METAVERSE IN EDUCATION: ENABLING PEDAGOGICAL INNOVATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1932Keywords:
Opportunities, Innovations, Technologies, Labor marketAbstract
The use of metaverse in education aims to develop, improve and popularize combined learning tools to create more complex and efficient learning models than face-to-face learning. The relationship between education and the metaverse can be understood in two ways: necessity and benefit. At first, it is necessary because schools have the responsibility to prepare pupils for the future labour market. As the metaverse is increasingly used in business, companies and industries will seek out professionals who are ready to meet the challenges these new environments bring, from new marketing, design and manufacturing models to new management models and organizational leadership, as well as computer scientists and engineers. With economic activity and virtual services accelerating every day, new teaching methods are urgently needed to train students for this reality. In view of the above, this research aims to present the importance of the Metaverse in education.
Downloads
References
ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? 1 ed. São Paulo, Paulus, 2011.
ARANTES, V. Educação a Distância: Pontos e Contrapontos. São Paulo: Summus, 2011
BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
CHRISTENSEN, C. M.; HORN, M. B.; STAKER, H. Ensino híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. [S. l: s. n], 2013.
DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006
DUARTE, N. O Debate Contemporâneo das teorias Pedagógicas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
FARIA, E. T. O professor e as novas tecnologias. Ser professor, v. 5, 2004.
FERREIRA, M. J. M. A. Novas tecnologias na sala de aula. Monografia do Curso de Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares. Universidade Estadual da Paraíba, Pró-Reitoria de Ensino Médio, Técnico e Educação à Distância, Departamento da PROEAD, Sousa, PB, 2014.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007
MASETTO, M. T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: Moran, José Manuel (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.
MORAN, J. Educação Híbrida: Um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello. (Org.). Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
NOVAIS, I. de A. M. Ensino Híbrido: estado do conhecimento das produções científicas no período de 2006 a 2016. 140 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2017
RODRIGUES, E. F. Tecnologia, Inovação e Ensino de História: o Ensino Híbrido e suas possibilidades. 97 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Ensino de História, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016.
SCHNEIDER, F. Otimização do espaço escolar por meio do modelo do ensino híbrido. In: BACICH, L; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (Org.). Ensino Híbrido –personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
TORI, R. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VALENTE, J. A. Blended Learning e as mudanças no Ensino Superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.