PLAYFUL SCHOOL, DEMOCRATIC MANAGEMENT, CREATIVITY AND LEARNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3228

Keywords:

Democratic management has such

Abstract

Democratic management has such importance that it shines on all fields of human development in the school sphere, titling the work: Democratic Management: Creativity and Learning. Thus, it is essential to reflect on a participative, efficient, creative, active, multiple management, contemplating all sectors in favor of learning qualitatively. The objective is to point out a basis that enables paths and studies of how to manage an educational institution in order to be a plural environment, of democratic, collegiate collective decisions, to the detriment of building a teaching and learning to students of quality and integral. Methodologically, we used a bibliographic analysis of authors who deal with the subject, among them: Andrade (2004), Lück (2006), Goleman (2011), Libâneo (2005), Libâneo (2080), Morin (2000), Freire (1983), Ausubel (1982). The results achieved were given by perceptions of the different forms of management and the differentiation of what it is to direct and manage, and to manage overlaps magnificently by privileging the democratic forms of collective administration in a social institution that is based on offering a quality and democratic formative environment which permeates the individual and excels in glimpsing the integral aspects of the human being with preaches the National Common Curricular Base ( BNCC).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Alexandre Firme de Oliveira

Graduated in Pedagogy from the State University of Vale do Acaraú (2003), he is a specialist in Literacy from the Potiguar University (UnP), 2010. Master in Education (2021) from the University of Santa Cruz do Sul - UNISC. He is currently a primary school teacher at the Municipality of Macaíba and Parnamirim. He has experience in the field of Education, with an emphasis on Meaningful Learning and Active Methodologies, Reading and Interactive Poetry, he developed projects and productions in the area of ​​Information and Communication Technology (Educational Robotics and Scientific Dissemination Articles) working mainly on the following topic: evaluation, learning, psychology and literacy in the 9-year Elementary School.

References

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel, São Paulo: Moraes, 1982.

ANDRADE, Rose Maria Calaes de : A Gestão da Escola. Porto Alegre: Artmed, 2004. Coleção

BRASIL, Ministério da Educação-MEC. Conheça a História da Educação Brasileira. Disponível em < portal.mec.gov.br/acessibilidade-sp-940674614/3371-institucional/83591-conheça-a-evolucao-da-educacao-brasileira> Acesso em Março de 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum- BNCC. Disponívelem<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em Maio de 2019.

BRASIL, Plano Nacional de Educação. Disponível em<https://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014> Acesso em outubro de 2021.

BRASIL, Plano Municipal de Educação de Parnamirim, para o decênio 2015/2025.Disponível em <https://parnamirim.rn.gov.br/pdf/diario/DOM1066.pdf. Acesso em Outubro de 2021.

BRASIL, Lei nº185/2021, A Democratização da gestão escolar no âmbito da rede municipal de ensino de Parnamirim. Disponível em<https://parnamirim.rn.gov.br/pdf/legislacao/2021-05-17-12:46:48:418.pdf> Acesso em outubro de 2021.

BRASIL, Estatuto dos servidores Municipais de Parnamirim. Disponível em<https://parnamirim.rn.gov.br/pdf/legislacao/Estatutos(140-1969).pdf> acesso em outubro de 2021.

BRASIL, Lei Complementar nº059/2012. Plano de Carreira e Remuneração dos Profissionais do Magistério da Educação Básica Pública do Município de Parnamirim. Disponível em<https://parnamirim.rn.gov.br/pdf/diario/17-Jul-2012.pdf. Acesso em outubro de 2021.

BRITO, R. Rodrigo de. Quem é Howard Gardner e o que é teoria das Inteligências múltiplas. Disponíveis< https://www.inteligenciadevida.com.br/pt/conteudo/quem-e-howard-gardner-especialistas-em-educacao/> Acesso em Outubro de 2021.

COLOMER, Teresa. CAMPS, Anna. Ensinar a ler ensinar a compreender. Porto Alegre, Artmed, 2002.

DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. Disponível em<https://www.google.com.br/books/edition/Educa%C3%A7%C3%A3o_e_Sociologia/HnmWDwAAQBAJ?hl=pt-BR&gbpv=1&printsec=frontcover . Acesso em Fevereiro de 2022.

FREIRE, Paulo, A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. Coleção polêmicas do nosso tempo. São Paulo: Autores Associados, Cortez, 1983.

GARDNER, Howard. Estruturas da Mente: A teoria das Inteligências Múltiplas. Tradução Sandra Costa Porto Alegre: Artmed, 2002. Disponível em >https://docero.com.br/doc/xs1enc> Acesso Outubro de 2021.

GARDNER, Howard. Howard Gardner, o Cientista das inteligências múltiplas. Nova Escola. Reportagem de Márcio Ferreira. São Paulo, Outubro de 2008. Disponível emhttps://novaescola.org.br/conteudo/1462/howard-gardner-o-cientista-das-inteligencias-multiplas. Acesso Outubro de 2021.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência Emocional a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4133507/mod_resource/content/2/Inteligencia-emocional-Daniel-Goleman.pdf acesso em Outubro de 2021.

GRATIOT-ALFANDERY, Héléne. (org)Elaine Dias. Henry Wallon. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

IVIC, Ivan, COELHO, Edgar Pereira (org). Lev Semionovich Vygotsky. Recife, Massangana, 2010.

LIB NEO, José Carlos. Educação escolar, políticas, estruturas e organização. 2 ed. SP: Cortez, 2005.

LIB NEO, J.C. organização e gestão da escola: teoria e prática.5.ed. revista e ampliada. MF livros, 2008.

LÜCK, Heloísa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Rio de Janeiro: Vozes, 2006.

LÜCK, Heloísa. Perspectivas da gestão escolar e implicações quanto à formação de seus gestores. Em Aberto, Brasília, v. 17, n. 72, p. 11-33.

LÜCK, Heloísa. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.

LÜCK, Heloísa. Planejamento em orientação educacional. Petrópolis: Vozes, 2008.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários a educação do futuro. Tradução de Catarina Elonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2 ed. São Paulo, Cortez, Brasília –DF UNESCO ,2000.

MUNARI, Alberto. Jean Piaget. Tradução e Organização; Daniele Saheb. Recife: Fundação Joaquim Nabuco. Editora Massangana, 2010.

Plano Estadual de Educação do Rio Grande do Norte https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br › … Lei nº 10.049, de 27 de janeiro de 2016, aprova o Plano Estadual de Educação do Rio Grande do Norte. Com vigência de dez anos, o PEE diz respeito à garantia …

WESTBROOK, Robert B. JOHN DEWEY. Coleção Educadores. Ministério da Educação. Brasília 2010.

Published

02/06/2023

How to Cite

Firme de Oliveira, C. A. (2023). PLAYFUL SCHOOL, DEMOCRATIC MANAGEMENT, CREATIVITY AND LEARNING. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(6), e463228. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3228