REGENCY INTERNSHIP IN BIOLOGICAL SCIENCES IN POST-REMOTE EDUCATION: AN EXPERIENCE REPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3079

Keywords:

mandatory supervised internship aims to insert the professional in training

Abstract

The mandatory supervised internship aims to insert the professional in training in the scope of action, enabling the development and improvement of essential skills and competencies to analyze, reflect and intervene in the professional scenario. The supervised internship is usually divided into three levels: I (observation), II (aid), and III (conduction). The pandemic brought on by the spread of the 2019 coronavirus has negatively affected several social sectors, such as education, where several institutions have migrated to remote learning in order to promote continuity of education. However, little is known about the impacts of the pandemic on students' teaching-learning process, being better evidenced in remote post-teaching. Thus, the objective was to report and describe the experiences obtained and lived from the supervised stage III in teaching of Biological Sciences. Methodologically, it is a report of the experiences obtained and witnessed during the internship in a public high school in which it had resumed face-to-face activities after remote teaching, being located in one of the municipalities of the state of Paraíba (Brazil). Regarding the activities carried out in the internship, these were observation, planning and execution of theoretical and/or practical classes. In addition, through the internship, some obstacles were observed potentiated by remote teaching, such as the difficulty of interaction between the trainees with the students, as well as the shift of the focus of the class to the cell phone by some students. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diogo Leonardo Santos Silva

Universidade Federal de Campina Grande - Centro de Educação e Saúde.

Luciana Kelly de Sousa Silva

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Campina Grande.

Joana Larissa Vicente da Silva

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Campina Grande.

Suzy Nunes Crispim

Professora da Escola Estadual Cidadã Integral Orlando Venâncio dos Santos (Cuité-PB).

Márcio Frazão Chaves

Professor da Universidade Federal de Campina Grande.

Lilian Arruda Ribeiro

Doutorada em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal da Paraíba.

References

BENTO, M. C. M.; CAVALCANTE, R. dos S. Tecnologias Móveis em Educação: o uso do celular na sala de aula. Revista de Educação, Cultura e Comunicação, v. 4, n. 7, p. 113-120, 2013.

BERNARDY, K.; PAZ, D. M. T. Importância do estágio supervisionado para a formação de professores. In: XVII Seminário Interinstitucional de ensino, pesquisa e extensão. Anais: Unicruz, p. 1-4, 2012.

BRAGA, H. P. Ensino Remoto: contexto, consequências e desafios. Revista PET Economia (UFES). v. 2, p. 76-79, 2021.

BRITO, B. D.; FREIRE, N. M. B. Educação para a paz no cenário virtual. Cadernos de Educação, v. 20, n. 41, p. 1-19, 2021. DOI: https://doi.org/10.15603/1679-8104/ce.v20n41p1-19.

BRITO, L. I. S. Estágio de regência no ensino médio em tempos de pandemia: um relato vivenciado pelos futuros docentes. Boletim de Conjuntura, v. 7, n. 19, p. 62-68, 2021. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5029546.

DA SILVA, C. D.; BARROS, A. L. da S. Ensino remoto: reflexões sobre o estágio supervisionado em tempos de pandemia. Revista Pergaminho, v. 2, n. 1, p. 27-40, 2022.

DE CARVALHO, A. M. F. T. A (Trans)Formação pelo Estágio Supervisionado Obrigatório em um Curso de Licenciatura em Matemática. Educação Matemática Pesquisa, v. 15, n. 3, p. 630-646, 2013.

DE SOUSA, L. M.; INDJAI, S.; MARTINS, E. S. Formação inicial de docentes de biologia: limites e possibilidades do Estágio Supervisionado no ensino médio. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2020. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3668.

DINIZ, Y. B. A importância do estágio de observação para a formação de professores de biologia. Horizontes - Revista de Educação, v. 9, n. 31, 2020. DOI: https://doi.org/10.30612/hre.v9i16.10859.

GROSSI, M. G. R; MINODA, D. de S.; FONSECA, R. G. P. Impacto da pandemia do covid-19 na educação: reflexos na vida das famílias. Teoria E Prática Da Educação, v. 23, n. 3, p. 150-170, 2020. DOI: https://doi.org/10.4025/tpe.v23i3.53672.

LENTO, S. R. O impacto da pandemia de COVID-19 na qualidade da aprendizagem dos alunos: percepções e representações da equipa diretiva e dos professores num agrupamento de escolas do Alentejo. 2022. 171 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação – Administração, Regulação e Políticas Educacionais) – Escola de Ciências Sociais, Universidade de Évora, Évora (Portugal), 2022.

MACHADO, A. V. A. et al. A experiência do estágio de regência em ciências biológicas na formação da identidade docente. Anais III CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2016. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/19809. Acesso em: 15/01/2023.

MORETTO, V. P. Prova: Um momento privilegiado de estudo, não um acerto de contas. 9 ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2014.

MUSSI, R. F. de F.; FLORES, F. F.; DE ALMEIDA, C. B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010.

PAULA, L. H. de. O impacto do retorno às aulas em docentes, alunos e famílias durante o período de pandemia. Revista Contemporânea, v. 2, n.1, p. 314–330, 2022.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis, v. 3, p. 5-24, 2006.

ROSA, J. K. L.; WEIGERT, C.; SOUZA, A. C. G. de A. Formação docente: reflexões sobre o estágio curricular. Ciência & Educação, v. 18, n. 3, p. 675-688, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000300012.

SANTOS, E. A. dos; FREIRE, L. I. F Planejamento e aprendizagem docente durante o estágio curricular supervisionado. ACTIO: Docência em Ciências, v. 2, n. 1, p. 263-281, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.3895/actio.v2n1.6767.

SCALABRIN, I. C.; MOLINARI, A. M. C. A importância da prática do estágio supervisionado nas licenciaturas. Revista Unar, v. 7, n. 1, p. 1-12, 2013.

SEIXAS, W. J.; ARAÚJO, J. N. Percepção do licenciando em Ciências Biológicas sobre a importância do estágio supervisionado para sua atuação docente. Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas, 2017.

SILVA, A. L. dos S. et al. Estágio Supervisionado em um Curso de Licenciatura em Educação do Campo: desafios na regência. Revista Insignare Scientia, v. 3, n. 4, p. 41-60, 2020. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i4.11808.

SILVA, D. L. S. et al. A Residência Pedagógica na licenciatura em Ciências Biológicas no contexto da pandemia: um relato de experiência. Research, Society and Development, v. 11, n. 3, p. e50311326898, 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i3.26898.

SILVA, D. L. S.; MARTINS, G. V. F. A Monitoria de Embriologia e Histologia no contexto da pandemia: um relato de experiência. Research, Society and Development, v. 11, n. 6, p. e48211629119-e48211629119, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i6.29119.

SILVA, H. I.; GASPAR, M. Estágio supervisionado: a relação teoria e prática reflexiva na formação de professores do curso de Licenciatura em Pedagogia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 99, n. 251, p. 205-221, 2018. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i251.3093.

VILELA, P. F. et al. A Importância da Aula de Campo no Ensino e Aprendizagem da Ciência Geográfica. Revista Eletrônica Casa de Makunaima v. 3, n. 5, p. 19-30, 2021.

Published

26/04/2023

How to Cite

Santos Silva, D. L., de Sousa Silva, L. K., Vicente da Silva, J. L., Nunes Crispim, S., Frazão Chaves, M., & Arruda Ribeiro, L. (2023). REGENCY INTERNSHIP IN BIOLOGICAL SCIENCES IN POST-REMOTE EDUCATION: AN EXPERIENCE REPORT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443079. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3079