READING IN THE CLASSROOM: THE IMPORTANCE OF THEORY TO PRACTICE IN THE TRAINING OF STUDENTS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1486

Keywords:

practice in the formation of students in the early years

Abstract

In the current context of Elementary School Education, the concern with the development and practice of reading and writing is still a theme that generates debates and apprehensions. It is known that, at this level of education, students should be able and read and write. In this sense, the teachers of the early years of elementary school appear as key figures in encouraging reading, selecting texts to be presented to their students. The teacher must present a selection of texts and literary productions, in view of the students' capacity and interpretative interests. It is necessary to establish that any work is properly formed through the intertwining of linguistic and aesthetic analyses and verifications. The objective of this work was to analyze the importance of theory and practice in the formation of students in the early years of elementary school. The methodology of this study had a bibliographical research through consultations in articles, books and master's dissertations. It was also configured in a qualitative approach. The results pointed out that reading is seen as a process of meaning production that occurs from social interactions or the dialogue that occurs between reader/text/author. Thus, there is no text without the presence of the reader. It is the reader who gives voice and life to the text. It is at the intersection of voices that the meanings of the text are forming. It is important to realize that every text dialogues with the culture of its time and with the reading of the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elizangela Alves Barros

Aluna graduanda concluinte do Curso de Letras/Português da Universidade Federal do Maranhão

Jackeline Santos Tigre Magalhães

Professor formador do Curso de Letras - UFMA

Maria José Ordóñez

 Professora substituta do Departamento de Letras da UFMA

References

ALVES, Rubem. A arte do voo ou a busca da alegria de aprender. Edições asa , 2015.

BAMBERGER, Richard, Como incentivar o hábito de leitura. 1. Ed. Editora Cultrix Ltda., São Paulo, 2012.

BARBOSA, José Juvêncio. Alfabetização e leitura. 2. ed. rev. - Coleção Magistério. 2°grau. Série formação do professor; v.16. São Paulo: Cortez, 2015.

BARROS, Paula Rúbia Pelloso Duarte. A contribuição da literatura infantil no processo de aquisição da leitura. UNISALESIANO – Centro Universitário Católico Salesiano Auxilium. Lins, 2016.

BOCCATO, A. R. Metodologia científica: a construção do conhecimento. 4.ed. Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 2008.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa, 1ª a 4ª séries. 3 ed. Brasília. MEC – Secretaria de Ensino Fundamental, 2017.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Brasília: MEC/SEF. 2010.

CAMPOS, Neide Pelaez de. A construção do olhar estético crítico do educador: São Paulo. Editora UFSC, 2013.

COELHO, Kesia. A importância da leitura na educação infantil: um estudo teórico. FAPB, 2015. Saraiva. São Paulo. 2010.

COELHO, Nelly Novaes. Panorama histórico da literatura infanto/juvenil. 4. ed. São Paulo: Ática, 2005.

COSTA, Itaene Duarte et al. A responsabilidade da promoção da literatura infantil: experiências vivenciadas no projeto de extensão “era uma vez”. São Paulo. Atlas. 2017.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário de Língua Portuguesa. J.E.M.M. Editores Ltda., 2011.

FERREIRO, Emilia. Alfabetização em Processo. São Paulo: Cortez, 2015.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23 ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 2005.

FREIRE, Paulo. A Importância do ato de ler: em três artigos que se completam. ed. São Paulo: Cortez, 2003. BRASIL. Ministério da Educação. 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido, 43. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para leitura do mundo.São Paulo: Ática, 2018.

LERNER, Delia. É preciso dar sentido à leitura. Nova Escola. São Paulo: Abril, 2006.

MEADOWS, A. J. A. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Lemos, 2007.

MORAIS, José. A arte de ler. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 2017

NEVES, Iara Conceição Bitencourt; SOUZA, Jusamara Vieira; SCHÄFFER , Neiva Otero et al. (orgs.). Ler e Escrever: compromisso de todas as áreas. 8. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007.

OLIVEIRA, Maria, Regina Momesso de. Discursos, representações e gestos de leitura: formação do leitor entre o impresso e o digital. Unesp – Araraquara/SP: (s.n.), 2004. 1 Tese de Doutorado apresentada em 2004 à Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara/SP – Brasil.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares de Língua Portuguesa para os anos finais do Ensino Fundamental e Ensino Médio. Curitiba: 2019.

SEED, 2008. SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2018.

SILVA, Ezequiel Theodoro da. Criticidade e leitura: ensaios – Campinas, SP: Mercado de Letras: Associação de Leitura do Brasil,2009.

SILVA, Vera Maria Tietzmann(orgs.). Leitor formado, leitor em formação leitura literária em questão. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2006.

SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento. 6. Ed., 5º reimpressão - São Paulo: Contexto, 2013.

SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas, 2003.Universidade Federal de Minas Gerais, Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

Published

14/07/2022

How to Cite

Alves Barros, E., Santos Tigre Magalhães, J., & Ordóñez, M. J. (2022). READING IN THE CLASSROOM: THE IMPORTANCE OF THEORY TO PRACTICE IN THE TRAINING OF STUDENTS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(7), e371486. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1486