BEING A TEACHER OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION: WAY OF BEING AND DOING

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Barbara Rodrigues de Souza
  • Cacilda Pereira da Silva Alves
  • Edileusa Oliveira Nascimento da Lapa

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2679

Keywords:

work is listed: to analyze the importance of being a teacher

Abstract

In the present work, it is listed: to analyze the importance of being a teacher in early childhood education; interpersonal relationships: teachers and students; evaluate the importance of the teacher for early childhood education students; establish and create conditions and spaces for teachers to develop a quality work; establish and create projects that encourage teachers in children's school spaces. It is advocated that a children's school unit in which the constitution of education is applied in a democratic and reflective way is the main objective to be achieved. Thus, the importance of the teacher on the development provided by the student, identifies the way that the student himself becomes an agent of the learning process, critical thinking of transformation, modifying and deciding improvements for our society. For this, bibliographic research was carried out of qualitative and descriptive character. It was concluded the importance of being an innovative teacher in early childhood education, to ensure that the educational process happens with quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Barbara Rodrigues de Souza

Graduação em Física – Centro Universitário Moacyr Sreder Bastos. Pós graduada em Docência do Ensino Superior – Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI), Gestão Escolar Integrada – Instituto Superior de Educação de Afonso Cláudio (FAAC), Curso de Formação de Professores de Educação Infantil e Anos Iniciais – Instituto de Educação Colônia do Saber. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

Cacilda Pereira da Silva Alves

Técnica Contábil pelo Centro Educacional Santo Antônio das Queimadas – Queimadas Bahia. Licenciada em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional UNINTER. Especialização em Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável pela Faculdade Regional de Filosofia, Ciências e Letras de Candeias – FAC. Programa Especial de Formação Docente (PRODOCENTE) – Complementação pedagógica em Matemática e mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlantico – Espanha.

Edileusa Oliveira Nascimento da Lapa

Licenciatura em Letras/ português e Inglês. Pós Graduada em Psicopedagogia Institucional. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

References

_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. A educação infantil nos países do MERCOSUL: análise comparativa da legislação / Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. -- Brasília: MEC/SEB, 2013.

FERREIRA, Maria Cecília Carareto. Os movimentos possíveis e necessários pra que uma escola faça inclusão dos alunos com necessidades especiais. In: Jesus, D.M.; BAPTISTA, C.R.; VICTOR, S.C. (orgs). Pesquisa e Educação Especial; mapeando produções. Vitoria; Edufes, 2006, p. 139-154

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

FREIRE, P. Educação e mudança. 22 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

LEMOV, Doug. Aula Nota 10: 49 técnicas para ser um professor campeão de audiência. 2ª ed. São Paulo: Livros de Safra, 2011.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 1994.

PASCHOAL, Jaqueline D.; MACHADO, Maria C. G. A História da Educação Infantil no Brasil: avanços, retrocessos e desafios dessa modalidade educacional. Revista HISTEDBR On-line- Artigo, Campinas, n.33, p.78-95, mar. 2009 - ISSN: 1676-2584. Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/revista/edicoes/33/art05_33.pdf. Acesso em jan de 2023.

VYGOTSKY, L. Construção do Pensamento e da Linguagem. SP: Martins Fontes, 2001.

Published

15/02/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Rodrigues de Souza, B. ., Pereira da Silva Alves, C. ., & Oliveira Nascimento da Lapa, E. . (2023). BEING A TEACHER OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION: WAY OF BEING AND DOING. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422679. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2679