A REFLECTION ON EDUCATIONAL PROCESSES INTERCONNECTED WITH DIGITAL TECHNOLOGIES

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Evelyn de Queiroz Souza
  • Ivaney Vieira Pondé

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1823

Keywords:

themes related to Digital Media and Audiovisual

Abstract

This article aims to articulate a reflection, based on themes related to Digital Media and Audiovisual Language in Online Teaching. Digital technologies in the midst of digital culture bring innovations that can and should serve as aids to the educational process. This article discusses the benefits and limits regarding the use of technologies at school, which should be praised and applied, with relevance and critical analysis of their use in contemporary society. To this end, a qualitative and descriptive bibliographic research was carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Evelyn de Queiroz Souza

FUNIBER /Universidade Europa del Atlantico

Ivaney Vieira Pondé

FUNIBER /Universidade Europa del Atlantico

References

ALMEIDA, José Adolfo Mota de; PINTO NETO, Pedro da Cunha. A lousa digital interativa: táticas e astúcias de professores consumidores de novas tecnologias. ETD – Educação Temática 118 Digital, Campinas, SP, v. 17, n. 2, p. 394-413, ago. 2015. ISSN 1676-2592.

CARRERI, Andréa Varsone. Cotidiano escolar e políticas curriculares: táticas entre professores consumidores. 2007. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2007.

FAVA, Rui. Educação 3.0: Como ensinar estudantes com culturas tão diferentes. 2. Ed./ Rui Fava. Cuiabá: Carlini e Caniato Editorial, p. 92-99. 2012. KASCHNY, Marta B;

OLIVEIRA, Sandro de. Virtualização e sociedade digital: reflexões acerca das modificações cognitivas e identitárias nos sujeitos imersivos. Conjectura. Filos. Educ. Caxias do Sul, v.21, n2, p. 420 – 440, maio/ ago. 2016.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas: Papirus. 2007.

LARROSA, J. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, T. (Org). O sujeito da Educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 35-86.

LASSETER, John. Disponível em: http://www.tecmundo.com. br/tecnologia/78538-20- citacoes-inspiradoras-tecnologia-vocerefletir.htm. Acesso em: 05 jul .2022.

LOPES, Eduardo Simonini. A realidade de virtual. Psicologia em revista (Belo Horizonte), Belo Horizonte, v. 11, n. 05 jul .2022.

MENDES; Geovana M. L.; NETO, Alaim Souza; SEPTIMIO, Carolline. O “Não Saber” como retórica constante: Aproximação entre os observatórios de educação especial e de políticas de inserção de tecnologia. Revista teias. Disponível em: https://doi. org/10.12957/teias.2016.25647. Acessado em: 05 jul .2022.

MORAN, J. Educação Híbrida: Um conceito-chave para a educação, hoje. In: Bacich, L, & Neto, A. T, & Trevisani, F. M. (Org.). Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso. 2015.

PEREIRA, Marcelo Ricardo. Avesso da paixão. In: Revista espaço acadêmico, n. 120, p.38-44, maio 2011.

ROLNIK, Suely. Toxicômanos de Identidade. Subjetividade em tempo de globalização. In: Cultura e subjetividade. Saberes nômades (Org.). Daniel Lins. Papirus: Campinas, 1997, p. 19-24.

SALES, Shirlei Rezende. O imperativo da ciborguização no currículo do ensino médio. In: MORGADO, José Carlos; SANTOS, Lucíola Licínio de Castro Paixão; PARAíSO, Marlucy Alves (Orgs.). Estudos curriculares: um debate contemporâneo. Curitiba: Editora CRV, 2013. p. 193-207.

SOUZA NETO, Alaim, Do aprender ao ensinar com as tecnologias digitais: Mapeamento dos usos feitos pelos professores. Tese de Doutorado do programa de Pós-Graduação em Educação. FAED/UDESC: Florianópolis, 2015.

Published

18/08/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., de Queiroz Souza , E. ., & Vieira Pondé, I. . (2022). A REFLECTION ON EDUCATIONAL PROCESSES INTERCONNECTED WITH DIGITAL TECHNOLOGIES. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(8), e381823. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1823