REFLECTIONS OF THE PSYCHOLOGIST'S WORK AT THE SCHOOL INSTITUTION IN NITERÓI (RJ)

Authors

  • Gabrielle Espósito Cavalcanti

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1807

Keywords:

Psychology, psychology, psychologyand the psychologist's performance

Abstract

The purpose is to present the knowledge about the field of action among the various areas of Psychology, School Psychology because it was with the intertwining between psychology and education that the school psychologist emerged in the educational context. A qualitative and descriptive bibliographic research was carried out, as well as field research was carried out with psychologists who work or have worked in the school area in schools in the City of Niterói in the State of Rio de Janeiro. The results, through bibliographic analysis and field research, confirmed not only the importance of the psychologist in the school environment but also that the psychologist does not act with all the attributions that he can exercise, limiting the institution. It was observed that the work of the school psychologist is not yet valued because it is considered a secondary activity within psychology and that time, less important than the clinical area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabrielle Espósito Cavalcanti

Aluna do curso de Psicologia da Universidade Estácio de Sá. 

References

ALMEIDA, S. & col. Psicologia Escolar – Ética e competências na formação e atuação do profissional. 3ª edição. Campinas, SP. Editora Alínea, 2010.

BARBOSA, R & col. Psicologia escolar no Brasil: considerações e reflexões históricas.

http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2010000300011, acessado em setembro de 2019.

BARBOSA, D. & SOUZA, M. Psicologia educacional ou escolar? Eis a questão.http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572012000100018&lang=pt, acessado em fevereiro de 2019.

BOCK, A & col. Psicologias: Uma Introdução ao Estudo de Psicologia. 13ª ed. São Paulo. Editora Saraiva, 1999.

DA ROCHA, T. O; CORREA, G. S. A importância e contribuições do psicólogo no âmbito escolar. Elaborada pela Bibliotecária Alexandra B. Oliveira CRB06/396, v. 11, n. 2, p. 126, 2021.

KLEINMAN, P. Tudo o que você precisa saber sobre psicologia. Tradução Leonardo Abramo. 1ª ed. São Paulo. Editora Gente. 2015.

NEVES, M. & cols. Formação e atuação em psicologia escolar: análise das modalidades de comunicações nos congressos nacionais de psicologia escolar e educacional. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932002000200002&lang=pt, acessado em outubro de 2019.

NOVAES, M. Psicologia Escolar. 3ª edição. Petrópolis, RJ. Editora Vozes Ltda., 1975.

NUNES, M. F. A dimensão subjetiva da relação entre psicólogo escolar e professores de atuação pedagógica e institucional.

https://repositorio.unb.br/handle/10482/41486, acessado em junho de 2022.

PATTO, M. Introdução à psicologia escolar. 3ª edição. São Paulo. Editora Casa do Psicólogo, 1997.

SANTOS, D. & cols. Mapeamento de competências do psicólogo escolar. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572017000200225&lang=pt, acessado em outubro de 2019.

SILVA, L. e col. O papel do psicólogo escolar: Concepções de professores e gestores. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572017000300407&lang=pt, acessado em março de 2019.

SOARES, A. A Psicologia no Brasil. Ciência e Profissão. 2010.

ZANELLA, Andréa Vieira. Psicologia Social e Escola. In: STREY, Marlene Neves et al. Psicologia Social Contemporânea: livro-texto. Petrópolis: Vozes, 1998.

Published

04/08/2022

How to Cite

Espósito Cavalcanti, G. (2022). REFLECTIONS OF THE PSYCHOLOGIST’S WORK AT THE SCHOOL INSTITUTION IN NITERÓI (RJ). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(8), e381807. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1807