KARATE AND EXECUTIVE FUNCTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2823

Keywords:

Karate. Executive Functions. Neurocognitive Assessment

Abstract

Practicing Karate can improve executive functions, which are cognitive skills responsible for planning, organizing and controlling actions and thoughts. Studies have shown that the practice of martial arts, such as Karate, can improve attention, working memory and the speed of information processing. Karate requires concentration, self-control and strategic planning, skills that are important for executive functions. The influence of karate sport on the development of Executive Functions is observed in the results of research conducted with a group of 40 karate athletes in relation to the development of these functions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Homar Fayçal Campos Costa

Doctoral student and Master in Educational Psychology - University Center UNIFIEO - Research line Evaluation of Human Development and Learning: Educational Implications. Member of GEPECOLAM - Study and Research Group on Olympic Combat Sports, Fights and Martial Arts, Holds a degree in Physical Education from the University of Mogi das Cruzes (2003). Specialist in Training Methodology for High Performance Sport by the High Performance Center of São Paulo (NAR/SP) (2017). Specialist in Resistance Training - Bodybuilding - by Faculdades Integradas de Santo André – FEFISA (2009). Specialist in Personalized Training by Faculdades Integradas de Santo André – FEFISA (2008). Coordinator of the Scientific Academic Department of the KSP Olímpico Project of the São Paulo Karate Federation (FPK).

Ricardo Alessandro Diegues

Profissional de Educação Física e Pedagogo. Mestrando em Psicologia educacional - Programa de Pós-Graduação em Psicologia Educacional – Centro Universitário UNIFIEO.

Lucio Ferreira Santana

Doutor em Psicologia Educacional – Docente no Programa de Pós-Graduação em Psicologia Educacional – Centro Universitário UNIFIEO.

References

ALESI, M., Bianco, A., Padulo, J., Vella, F. P., Petrucci, M., Paoli, A., ... & Pepi, A. (2014). Motor and cognitive development: the role of karate. Muscles, ligaments and tendons journal, 4(2), 114.

ASSEF, Ellen Carolina dos Santos, Capovilla, Alessandra Gotuzo Seabra, & Capovilla, Fernando César. (2007). Avaliação do controle inibitório em TDAH por meio do teste de geração semântica. Psicologia: teoria e prática, 9(1), 61-74. Recuperado em 27 de setembro de 2022, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872007000100005&lng=pt&tlng=pt.

BARBOSA, C., Montiel, J. M., Machado, A. A., & Bartholomeu, D. (2017). Comparação da atenção em jogadores de futebol e em não atletas. Psychologica, 60(2), 141-160.

BARREIRA, C. R. A. & Massimi, M. (2003). As Ideias Psicopedagógicas e a Espiritualidade no Karate-Do segundo a Obra de Gichin Funakoshi. Psicologia: Reflexão e Crítica, 16(2), 379-388.

COZZA, H. F. P. (2008). Avaliação neuropsicológica das Funções Executivas em atletas e correlação com desempenho em situação de jogo. Universidade São Francisco.

DIAMOND, A., & Ling, D. S. (2019). Aerobic-exercise and resistance-training interventions have been among the least effective ways to improve executive functions of any method tried thus far. Developmental Cognitive Neuroscience, 37, Article ID 100572. http://dx.doi.org/10.1016/j.dcn.2018.05.001

FUSTER, J. M. (2000). Executive frontal functions. Experimental brain research, 133(1), 66-70.

https://www.wkf.net/pdf/WKFCompetitionRules2018.pdf. Acesso em: 21 de maio de 2018.

MCARDLE, W. D.; KATCH, F. I.; KATCH, V. L. (2016). Fisiologia do exercício energia, nutrição e desempenho humano. 8. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan.

PAPALIA, Diane E.; OLDS, Sally Wendkos; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed, 2021

Seabra, A. G., & Dias, N. M. (2012). Avaliação neuropsicológica cognitiva: atenção e funções executivas. Sao Paulo: Memnon, 1.

PEREIRA, Ana Paula Prust et al. Funções executivas na infância: Avaliação e dados normativos preliminares para crianças portuguesas em idade pré-escolar. 2018.

ROSSI, L. & TIRAPEGUI, J. (2007). Avaliação antropométrica de atletas de Karatê. Revista Brasileira Ciência e Movimento, 15(3), 39-46

SHINZATO, Y. (2022). Kihon: União Shorin-ryu Karate-do Brasil. São Carlos: Suprema.

WITTE, Kerstin et al. Comparing the effectiveness of Karate and fitness training on cognitive functioning in older adults—a randomized controlled trial. Journal of sport and health science, v. 5, n. 4, p. 484-490, 2016

Published

08/03/2023

How to Cite

Campos Costa, H. F., Diegues, R. A., & Ferreira Santana, L. . (2023). KARATE AND EXECUTIVE FUNCTIONS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(3), e432823. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2823