METAVERSE IN EDUCATION: ENABLING PEDAGOGICAL INNOVATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Fabianny Mayre da Silva
  • Cicera Alindomaria Monteiro Silva

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1932

Keywords:

Opportunities, Innovations, Technologies, Labor market

Abstract

The use of metaverse in education aims to develop, improve and popularize combined learning tools to create more complex and efficient learning models than face-to-face learning. The relationship between education and the metaverse can be understood in two ways: necessity and benefit. At first, it is necessary because schools have the responsibility to prepare pupils for the future labour market. As the metaverse is increasingly used in business, companies and industries will seek out professionals who are ready to meet the challenges these new environments bring, from new marketing, design and manufacturing models to new management models and organizational leadership, as well as computer scientists and engineers. With economic activity and virtual services accelerating every day, new teaching methods are urgently needed to train students for this reality. In view of the above, this research aims to present the importance of the Metaverse in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Fabianny Mayre da Silva

Graduada em Letras Português/Espanhol - Centro Universitário de Volta Redonda/RJ – (UniFoa). Pós-graduada em Língua Portuguesa e Literatura - Centro Universitário de Valença/RJ -CESVA. Pós-graduada Lato Sensu em Tecnologias e Educação a Distância - Centro Universitário Barão de Mauá – Ribeirão Preto – SP e Mestranda em: Máster en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Español Lengua Extranjera pela UNINI – Porto Rico.

Cicera Alindomaria Monteiro Silva

Graduada em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará. Professora efetivada Prefeitura Municipal de Conceição -PB. Graduada em Pedagogia para Formação Docente pela FAC. Especialista em Ensino de Matemática, pela Universidade Cândido Mendes, Especialista em Gestão Escolar, pela Faculdade João Calvino, pós graduada em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade de Ciências Administrativas e de Tecnologia de Rondônia. Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores pela Universidad Internacional Iberoamericana - UNINI México.

References

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? 1 ed. São Paulo, Paulus, 2011.

ARANTES, V. Educação a Distância: Pontos e Contrapontos. São Paulo: Summus, 2011

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

CHRISTENSEN, C. M.; HORN, M. B.; STAKER, H. Ensino híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. [S. l: s. n], 2013.

DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006

DUARTE, N. O Debate Contemporâneo das teorias Pedagógicas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

FARIA, E. T. O professor e as novas tecnologias. Ser professor, v. 5, 2004.

FERREIRA, M. J. M. A. Novas tecnologias na sala de aula. Monografia do Curso de Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares. Universidade Estadual da Paraíba, Pró-Reitoria de Ensino Médio, Técnico e Educação à Distância, Departamento da PROEAD, Sousa, PB, 2014.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007

MASETTO, M. T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: Moran, José Manuel (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.

MORAN, J. Educação Híbrida: Um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello. (Org.). Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

NOVAIS, I. de A. M. Ensino Híbrido: estado do conhecimento das produções científicas no período de 2006 a 2016. 140 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2017

RODRIGUES, E. F. Tecnologia, Inovação e Ensino de História: o Ensino Híbrido e suas possibilidades. 97 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Ensino de História, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016.

SCHNEIDER, F. Otimização do espaço escolar por meio do modelo do ensino híbrido. In: BACICH, L; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (Org.). Ensino Híbrido –personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

TORI, R. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VALENTE, J. A. Blended Learning e as mudanças no Ensino Superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, 2014.

Published

29/09/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., Mayre da Silva, F. ., & Alindomaria Monteiro Silva, C. . (2022). METAVERSE IN EDUCATION: ENABLING PEDAGOGICAL INNOVATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(9), e391932. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1932