VIOLENCE IN THE INITIAL GRADES OF THE MUNICIPAL PUBLIC SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2720

Keywords:

Diversity, families, learning.

Abstract

Social and cultural diversity is there to prove that we are not all the same. This is because each person has a life story and their own characteristics that make them different from each other, so it is important to discuss and provoke a reflection about the various types of violence in the early grades and how the educator can act in the construction of a culture of peace, based on training that includes current issues such as school violence. In the first moment, in the light of the theoretical framework, knowledge about the faces of violence will be deepened, within an overview and the causes of these, as well as violence in the school environment, its manifestations and possible ways of facing it. . Taking as a starting point the awareness of the family and the presence of professionals such as an educational counselor and a psychologist who are prepared to deal with all this diverse demand with students who demonstrate that they do not know moral values, whether due to cultural background or some family disorder or to live in society and, even due to the socioeconomic conditions in which they live, not allowing them to accept and respect the duties that society imposes. We also show the education of Maracanaú - CE, where it was successful and where it needs to improve, because each school has a different reality. We have seen that the parents' love is essential for family balance the school.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cícera Rita Rogerio de Medeiros, Prefeitura Municipal de Fortaleza

Professora da Secretaria Municipal de  Educação - Fortaleza.  Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú – UVA. Habilitação em Língua Portuguesa e suas literaturas pela Faculdade Grande Fortaleza- FGF.  Especialista em Gestão escolar pela Universidade Estadual Vale do Acaraú – UVA. 

 

 

References

• BOCK, Ana M. Bahia, FURTADO, Odair, TEIXEIRA, Maria de Lourdes T. Psicologia, 10a edição, Saraiva, São Paulo, 1984.• BRANDÃO, C. F. LDB Passo a Passo: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei n 9.9394/96 Comentada e Interpretada, Artigo por Artigo . 4. ed. São Paulo: Avercamp, 2010.

• CECCON, Claudius, OLIVEIRA, M.D. de; OLIVEIRA, R.D. de. A vida na Escola e a escola da vida. Ed. Vozes, 16a edição, Petrópolis, 1987.

• CONSTITUIÇÃO DA REPÚBLICA FEDERATIVA DO BRASIL, Ed. Tecnoprint 1988.

• COUTINHO, M.T da C. MOREIRA, Mércia Psicologia da educação Ed. Lê, 8a edição, Belo

Horizonte,, 1992.

• ECA, PESSOA, Antonio N.F. Conselho Municipal de Maracanaú –Ceará.

• FREIRE Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Sobre educação (diálogo), 3a edição, volume I, Ed. Paz e

terra, Rio de Janeiro, 1984.

• GREGOLIN, N. do R., Os caminhos da língua português, Ed. Atual, São Paulo, 2000.

• GUIMARÃES, Áurea Maria, A dinâmica da Violência escolar, Campinas, São Paulo, Autores associados – ( coleção educação contemporânea),1996.

• LOPES, M da G. Jogos na Educação, 3a edição, Editora Cortez, SP. 1998.

• PESSOA, M da G. Jogos na educação, 3a edição, Editora Cortez, SP. 1998.

• PESSOA, A.N.F. estatuto da criança e do adolescente, Conselho Municipal de Educação. Maracanaú, 2000.

• PILETTI, Nelson, Psicologia Educacional, Editora Ática – 17a edição, 2a impressão, São Paulo, 2000.

• ___________Sociologia da Educação, 18a edição, editora Ática, São Paulo, 1999.

• REVISTA, Nova Escola, São Paulo, Fundação Victor Civita, no 152 e 153, maio, junho, julho de

• STEIN, S.A, Por uma educação Libertadora, 8a edição, Ed. Vozes, Petrópolis, 1987.

• VIEIRA, Sofia Lerche. História da Educação no Ceará: sobre promessas e fatos. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2002.

• WERNECK, Hamilton. Ensinamos Demais e Aprendemos de Menos, Ed. Vozes, Rio de Janeiro,

•BRANDÃO, C. F. LDB Passo a Passo: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei n 9.9394/96 Comentada e Interpretada, Artigo por Artigo. 4. ed. São Paulo: Avercamp, 2010.

•VIEIRA, Sofia Lerche. História da Educação no Ceará: sobre promessas e fatos. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha.

.BECKER, S.;KUNZE, C.; VANCEA, M. Community energy and social entrepreneurship: Addressing purpose, organisation and embeddedness of renewable energy projects.Journal of Cleaner Production,v. 147, p. 25–36,2017.BOFF, Leonardo. Sustentabilidade: o que é -o eu não é. 2.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013, p.107.

Published

29/01/2023

How to Cite

Rogerio de Medeiros, C. R. (2023). VIOLENCE IN THE INITIAL GRADES OF THE MUNICIPAL PUBLIC SCHOOL. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(1), e412720. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2720