APPLIED MATHEMATICS IN PHYSICS TEACHING: POSSIBILITIES OF DIDACTIC TRANSPOSITION IN THE CONSTRUCTION OF PHYSICS EXPERIMENTS IN MATHEMATICS TEACHING

Authors

  • Anderson Amaro Vieira

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3093

Keywords:

Mathematics, Physical, Interdisciplinarity, Didatic resources, Teaching-learning process

Abstract

Education is faced with many problems that hinder the teaching-learning process of Mathematics, one of them that presents itself quite intensely is the difficulty of understanding the problem-solving processes that are used in mathematics and physics and that provoke a lot of abstraction, in which the student asks questions such as "what is this for? Where am I going to apply?" Thus, students of basic education, especially high school students, are very confused in understanding certain mathematical subjects that are taught with a degree of difficulty that oscillates from the most accessible solution to the most complex. One of the ways to motivate the student to study mathematics is to make an interdisciplinarity with Physics, because it uses mathematics applied to contextualized situations of everyday life, that is, physics without mathematics is an incomplete science. The purpose of the work is to show one of the possibilities that exist of using didactic resources as an auxiliary teaching tool, to explain to students the usefulness of Mathematics, making it more motivating. The theme of the work has a very complex dimension, but it is delimited in the demonstration of three didactic resources from its construction to its use. This work is believed to be of interest to students, teachers, parents and the community at large. It can be used both in the undergraduate and graduate contexts, because its language is easy to understand.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anderson Amaro Vieira

Mestrando em Ensino de Matemática pela Universidade do Estado do Pará e Graduado em Matemática pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará. 

 

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1996.

______. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.142p.

______. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Média e Tecnológica (Semtec). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC/Semtec, 1999.

______. Lei 9.394 - Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 1996.

D’AMBROSIO, U. Da realidade à ação: reflexões sobre educação e matemática. São Paulo: Summus, 1986.

DANTE, L. R. Matemática Contexto & Aplicações. Ensino Médio e Preparação para a Educação Superior. 2ª Edição. São Paulo: Ática, 2002.

FAZENDA, I. C. A. (Org.). O que é interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2008. V. 01. 199 p.

FORTES, C. C. Interdisciplinaridade: origem, conceito e valor. Disponível em: <http://www3.mg.senac.br/NR/rdonlyres/eh3tcog37oi43nz654g3dswloqyejkbfuxkjpbgehjepnlzyl4r3inoxahewtpql7drvx7t5hhxkic/Interdisciplinaridade.pdf>. Acesso em: 8 de julho de 2022.

HELOU, D.; GUALTER, J. B.; NEWTON, V. B. Tópicos de Física. 1º edição, Vol.3. São Paulo: Saraiva, 2010.

HERNANDEZ, F. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalhos. Porto Alegre: Artmed, 1998.

MAXIMO, A.; ALVARENGA, B. Física (Ensino Médio). 1ª edição, Vol.3. São Paulo: Scipione, 2003.

PILETTI, N. Psicologia Educacional. 17 ed. São Paulo: Ática, 2003.

PORTO, M. R. S. Função Social da Escola. In: Escola Brasileira. Temas e Estudos Roseli Fischmam – Editora Atlas, 1999.

POZZO, J. I. ; CRESPO, M. A. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Porto Alegre: ARTIMED, 2009. 296p.

RAMALHO, F.; NICOLAU, G. F.; TOLEDO, P. A. Os fundamentos da Física. 6ª edição, Vol. 3. São Paulo: Moderna, 1997.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: Primeiras aproximações. São Paulo: Cortez, 1991.

SCOZ, B. Psicopedagogia e a realidade escolar: o problema escolar de aprendizagem. 10º ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

Site Feira de Ciências. Disponível em <http://www.feiradeciencias.com.br.>. Acesso em: 30 out. 2022.

Site UOL Educação. Disponível em <http://educacao.uol.com.br/disciplinas/fisica/geradores-eletricos-curto-circuito-rendimento-potencia-e-equacao.htm.>. Acesso em: 30 out. 2022.

Published

07/06/2023

How to Cite

Amaro Vieira, A. (2023). APPLIED MATHEMATICS IN PHYSICS TEACHING: POSSIBILITIES OF DIDACTIC TRANSPOSITION IN THE CONSTRUCTION OF PHYSICS EXPERIMENTS IN MATHEMATICS TEACHING. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(6), e463093. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3093