, protagonist of their teaching and learning. It is concluded that although there are challenges to be overcome (increased workload, technical education) the New High School must bring an air of modernity due to the educational advances of recent years and thus perform the main functions: cognitive, methodological and practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nancy Pinto do Vale

Especialização em Gestão Escolar pela Universidade do Estado do Amazonas, Brasil(2008)
Pedagoga - Assessora Pedagógica do Secretaria de Estado da Educação e Qualidade do Ensino - AM , Brasil

References

BRANDÃO, Marcos Bau. Itinerários Formativos no Novo Ensino Médio: uma construção coletiva. Brasília: Ed. Do Autor, 2021.

BRASIL. Lei nº. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_0 3/leis/l9394.htm. Acesso em 27 dez. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.415/2017 de 16 de fevereiro de 2017. 2017. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015- 2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em 18 dez. 2021.

BRISKIEVICZ, Danilo Arnaldo; STEIDEL, Rejane. O Novo Ensino Médio: Desafios e Possibilidades. Curitiba: Appris Editora, 2018.

CARNEIRO, Moaci Alves. LDB fácil: Leitura crítico-compreensiva artigo a artigo. 24º ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

CUNHA, Fernando Icaro Jorge; MOURAD, Leonice Aparecida de Fátima Alves Pereira; JORGE, Welingnton Junior. Ensino Remoto Emergencial: Experiências De Docentes Em Tempos De Pandemia. Maringá: Uniedusul Editora, 2021.

CURY, Carlos Roberto Jamil; REIS, Magali; ZANARDI, Teodoro Adriano Costa. Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.

DOS SANTOS. Marcos Pereira. História da Supervisão Educacional no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Wak, 2018.

FERREIRA, Marieta de Moraes; PAIM, José Henrique. Os desafios do ensino médio. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2018.

FERREIRA, Arthur Viana; SIRINO, Márcio Bernadino; MOTA, Patrícia Flávia (Orgs.). A Discussão dos Conceitos de Educação Formal, Não Formal e Informal e Suas Organizações nas Estruturas Sociais Brasileira. Vol. 8. Jundiaí: Paco Editorial, 2020.

GOMES, Danyella Jakelyne Lucas et al. Políticas educacionais para o ensino médio: implicações e perspectivas para com a garantia desse direito à educação. Revista on line de Política e Gestão Educacional, p. 614-630, 2020. Disponível em https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13744/9119. Acesso em 04 jan. 2022.

GOMES, Anderson Severiano. Ensino Médio: Novas Bases Para Sua Função Social. Curitiba: Appris Editora, 2021.

GONÇALVES, Bianca Siqueira et al. Base Nacional Comum Curricular: tudo sobre habilidades, competências e metodologias ativas na BNCC: educação infantil, ensino fundamental, ensino médio. Belo Horizonte: Dialética Editora, 2020.

JEFFREYS, Manoel Feitosa et al. Novo Ensino Médio na SEDUC Amazonas: Perspectivas entre Docentes e Discentes. 2018. Disponível em http://scientiaamazonia.org/wp-content/uploads/2018/08/v7-n3-e7-e15-2018.pdf. Acesso em 12 dez. 2021.

LOI, Monique da Rocha. Ensino Médio: políticas educacionais de ontem e de hoje. 2018. Disponível em https://repositorio.ufsm.br/handle/1/14768. Acesso em 26 dez. 2021.

MENEZES, Luís Carlos de. Novo Ensino Médio de bolso: A BNCC e nova lei. Itajaí: Editora do Brasil, 2021.

MORAES, Bianca Mota et al. Políticas Públicas de Educação. Rio de Janeiro: Ministério Público do Estado do Rio de Janeiro, 2016.

RAMAL, Andrea. Educação no Brasil. São Paulo: Atlas, 2019.

SAVIANI, Dermeval. A lei da educação: LDB - trajetória, limites e perspectivas. 13º Ed. Campinas: Autores Associados, 2016.

SAVIANI, Dermeval. Sistema Nacional de Educação e Plano Nacional de Educação: significado, controvérsias e perspectivas. 2º ed. Campinas: Autores Associados, 2017.

VALE, N. P. do. Revelando o Ensino Médio à Luz da Lei nº13.415/2017 em doze escolas-piloto de Manaus da Secretaria de Educação e Desporto do Amazonas/Brasil, no período de 2020-2021. Dissertação de Mestrado em Ciências da Educação, Universidad de la Integración de las Américas, 2021.

Published

27/04/2022

How to Cite

Pinto do Vale , N. (2022). NEW HIGH SCHOOL AND ITS IMPORTANCE FOR THE YOUNG STUDENT OF THE 21st CENTURY : CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(4), e341342. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1342