ANALYSIS OF PROBLEM SOLVING STRATEGIES INVOLVING MULTIPLICATIVE STRUCTURES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3104

Keywords:

Problem solving, Theory of conceptual fields, Multiplicative Structures, Resolution strategies

Abstract

The article presents the results of a research carried out with 46 6th grade students from a public school located in the Agreste Norte de Pernambuco, with the objective of analyzing the schemes involving multiplicative structures from conventional problem solving strategies. To analyze the strategies used by children we rely on elements of the Theory of Conceptual Fields. The questions proposed to students are trivial, but have been contextualized and explore the multiplicative properties. The documentary analysis of the individual protocols of the students revealed that in itself dealing with the multiplicative structures the strategies most used by the students consist of sum and rule of three simple, showing that the students present difficulties in their resolution. The results suggest that the failure of the participants in the resolution process may be associated with difficulties in reading and interpreting the statements since children know how to solve multiplication. The research aims to encourage reflections on problem solving involving multiplicative structures through the analysis of error as a didactic strategy and possible interventions to overcome obstacles to learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduarda Chaves Barbosa

Graduanda em Licenciatura Plena em Matemática na Universidade de Pernambuco- Campus Garanhuns.

Luciana Silva dos Santos Souza

Doutora em Ensino das Ciências (UFRPE). Doutora em Science de L'Éducation (UniversitéLumière - Lyon 2); Professora adjunta da Universidade de Pernambuco.

 

References

ARAUJO, N. K. S. Análise das dificuldades na Resolução de Problemas matemáticos por alunos ao 5º Ano do Ensino Fundamental – São Paulo Cristóvão, 2015. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/5174 Último acesso: 21 de dezembro de 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática: ensino de primeira à quarta série. Brasília, 1997.Disponível em:http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf Último acesso: 21 de dezembro de 2022.

CARRAHER, T. N.; CARRAHER, D. W.; SCHLIEMANN, A. L D. Na vida dez; na escola, zero: os contextos culturais da aprendizagem da matemática. Cad. Pesq. São Paulo (42): 79-86, Agosto 1982.

CASTRO, E. R.; NASCIMENTO, F. J.; BARRETO, M. C.; BARRETO, A. L.O. Estudos sobre o ensino de estruturas multiplicativas nos anos iniciais do ensino fundamental: revelações do estado da questão. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.18, n.2, pp.825-842, 2016

CASTRO, J. B.; FILHO, J. A. C; BARRETO, M. C. Teoria dos Campos Conceituais. IN: Ensinando multiplicação e divisão do 6º ao 9º ano/ FILHO, J. A. C; SANTANA, E. R. S.; LAUTERT, S. L. Organizadores. – Itabuna: Via Litterarum, 2017.Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2088/3382.Último acesso: 21 de dezembro de 2022.

GITIRANA, V, et al. Repensando Multiplicação e Divisão: Contribuições da Teoria dos Campos Conceituais. São Paulo: PROEM, 2014.

MAGINA,S. M. P.; SPINILLO, A. G.; LAUTERT, S. L. Raciocínio multiplicativo discutido a partir da resolução e formulação de problemas. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, Ano 15, Número 36, p.78-94, 2020. Disponível em:file:///C:/Users/lucia/Downloads/artigosintria_301-Textodoartigo-773-1-10-20201222.pdf Último acesso: 04 de março de 2023.

__________; SANTOS, A.; MERLINI, V. O raciocínio de estudantes do Ensino Fundamental na resolução de situações das estruturas multiplicativas. Ciênc. educ. (Bauru) vol.20 no.2 Bauru 2014.Disponível em: https://doaj.org/article/e78317845cf54aab8c42dfd6e77886d1 Último acesso: 04 de março de 2023.

MOREIRA, M. A. A teoria dos campos conceituais de Vergnaud, o ensino de ciências e a pesquisa nesta área. Investigações em Ensino de Ciências (UFRGS), Porto Alegre, v. 7, n. 1, 2002. Disponível em:<http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID80/v7_nl_a2002.php> Acesso em: 11 jul. 2022.

ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V. (Org.) PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: CONCEPÇÕES E PERSPECTIVAS. São Paulo: Editora UNESP, 1999. p. 199-218.

SPINILLO, Alina Galvão. Como professores e Futuros Professores Interpretam Erros de Alunos aos Resolverem problemas de Estrutura Multiplicativa? São Paulo: Bolema, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/qqkwThpc6R3GY4Z3XdS3gKC/ Acesso em: 11 jul. 2022.

SOUZA, L. S. S.; SANTOS, D. C. S. Livro didático: análise dos efeitos decorrentes de situações envolvendo o número racional em contexto socioambiental. Ensino, Barreiras (BA), Brasil v. 1, e 2020/16, p. 1-27, 2020. Disponível em:https://www.researchgate.net/publication/341870420_Livro_didatico_analise_dos_efeitos_decorrentes_de_situacoes_envolvendo_o_numero_racional_em_contexto_socioambiental Acesso em: 11 jul. 2022.

VERGNAUD, G. (1990) A teoria dos campos conceituais. Em: Pesquisa Ensino de Matemática, v 10, no. 23, p. 133-170.

VERGNAUD G. (1983). Estruturas multiplicativas. Em R. Lesh, Landau M. (Ed.). Aquisição de conceitos e processos matemáticos, Academic Press, pp 127-174.

OROZCO-HORMAZA, M. O. Os erros sintáticos das crianças ao aprender a escrita dos numerais. In: MORO, M. L. F.; SOARES, M. T. C. (Org.). Desenhos, palavras e números: as marcas da matemática na escola. Curitiba: Editora UFPR, 2005, p.77-106.

MAGINA, S.; MERLINI, V.; SANTOS A. O raciocínio de estudantes do Ensino Fundamental na resolução de situações das estruturas multiplicativas. Ciência &Educação, Bauru, v. 20, n. 2, p. 517-533, 2014. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000200016>. Acesso em: 06 nov. 2015.

Published

24/04/2023

How to Cite

Chaves Barbosa, E., & Silva dos Santos Souza, L. (2023). ANALYSIS OF PROBLEM SOLVING STRATEGIES INVOLVING MULTIPLICATIVE STRUCTURES . RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443104. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3104