TEACHER EDUCATION: ACTIVE METHODOLOGIES INVOLVING THEORY AND PRACTICE

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Joelden Roberto Alves da Rocha
  • Sonia Lopes dos Santos
  • Norma Suely da Silva Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3043

Keywords:

change presupposes a transition from the disciplinary to the interdisciplinary

Abstract

The curricular change presupposes a transition from the disciplinary to the interdisciplinary and, additionally, proposes new teaching strategies such as active methodologies, which are considered new challenges for the training of future teachers. It is believed that, in addition to promoting the development of the field of knowledge, it is necessary to train teachers to learn to think, relate theory and practice, seek solutions to the problems that arise in daily life in a creative and socially appropriate way. Teachers are able to incorporate change into their practice, as traditional methods have proven ineffective due to the demands of social realities and, in the face of technological and scientific advances, it is urgent to expand the school and cultural reach to the less favored segments. The active methodology is an educational philosophy that stimulates a constructive process of action-reflection-action in which the student engages in an active attitude to learn and allows to research and discover solutions that apply to reality. In view of the above, this research aims to present the active methodologies involving theory and practice in teacher education.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Joelden Roberto Alves da Rocha

Graduado em Administração pela UFPA. Licenciado em Pedagogia pela Uniasselvi. Pós graduado em Cidades e Administração Pública – UNINTER e Ouvidoria Pública - OEI / CGU. Mestrando em Educação Formação de Professores pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

Sonia Lopes dos Santos

Graduada em Letras. Pós graduada em Formação de Educadores em Educação e Desenvolvimento Rural, Educação, Diversidade e Cultural Indígena e Ética, Educação e Direitos Humanos. Mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

Norma Suely da Silva Santos

Graduada em Pedagogia. Pós graduada em Atendimento Educacional Especializado e Psicopedagogia. Mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

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Published

17/04/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Roberto Alves da Rocha, J., Lopes dos Santos, S., & Suely da Silva Santos, N. (2023). TEACHER EDUCATION: ACTIVE METHODOLOGIES INVOLVING THEORY AND PRACTICE. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443043. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3043