ICT IN THE CONTINUOUS TRAINING OF TEACHERS: CONVENIENCES AND PLACES

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Ariadna Chaves Santos
  • Lucineide Carvalho da Silva
  • Tais Gonçalves Cordeiro

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3063

Keywords:

society lives in a world of technologies that generate many benefits

Abstract

Modern society lives in a world of technologies that generate many benefits in everyday life and, when introduced into the teaching process, enable new pedagogical approaches, with the consequent emergence of new learning styles in terms of concepts. According to the research carried out through a bibliographic review of qualitative nature and descriptive character, the use of ICTs in the classroom leads to a better cognitive development, teachers can arouse the curiosity of students with the help of activities and develop their ability to generate and create new ideas, thus stimulating their relevance through tasks, making it possible to change the way we learn. We observe that, in fact, technology is contributing to the teaching process and even requires a substantive and fundamental element, investment. There is a need to incorporate ICTs into the curriculum, not only as an auxiliary, but as a decisive method. Therefore, it was concluded that during the teaching process it is important that both teachers and students have access to various information provided through ICTs, making communication and the reach of school capacity more accessible. It can be said that the responsible use of ICTs in teaching is a great challenge for teachers, as they need to qualify, redefine the methods developed in the classroom and improve the teaching plan. 

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Ariadna Chaves Santos

Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia com Especialização em Supervisão Escolar, pela Universidade Federal do Maranhão-UFMA. Pós graduada em Metodologia do Ensino Superior-Universidade Estadual do Maranhão-UEMA, Pós-Graduação em Educação Inclusiva pela Universidade Candido Mendes-UCAM. Graduada no curso de Bacharel em Direito pela Faculdade de Direito de Imperatriz-FACIMP, Pós Graduada na Rede de Ensino Luiz Flávio Gomes (LFG) em Direito do Trabalho pela Universidade LFG, Pós Graduada na Rede de Ensino Luiz Flávio Gomes (LFG) em Direito de Família e Sucessões Na Universidade LFG, Mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

Lucineide Carvalho da Silva

Graduada em Geografia –licenciatura, pela Universidade Estadual do Maranhão-UEMA/Imperatriz. Pós graduada em História e Geografia do Brasil e Gerenciamento de Resíduos Sólidos pela faculdade de Amparo/SP. Graduada no curso de Bacharel em Direito pela Unidade de Ensino Superior do Sul do Maranhão- UNISULMA. Mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA)- FUNIBER.

Tais Gonçalves Cordeiro

Graduação em Pedagogia. Pós graduada em Psicopedagogia e Alfabetização e Letramento. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

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Published

30/04/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Chaves Santos, A., Carvalho da Silva, L., & Gonçalves Cordeiro, T. (2023). ICT IN THE CONTINUOUS TRAINING OF TEACHERS: CONVENIENCES AND PLACES. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(5), e453063. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3063