THE ORIGIN OF ZERO - THE NOTHING THAT EXISTS

Authors

  • Rosane de Abreu Hudson
  • Estênio Santos Ferreira
  • Silvio Márcio Ribeiro Pires

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.2211

Keywords:

Autism Spectrum Disorder

Abstract

Given the importance of numbers in the history and study of mathematics, the work aims to understand about the origin and history of zero, which is an essential figure. The development of this article was based on a bibliographical research aimed at the collection of historical data about the difficulty of denoting the "void", the creation of the zero after the other figures, besides the process of its creation. The result of the research made it possible to identify that each people represented zero in a different way, some by symbols others by forms and or empty spaces. History has no precise way of explaining the exact place and definition of the number zero, yet it was possible to arrive at the goal of understanding about its creation

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosane de Abreu Hudson

Rosane de Abreu Hudson. Graduating from Faculdade Doctum Ipatinga in Mathematics and
Master in Business Administration at FUNIBER.

Estênio Santos Ferreira

Estenio Santos Ferreira. Graduated in public administration at the Federal Institute of
Alagoas and is currently studying for a master's degree in business administration and
management at FUNIBER.

Silvio Márcio Ribeiro Pires

Instituto Pedagógico Brasileiro – IPB

References

BIGODE, Antonio José Lopes. Matemática: Hoje é feita assim. 5ª série. São Paulo: FTD, 2000.

BOYER, C. História da Matemática. Tradução de Elza F. Gomide- 2ª Ed. - São Paulo: Editora: Edgard Blücher, 1996.

CALDAS, Cristina. “Vazios” que revolucionaram a matemática. Com ciência, revista eletrônica de jornalismo científico; publicado em 10/09 de 2008.

Disponível em: < www.comciencia.br/comciencia/?section=8&edicao=38&id=462> Acesso em 13/08/ 2016.

CARAÇA, Bento de Jesus. Conceitos fundamentais da Matemática. Lisboa:

Livraria Sá da Costa Editora, 1984

D`AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática – Elo entre as tradições e a

Modernidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

____________. Educação Matemática – da teoria à prática. 2. ed. Campinas: Papirus, 1997

____________. Etnomatemática – arte ou técnica de explicar e conhecer. São

Paulo: Ática, 1993.

____________. Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Athena, 1997. São

Paulo: Ática, 1993.

EVES, H. Introdução à História da Matemática. Campinas: Editora Unicamp, 2004.

FERREIRA Maycon Rodrigues Ferreira- (2013)

Disponível em

GUIMARÃES, Fabiane. O Sentido do Zero. Dissertação de Mestrado em Ensino de Matemática – São Paulo PUCSP – 2008. Disponível em:< http://www.pucsp.br/pos/edmat/trabalhos_aceitos.html>. Acesso em agosto 2016.

___________. Reflexões sobre o zero. In: X - EBRAPEM, Belo Horizonte. Minas Gerais, 2006 Disponível em: <http://www.fae.ufmg.br:8080/ebrapem/completos/07-02.pdf>. Acesso em 25 agosto 2016.

___________. Zero: Das Manifestações Históricas a manifestações atuais. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, Caxambu. Minas Gerais 2007. Disponível em: <http://www.pucsp.br/pos/edmat/trabalhos_aceitos.html>. Acesso em setembro 2016.

GUIMARÃES. Caio. Com as Soluções. Matemática Em Nível IME ITA - Complexos e Polinômios. Editora VestSeller ano 2008.

GUNDLACH, B. H., Números e Numerais. Trad. de Hygino H. Domingues – São Paulo. Editora Atual, 1992.

HOLANDA. Aurélio. Binário. Disponível Acesso em 03/11/2016

____________ dividir. Disponível em <https://dicionariodoaurelio.com/dividir > Acesso em 03/11/2016

____________ multiplicar. Disponível <https://dicionariodoaurelio.com/ multiplicar> Acesso em 03/11/2016

____________ potencia. Disponível em <https://dicionariodoaurelio.com/potencia> Acesso em 03/11/2016

____________ somar. Disponível em <https://dicionariodoaurelio.com/somar> Acesso em 03/11/2016

____________ subtrair. Disponível em <https://dicionariodoaurelio.com/subtrair > Acesso em 03/11/2016

____________ Zero. Disponível em <https://dicionariodoaurelio.com/zero>

Acesso em 03/11/2016

HAMANN, RENAN. “As Cinco Verdades Sobre O Nada, Vácuo E O Zero”. Site Tec tudo ciência 2011. Disponível em < http://www.tecmundo.com.br/ciencia/15900-5-verdades-sobre-o-nada-o-vacuo-e-o-zero.htm>. Acesso em 18/10/2016

IFRAH, GEOGE. Os Números. A história de uma grande invenção. 9 ed. São Paulo: Globo, 1998.

____________. História universal dos algarismos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira,

2 v.

IEZZI, Gelson E DOLCE, OSVALDO E MACHADO, ANTONIO. Matemática e realidade. 5ª série. São Paulo: Atual, 2005.

KAPLAN, Robert. O nada que existe. Uma história natural do zero. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.

LINS, R. C. e GIMENEZ, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas, SP. Papirus, 1997.

LEONARDO, Fabio Martins De (Org.). Projeto Araribá Matemática. São Paulo: Moderna, 2010.

MATOS. João. “A importância do Zero”; Matemática não é só número. 2013. Disponível em <http://matematicanaoesonumero.blogspot.com.br/2013/06/a-importancia-do-zero-texto-joao-matos.html>. Acesso em 09 de agosto de 2016.

PADRÃO. Darice Lascala. A ORIGEM DO ZERO. Pontifícia Universidade Católica De São Paulo Puc/Sp. Disponível . Acesso: 29 de agosto 2016.

PINEDO, C. J.; SBARDELOTTO Q.. A História do Número Zero. 2004.

Disponível em: www.br.geocities.com/gepem2002/boletim03/junior/zero.doc>. Acesso em 23 ago. 2016

RIBEIRO, Jackson. Projeto Pradax- Raiz Do Conhecimento. Editora Scipione 2011-2013.

SALVADOR, Célia. ANANIAS M.; NACARATO, Adair Mendes. Sentidos atribuídos ao Zero por alunos da 6ª série. In: Reunião Anual Da Anped, 26, 2003, Poços de

SANTOS, Leonardo S.F. O Zero Parece Nada, Mas Não É. Quente e calculista 2012.Disponivel em < http:quentecalculista.blogspot.com.br/2012/06/zero-parece-nada-mas-nao-e.html >. Acesso em 02/11/2016.

SEIFE, Charles. Zero: a biografia de uma ideia perigosa. Lisboa: Gradiva, 2001.

SILVEIRA, J. F. Porto da, Origens do Zero. 2001. Disponível em: <http://www.athena.mat.ufrgs.br/~portosil/passa7a.html>. Acesso em 17 de julho 2016.

SILVA, Marcos Noé Pedro Da. Sistema de Numeração Binária; Brasil Escola. Disponível em <http://brasilescola.uol.com.br/matematica/sistema-numeracao-binaria.htm>. Acesso em 06 de outubro de 2016.

TAHAN, Malba. Os números governam o mundo: folclore da Matemática. 3 ed. Rio de Janeiro: Ediouro, 1999

VERGANI, Teresa. O zero e os infinitos. Portugal: Minerva, 1991

VIVAN, C. Luiz. Recordado a Matemática. 2014. Disponível em: <http://recordandomatematica.blogspot.com.br/>. Acesso em 23 de setembro de 2016

WALKER, Wort - Recruta zero. Publicado em 1950, publicado no Brasil por Editora LPM – 1988 – 2 edições; e em 1991 – 1 edição. Disponível em < http://tv.estadao.com.br/videos,recruta-zero-60-anos-de-anarquia,99389,253,0.htm >. Acesso em 18/10/2016

RAJASTÃO, Bhinmal, (Brahmagupta). In GUIMARÃES, Fabiane. Os sentidos do zero. Disponível em: Acesso em 23 setembro 2016.

Published

05/11/2022

How to Cite

Abreu Hudson, R. de ., Santos Ferreira, E., & Ribeiro Pires, S. M. . (2022). THE ORIGIN OF ZERO - THE NOTHING THAT EXISTS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(1), e3112211. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.2211