EDUCATION IN CONTEXT: EDUCATIONAL POLICIES BEYOND CHALLENGES AND CRISES

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Lucelina Gomes Rangel Ferreira
  • Giordano Bruno de Andrade Vieira
  • Iraide Soares da Silva

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3067

Keywords:

School education can be understood in capitalist society

Abstract

School education can be understood in capitalist society as a social function that assumes the commitment to meet the interests of the reproduction of this society, based on these intentions, educational policies aim to periodically reformulate the school character, modifying curricula, as seen in the National Common Curricular Base (BNCC), which came with the objective of proposing a "new look" at school education and its learning objectives. The general objective of this study was to understand the challenges of education in the context of educational policies. The search was performed in online databases: (a) Latin American and Caribbean Literature on Health Sciences (LILACS); (b) Scientific Electronic Library Online (SciELO); (c) Google scholar. Concluding that education is an essential complex to the category of work and to the process of human formation, that is, it enables the development of work and with it, of the very transformation of reality at the same time that it contributes to the transformation of human consciousness, in the sense of developing the intellectual capacity of apprehension of individuals,  And hence the need to better understand the referred social phenomenon, because it is fundamental in the orientation of the consciousness that becomes a material force in the action of the praxis of the subject, therefore, the educational policies are fundamental to guide and lead the individual in its objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Lucelina Gomes Rangel Ferreira

Graduada em Geografia e Pedagogia. Pós graduada em Intervenção para Autismo e Deficiência Intelectual e mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

Giordano Bruno de Andrade Vieira

Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia. Graduado em Educação Musical pela Universidade Metropolitana de Santos. Pós Graduado em Tecnologia de Informação e Comunicação para Educação Básica pela Universidade Federal de Juiz de Fora e mestrando em Educação Formação de Professores pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

Iraide Soares da Silva

Graduada em Pedagogia. Pós graduada em Alfabetização e Letramento. Mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

 

References

Arruda, E.P. (2020) Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Revista EmRede, v. 7, n. 1, p. 257-275. Disponível em: Acesso em 21 fev.2023

Brasil. A Base Nacional Comum Curricular - BNCC. 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf> Acesso em: 10 mar. 2023

___________, Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm> Acesso em: 10 mar. 2023.

___________, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em:<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em: 10 mar. 2023.

Cruz, M. C. F. BNCC - uma breve análise pautada na Pedagogia Histórico-Crítica. Cadernos GPOSSHE On-line, Fortaleza, v. 5, n. 1, 2021.

Duarte, N. (2021) Os conteúdos escolares e a ressureição dos mortos: contribuições à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas, SP: Autores Associados.

Fritsch, R.; Leite, C.; Lima, R. O. (2021) Políticas curriculares e suas articulações na perspectiva de uma educação democrática. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3009> Acesso em: 12 fev. 2023

Gatti, B. A. (2020) Possível reconfiguração dos modelos educacionais póspandemia. Estud. av., São Paulo, v. 34, n. 100, p. 29-41, dez. 2020. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142020000300029&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 23. fev. 2023.

Girotto, E. D. (2019) Pode a política pública mentir? A Base Nacional Comum Curricular e a disputa da qualidade educacional. Educação & Sociedade, v. 40, e0207906, 2019

Lima, C. C.; Ramos, M. E. N.; Oliveira, A. L. R. (2022) Implementação de uma política educacional no contexto da pandemia de Covid-19: o REANP em Minas Gerais. Educar em Revista, Curitiba, v. 38, e78237.

Maceno, T. E. (2017) Educação e reprodução social: a perspectiva da crítica marxista. São Paulo: Instituto Lukács.

Nogueira, M. L. L.; Oliveira, E. S. G.; Sá, M. S. M. M. (2009) Legislação e políticas públicas em educação. Curitiba: IESDE Brasil S.A.

Pereira, A.; Oliveira, M.S.; Sampaio, T.S. (2020) Heterogeneidades das políticas estaduais de distanciamento social diante da COVID-19: aspectos políticos e técnico-administrativos. Rev. Adm. Pública, Rio de Janeiro, v. 54, n. 4, p. 678-696, ago. 2020. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S003476122020000400678&lng=pt&nrm=iso>. Acessos em 23 fev. 2023.

Saviani, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4º ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

Published

24/04/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Gomes Rangel Ferreira, L., de Andrade Vieira, G. B., & Soares da Silva, I. (2023). EDUCATION IN CONTEXT: EDUCATIONAL POLICIES BEYOND CHALLENGES AND CRISES. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443067. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3067