IMPACT OF PSYCHOANALYSIS ON UNDERGRADUATE PSYCHOLOGY STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1658

Keywords:

following work deals with a quantitative research

Abstract

The present work is the result of a quantitative research that aimed to analyze, through a questionnaire, the impact and influence of psychoanalysis in psychology undergraduates. The methodology used was a quantitative analysis of a questionnaire provided by The Google Form and which had as participants psychology students in universities located in the metropolitan region of Rio de Janeiro. The survey was conducted between the end of 2021 and the beginning of 2022 and had 108 people as total informants. At the end of the research, it was found that psychoanalysis influences significantly in the personal and academic life of undergraduate students in psychology. Finally, it is worth noting that the present research result can show that the university has an important role in the transmission of psychoanalysis in the university and even more so in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Monteiro Silva

Graduando em psicologia pela (UNESA)

Luna Borel Vitola de Medeiros

Graduada em Gestão de RH e Graduanda em Psicologia pela (UNESA)

Tadeu Oliveira de Aguiar

Psicanalista. Pós-graduando em gerontologia e saúde mental pela (FAVENI), graduado em Gerontologia pela (UNINTER), e graduando de psicologia pela (UNESA)

Rolando Alberto Vacadias Siles

Graduando em psicologia pela (UNESA)

Rosane de Albuquerque Costa

Mestre em psicologia e especialista em psicanálise

References

FREUD, S. Dinâmica da Transferência. (Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud) (1912). Rio de Janeiro: Imago, 1976.

FREUD, S. o Ensino Da psicanálise nas Universidades. (Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud) (1918-1919). Rio de Janeiro: Imago, 1976.

FREUD, S. Sobre a psicologia escolar. Obras Completas (1914). Rio de Janeiro: Imago, 1976. v. 13.

KUPFER, M. C. M. Freud e a educação. São Paulo: Scipione, 1989.

KUPFER, M. C. M. et. al. A produção brasileira no campo das articulações entre psicanálise e educação a partir de 1980. Estilos clin., São Paulo, v. 15, n. 2, p. 284-305, dez. 2010. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S 141571282010000200002&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 19 de agosto de 2019.

LACAN, J. O seminário Livro 17 (1969-1970). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1992.

MANZATO, Antonio José; SANTOS, Adriana Barbosa. A elaboração de questionários na pesquisa quantitativa. Departamento de Ciência d

Published

06/07/2022

How to Cite

Monteiro Silva, L., Borel Vitola de Medeiros, L. ., Oliveira de Aguiar, T., Vacadias Siles, R. A. ., & Albuquerque Costa, R. de . (2022). IMPACT OF PSYCHOANALYSIS ON UNDERGRADUATE PSYCHOLOGY STUDENTS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(7), e371658. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1658