EDUCATION ON THE AGENDA: REPERCUSSIONS OF THE USE OF TECHNOLOGY FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN TEACHER TRAINING

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Adriana da Silveira Moraes
  • Girleide da Silva Lima
  • Magda Lima dos Santos
  • Anelli de Sena Araujo Leandro

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3056

Keywords:

Educational practices are part of the teaching and learning

Abstract

Educational practices are part of the teaching and learning process and have been passing from generation to generation of teachers as the world evolves. Information and communication technologies (ICTs) represent an important tool with regard to educational practice, being part of the education of students and teachers in continuing education. This study had as general objective to investigate the repercussions of the use of technology as a pedagogical practice in the formation of teachers. The methodology was the literature review, whose bibliographic search was performed in the databases Pubmed, SciELO, Virtual Health Library, Portal Capes, Lilacs and Google Scholar, complemented with a manual search in the reference lists of the selected works. Concluding that technology as a teaching practice is efficient, since it facilitates learning resources for both students and teachers, whether they are from regular education or higher qualified training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Adriana da Silveira Moraes

Magistério atual curso normal. Graduada em Matemática, Facos/Facad Osorio- RS. Pós graduada em Pedagogia Gestora: Orientação, Supervisão e Administração Escolar, UNICS/PR, Tecnologias Digitais Aplicadas à Educação, Ulbra RS e mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

 

Girleide da Silva Lima

Graduada em Pedagogia. Pós graduada em Gestão e Planejamento Pedagógico e em Psicopedagogia e mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

 

Magda Lima dos Santos

Graduada em Pedagogia com Habilitação nas Séries Iniciais do Ensino fundamental. Pós graduada em Planejamento e Gestão Educacional e mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

Anelli de Sena Araujo Leandro

Graduação em Farmácia. Pós graduada em Farmácia Clínica e Farmácia Estética. Mestranda em Formação de Docência Superior.  Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

References

Almeida Junior, R. M. (2013) O ensino a distância e as novas tecnologias. Revista Primus Vitam, n. 5, p. 1-30

Arantes, V. (Org.). (2011) Educação a Distância: Pontos e Contrapontos. São Paulo: Summus.

Belloni, M. L. (2012) O que é mídia-educação. 3. ed. Campinas: Autores Associados

Cerutti, E. L.; Nora, M. D. (2017) Reflexões sobre a Cibercultura no ensino superior: um olhar sobre os cursos de licenciatura. Conhecimento & Diversidade, Niterói, v. 9, n. 18, p. 32–46, jul./set. 2017

Damasceno, T. S., Cardoso, D. M., Costa, L. T. T. (2018). Uso das tecnologias de informação e comunicação e dinâmicas do trabalho DOCENTE. Vivência: Revista de Antropologia, 1(51).

Faria, A.; Faria, P. M.; Ramos, M. A. (2013) Formação e desenvolvimento profissional docente em rede: entre o presencial e o online. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 4, n. 2, p. 393-417, jul./dez.

Kenski, V. M. (2015) Educação e internet no Brasil. Cad. Adenauer, Rio de Janeiro, v.16, n.3, p. 133-150.

Kenski, V. M. (2017) Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2017. 141 p. (Coleção Papirus Educação).

Kenski, V.M. (2012) Tecnologias e ensino presencial e a distância. 9. ed. Campinas: Papirus.

Kenski, V. M. (2012) Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Editora Papirus, p. 141.

Libâneo, J. C. (2021) in As Tic e as Teorias da Aprendizagem, p. 52, 2021, Funiber.

Moran, J. (2019). A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Editora: Papirus Editora.

Siemens, G. (2021) As Tic na Educação e nas Teorias da Aprendizagem, p. 66, Barcelona, Espanha.

Published

24/04/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., da Silveira Moraes, A., da Silva Lima, G., Lima dos Santos, M., & de Sena Araujo Leandro, A. (2023). EDUCATION ON THE AGENDA: REPERCUSSIONS OF THE USE OF TECHNOLOGY FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN TEACHER TRAINING. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443056. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3056