GENDER, PHILOSOPHY AND EDUCATION: THE TEACHING OF PHILOSOPHY AND THE CHALLENGES FACING THE ISSUE OF EXCLUSION OF FEMALE BRAZILIAN PHILOSOPHERS

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Cicera Alindomaria Monteiro Silva
  • Vanderlei Antonio Bonatto

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1787

Keywords:

"The place of the woman "philosopher"

Abstract

The present article is a reflection on the beginnings of the feminist movements in the fight for the emancipation of women philosophers who are still not recognized as thinking beings. Thus, a better understanding of these studies about women is sought, starting from the first woman philosopher who will initiate the studies in the gender area, the philosopher Edith Stein. For this, the methodology opted for a qualitative research of bibliographical survey, due to the urgent need to mark the first touches of the woman in this unknown land, marked by prejudice and male chauvinism. We conclude, through this study, that among all the possibilities, it is necessary to rethink the proposal of rescuing this forgotten history, because there is still a feminine universe to be investigated, full of struggles and achievements, but it is necessary to provoke a deeper reflection on the writings of feminine authorship in the field of Philosophy.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia –Universidade Luterana do Brasil –(ULBRA), Química –Faculdade Cidade João Pinheiro –(FCJP), Matemática –Centro Universitário Claretiano -(CLARETIANO), Geografia –Faculdade Mozarteum de São Paulo –(FAMOSP) e Física –Centro Universitário Faveni –(UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola –(UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos –(UFMT), Metodologia do Ensino em Química –(FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva –(IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica –(IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores –Universidad Europea del Atlántico -Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Cicera Alindomaria Monteiro Silva

Graduada em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (2013). É professora efetivada Prefeitura Municipal de Conceição -PB desde 2012 até os dias atuais. Graduada em Pedagogia para Formação Docente pela FAC. Especialista em Ensino de Matemática, pela Universidade Cândido Mendes, Especialista em Gestão Escolar, pela Faculdade João Calvino, pós graduada em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade de Ciências Administrativas e de Tecnologia de Rondônia. Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores pela Universidad Internacional Iberoamericana - UNINI México.

Vanderlei Antonio Bonatto

Graduado em Filosofia pela UNIFAI, Pedagogia pela UNINOVE. Superior Incompleto
em Teologia pela ITESP e mestrando em Educação pela UNINI – México.

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Published

10/08/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., Alindomaria Monteiro Silva, C. ., & Bonatto, V. A. . (2022). GENDER, PHILOSOPHY AND EDUCATION: THE TEACHING OF PHILOSOPHY AND THE CHALLENGES FACING THE ISSUE OF EXCLUSION OF FEMALE BRAZILIAN PHILOSOPHERS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(8), e381787. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1787