COMPLEXITY THEORY AND CHAOS THEORY - NECESSARY DEFINITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2872

Keywords:

Complexity. Chaos theory. Definitions.

Abstract

When analyzing complexity theory, it is essential to distinguish it from chaos theory. The latter is based on the notion of attractor that emerges in the cradle of classical physics and philosophical determinism. According to Bauer (1999), during the Middle Ages, the prevailing conceptions of the world excluded the notion of change, and societies were considered to be static and invariant over time. From then on, the advent of change in society, in economic, social, political, cultural, scientific and technological terms, demanded the construction of new perceptions of the world that could explain the origin and motivations of these changes. Thus, Physics, through the development of thermodynamics, including the development of other concepts of mathematical language, such as space, trajectory, forces expressed by vectors, static attractors and periodic attractors, the change could be described, measured modeled and, more importantly , predicted in terms of its causes and effects.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adelcio Machado dos Santos

Doutor em Engenharia e Gestão do Conhecimento (UFSC). Pós-Doutor em Gestão do Conhecimento (UFSC). Docente, pesquisador e orientador nos Programas de Pós-Graduação “Stricto Sensu” em Desenvolvimento e Sociedade e em Educação da Uniarp - Universidade Alto do Vale do Rio do Peixe.

References

BAUER, R. Gestão da mudança. 1. ed. São Paulo: Editora Atlas, 1999

CARNEIRO, M. O.. Reações oscilantes e a entropia. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso. (Graduação em Química) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil, 2019.

CARVALHO, R. C. A teoria da complexidade como referencial epistemológico na pesquisa em Política Educacional no Brasil: análise sobre o estado atual e seu potencial interpretativo para os estudos do campo. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2019.

CARVALHO, H. R.; NASCIMENTO, L. A. Copérnico e a Teoria Heliocêntrica: Contextualizando os Fatos, Apresentando as Controvérsias e Implicações para o Ensino de Ciências. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, n. 27, p. 7-34, 2019. Disponível em: https://www.relea.ufscar.br/index.php/relea/article/view/362. Acesso em: 19 fev. 2023.

CARVALHO, R. C.; FÁVERO, A. A. A pesquisa em Política Educacional e a teoria da complexidade no Brasil (2014-2018). Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 5, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/16733. Acesso em: 19 fev. 2023.

COQUI, A. D.; COQUI NETO, B. E.; SANTOS, D. M. A. A. P. Teoria do caos e a não linearidade no contexto da pandemia diante da sensibilidade as ações humanas: uma reflexão sobre as mudanças educacionais. Revista Amor Mundi, v. 2, n. 3, p. 25-40, 2021. Disponível em: https://journal.editorametrics.com.br/index.php/amormundi/article/view/87. Acesso em: 19 fev. 2023.

GLEISER M. O fim da terra e do céu: o apocalipse na ciência e na religião. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

HOFFMANN, J.; MAXIMO, C. E. A Educação Popular em Saúde como dispositivo transformador das práticas de produção da saúde no município de Itajaí–SC. Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais, v. 14, n. 1, p. 1-14, 2019.

JAPIASSÚ, H; MARCONDES, D. Dicionário básico da filosofia. 3. ed. re. e amp. Rio de Janeiro: Zahar, 1996.

LISBOA, I. V. P.; SARAIVA, J. A. A crônica e a representação do fato: o acontecimento cotidiano como construção social. Revista Desenredo, v. 17, n. 2, p. 471-487. 2001. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/11336/114116035. Acesso em: 19 fev. 2023.

KON, A. Economia política das startups brasileiras: nova ordem em um cenário de turbulências. Brazilian Journal of Political Economy, v. 41, p. 611-632, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rep/a/q5PW6p6Dc8kB3BS7TPP6pRR/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 fev. 2023.

LIMA, A. M. F. D.; SANTOS, J. A. S.; PÓVOA, L. G. S.; PINHO, M. J. Identidade docente: Da subjetividade à complexidade. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 6, p. 33078-33092, 2020. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/10945. Acesso em: 19 fev. 2023.

MARINHO, L. L.; CAMPOS, J. G.; BRAGA, M. B. P.; ADÃO NETO, M. M. Caos em circuitos elétricos: uma abordagem inicial. Revista do Professor de Física, v. 6, n. 1, p. 46-68, 2022.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 8. ed. São Paulo: Cortez, Brasília: UNESCO, 2003.

OTTONICAR, S. L. M.; NASCIMENTO, N. M.; BASSETTO, C. L. O comportamento informacional e a competência em informação: uma abordagem para geração de inovação em micro e pequenas empresas. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 23, n. 52, p. 18-33, 2018. Disponível em:

https://www.redalyc.org/journal/147/14762411002/14762411002.pdf. Acesso em: 19 fev. 2023.

RODRIGUES, D. Fundamentalismo, complexidade e inclusão. Contributos para uma educação inclusiva. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, n. esp. p. 215-227, 2020.

SANTOS, D. M. A. A. P. Teoria do caos e a não linearidade no contexto da pandemia diante da sensibilidade as ações humanas: uma reflexão sobre as mudanças educacionais. Conexão Com Ciência, v. 1, n. 3, e5336, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/5336/4988. Acesso em: 19 fev. 2023.

SADEGHIJAM, M;. MOOSSAVI, A.; AKBARI, M. O zumbido leva ao caos? Braz. torhinolaryngol, n. 87, v. 2, p. 125-126, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bjorl/a/qzt8MxMYkzGHBfJHbbKfmvJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 fev. 2023.

SOUZA, D. S. C.; SILVA, B. V. C. Uma UEPS para discussão de conteúdos metacientífícos da termodinâmica na educação básica. Experiências em Ensino de Ciências, v. 17, n. 3, p. 153-183, 2022. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/1078. Acesso em: 19 fev. 2023.

Published

21/03/2023

How to Cite

Machado dos Santos, A. (2023). COMPLEXITY THEORY AND CHAOS THEORY - NECESSARY DEFINITIONS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(3), e432872. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2872