TEACHER EDUCATION IN BRAZIL: HISTORY, PERSPECTIVES AND DILEMMAS

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Givanildo Pereira Moura
  • Arlindo Silva
  • Andrea da Conceição Lima dos Santos
  • Ednelma Silva Santana Borges

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3059

Keywords:

education, covering historical aspects, perspectives

Abstract

This article deals with the theme of teacher education, covering historical aspects, perspectives and dilemmas. As the main objective to be achieved, it will be presented a historical clipping and the trajectory of teacher training in Brazil in schools where the Constitution of Basic Education is applied in a democratic and reflective way. Hence the importance of reflecting on the development provided by teachers, identifying the ways in which students themselves become agents of the learning process, changes in critical thinking, modifications and decisions about the ideal learning environment with the school group. To this end, a qualitative and descriptive bibliographic research was carried out. The importance of having school supervisors acting as mediators of emotional events within the school is summarized to ensure the quality of the formal educational process in Brazil.

 

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Givanildo Pereira Moura

Graduação em Matemática e Pedagogia. Pós graduado em Psicopedagogia e mestrando em Educação Formação de Professores pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

Arlindo Silva

Licenciatura Plena em Português e Literaturas – UFRR. Pós graduado em Gestão do Trabalho Pedagógico - Administração, Supervisão e Orientação Educacional - IBPEX – 2006 e mestrando em Educação Formação de Professores pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

Andrea da Conceição Lima dos Santos

Graduada em Pedagogia e pós graduada em Psicopedagogia. Mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

Ednelma Silva Santana Borges

Graduada em Pedagogia e História. Pós graduada em Docência no Ensino Superior, Políticas Públicas para a Educação, Alfabetização e Letramento, Psicopedagogia Institucional, Clinica e Hospitalar e Educação Especial Inclusiva e Atendimento Educacional Especializado (AEE). Mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

 

References

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Published

30/04/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Pereira Moura, G., Silva, A., Lima dos Santos, A. da C., & Silva Santana Borges, E. (2023). TEACHER EDUCATION IN BRAZIL: HISTORY, PERSPECTIVES AND DILEMMAS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(5), e453059. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3059