WHY NOT IT? LOW FEMALE PARTICIPATION IN IT COURSES: A SYSTEMATIC REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2565

Keywords:

high demand for IT professionals and an effort by academia

Abstract

Although there is a high demand for IT professionals and an effort by academia and the market, the percentage of women in IT courses is still low. Researchers in the area have been trying to map the main causes of this fact and what actions could contribute to the increase of women in IT. Given this scenario, the objective of this article was to answer, through a systematic review, the following research questions: For women, what factors prevent the choice of IT course? and What actions can be taken to reverse this scenario. After completing the work, the results collected point to the existence of gender stereotypes, lack of information about the area and lack of family incentive as the main offending causes. As improvement actions, the studies indicate the holding of lectures and mini-courses in secondary and elementary schools, the creation of projects for the inclusion of women in IT, as well as greater dissemination of the achievements made by the female public in this area. For future work, the use of new knowledge bases is suggested, in addition to the reapplication of the review protocol created by this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Clara Alvarenga Rodrigues

Discente do Curso Técnico em Informática, IFPB, campus Itaporanga – PB.

Ewerthon Dyego de Araujo Batista

Docente do Curso Técnico em Informática, IFPB, campus Itaporanga – PB.

Cibele Diniz Felix dos Santos

Discente do Curso Técnico em Informática, IFPB, campus Itaporanga – PB.

Francisca Sabrina da Silva

Discente do Curso Técnico em Informática, IFPB, campus Itaporanga – PB.

Geovanna Soares Gomes

Discente do Curso Técnico em Informática, IFPB, campus Itaporanga – PB.

Rauana de Carvalho Bento

Discente do Curso Técnico em Informática, IFPB, campus Itaporanga – PB.

Rauane de Carvalho Bento

Discente do Curso Técnico em Informática, IFPB, campus Itaporanga – PB.

Maria Julia Sales Farias Chaves

Discente do Curso Técnico em Informática, IFPB, campus Itaporanga – PB.

Rayane Leite dos Santos

Discente do Curso Técnico em Informática, IFPB, campus Itaporanga – PB.

References

ANDERSON, Lisa et al. How can universities best encourage women to major in information systems?. Communications of the Association for Information Systems, v. 41, n. 1, p. 29, 2017.

ANDRADE, Lisieux Marie Marinho dos S. et al. Ações Iniciais do Projeto de Extensão Garotas Tech dos Sertões de Crateús para Captação e Retenção de Meninas aos Cursos de TI da UFC-Crateús. In: Anais do XIV Women in Information Technology. SBC, 2020. p. 169-173.

BATISTA, E. D. DE A. et al. Previsão de casos de dengue através de Machine Learning e Deep Learning: uma revisão sistemática. Research, Society and Development, v. 10, n. 11, p. e33101119347, 22 ago. 2021.

BRASIL. PNP - Plataforma Nilo Peçanha — Português (Brasil). Disponível em: <https://www.gov.br/mec/pt-br/pnp>. Acesso em: 14 dez. 2022.

FERRO, P. Falta de profissionais de TI só tende a aumentar, dizem especialistas – Jornal da USP. Disponível em: <https://jornal.usp.br/atualidades/falta-de-profissionais-de-ti-so-tende-a-aumentar-dizem-especialistas/>. Acesso em: 19 fev. 2022.

FISHER, Julie et al. If girls aren’t interested in computers can we change their minds?. In: ECIS 2015: Proceedings of the 23rd Information Systems European Conference. AIS Electronic Library, 2015. p. 1-14.

FRANÇA, Juliana BS; SABURIDO, Beatriz; DIAS, Angélica FS. Desenvolvendo o Pensamento Computacional de Meninas através de Histórias. In: Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. SBC, 2021. p. 931-942.

GALVÃO, Taís Freire; PANSANI, Thais de Souza Andrade; HARRAD, David. Principais itens para relatar Revisões sistemáticas e Meta-análises: A recomendação PRISMA. Epidemiologia e serviços de saúde, v. 24, p. 335-342, 2015.

LOUZADA, Natália et al. Agindo sobre a diferença: atividades de empoderamento feminino em prol da permanência de mulheres em cursos de Tecnologia da Informação. In: Anais do XIII Women in Information Technology. SBC, 2019. p. 69-78.

MAIN, Joyce B.; SCHIMPF, Corey. The underrepresentation of women in computing fields: A synthesis of literature using a life course perspective. IEEE Transactions on Education, v. 60, n. 4, p. 296-304, 2017.

MELLO, Aline; MELO, Amanda; FERRÃO, Isadora. Uma análise sobre questões de gênero nos cursos de Computação do municı́pio de Alegrete/RS. In: Anais do XIII Women in Information Technology. SBC, 2019. p. 61-68.

MENEZES, Suzy Kamylla; DOS SANTOS, Mario Diego Ferreira. Gênero na educaçao em computaçao no brasil e o ingresso de meninas na Area–uma revisao sistemática da literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 29, p. 456-484, 2021.

MIRANDA, Beatriz A. et al. Análise da participação feminina no curso de Ciência da Computação da UFCG. In: Anais do XV Women in Information Technology. SBC, 2021. p. 11-20.

OLIVEIRA, Bárbara Stéphanie Neves et al. “TI por Elas”: para Mulheres que estão Dentro e Fora da Computação. In: Anais do XII Women in Information Technology. SBC, 2018.

PETRÓ, Vanessa et al. Discriminação de gênero e inserção de meninas na área de TI. In: Anais do XV Women in Information Technology. SBC, 2021. p. 61-70.

RAMOS, Suellen Barros; DA SILVA FIGUEIREDO, Karen. Uma taxonomia dos tipos de preconceito enfrentados por mulheres na área de tecnologia. In: Anais do XII Women in Information Technology. SBC, 2018.

ROGERS, Vicki Leigh Noles. Women in IT: the endangered gender. In: Proceedings of the 2015 ACM SIGUCCS Annual Conference. 2015. p. 95-98.

SANTOS, Sylvana Karla SL. Análise da Participação de Meninas e Mulheres no Ensino Médio em Informática do Instituto Federal de Brasília. In: Anais do XV Women in Information Technology. SBC, 2021. p. 270-274.

SERAPIGLIA, Constance Patricia; LENOX, Terri L. Factors Affecting Women's Decisions to Pursue an IS Degree: A Case Study. Information Systems Education Journal, v. 8, n. 12, p. n12, 2010.

Published

16/01/2023

How to Cite

Alvarenga Rodrigues, A. C. ., de Araujo Batista, E. D., Diniz Felix dos Santos, C. ., Sabrina da Silva, F., Soares Gomes, G., de Carvalho Bento, R., … Leite dos Santos, R. (2023). WHY NOT IT? LOW FEMALE PARTICIPATION IN IT COURSES: A SYSTEMATIC REVIEW. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(1), e412565. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2565